Specificaties 15,6" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus V502UX-DM183T Review

nirvanaO 21 juni 2016, laatste update op 25 juni 2016, 568 views

Asus V502UX-DM183T

Een prima laptop qua prijs / specificaties. Een snelle laptop vanwege de i7, GTX950m en de SSD. Het uiterlijk van de laptop is zeer geschikt voor alle ander gebruik of het nou school (makkelijk mee te nemen) of zakelijk (strak ontwerp, lange batterij duur) is.

Pluspunten

• Behuizing
  • Dun
  • Makkelijk mee te nemen
  • i7
  • GTX950
  • Licht
  • Ontwerp / Design

Minpunten

• Trackpad bouwkwaliteit
  • Fan af en toe vol aan
  • Beeldscherm kijkhoek
  • Beeldscherm verlichting

Het begin

Ik heb deze laptop aangeschaft als vervanger van de n56vj. De reden voor de koop van deze laptop is dat de prijs / specificaties mij erg aansprak. Aangezien ik student bent is het voor mij van belang dat een laptop een goede bouwkwaliteit heeft. Ondanks dat ik meestal zuinig ben met m'n spullen kan er altijd iets gebeuren in school of tijdens vervoer. De doeleinden die ik heb voor de laptop zijn vooral programmeren (gebruik van IDE's), ontwerpen (PhotoShop, InDesign etc.), verslagen maken (Word, PowerPoint) daarnaast af en toe een game spelen.

Uiterlijk

Het uiterlijk vindt ik bij een laptop niet een van de belangrijkste dingen maar zeker niet onbelangrijk. Wat direct opvalt ten opzichte van de n56vj is dat deze laptop een stuk dunner is. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B7Ewu3FtH19nmO.jpeg links de n56vj rechts de V502UX
Toch zijn de breedte en diepte nagenoeg gelijk. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B7Ewu14pAzuOBI.jpeg Wat voor mij ook belangrijk was is dat het toetsenbord zwart is. Dit na aanleiding van een andere laptop die een wit toetsenbord had (later niet meer). Dit is voor mij ook een van de redenen geweest om niet een nieuwe N serie te kopen aangezien deze allemaal witte / grijze toetsen hebben. De fan zit aan de achterkant van de laptop net zoals dit gedaan is bij een Mac. Of dit een voordeel of een nadeel is weet ik nog niet. Het kan namelijk een probleem zijn dat de warme lucht niet snel genoeg weg kan tijdens het spelen van een game.

Bouwkwaliteit

Het voordeel van de V502UX is de aluminium behuizing. Hierdoor is de laptop stevig en ligt. Dit zorgt ervoor dat de laptop makkelijk is mee te nemen.
Toetsenbord
Het toetsenbord is ook stevig in tegenstelling tot sommige laptops waar je met wat harder drukken het toetsenbord op en neer ziet gaan.
Muis / trackpad
Een nadeel is wel hoe het trackpad is bevestigt deze zit aan de achterkant vast op de manier zoals het hoort maar steekt er aan de voorkant iets uit. Dit was bij de n56vj ook al aanwezig en na het lezen van vele andere Asus laptop reviews is dit een Asus kwaaltje. Helaas is het niet gelukt hier een duidelijk foto van te kunnen maken. Het trackpad werkt daarentegen wel prettig.
Fan
Daarnaast gaat de fan soms vol aan maar hier schijnt een oplossing voor te zijn. Hier kom ik later nog op terug mocht ik hier een oplossing voor gevonden hebben.
Beeldscherm
Het valt me op de scherm belichting niet heel vel is. Hierdoor heb je eerder moeite met het lezen van het beeldscherm. Zeker als de zon schijnt kan dit problemen opleveren. Dit ondanks dat het wel een mat beeldscherm is wat dus niet glimt.

Daarnaast is de kijkhoek ook niet heel groot. Het beeldscherm moet aardig goed gericht zijn. Als er bijvoorbeeld mensen met je mee willen kijken kan dat soms voor problemen zorgen. Het beeldscherm heeft zeker niet de zelfde kwaliteit als de n56vj.

Prestaties

Over het algemeen goede prestaties. Of de laptop het ook goed doet met gamen weet ik nog niet, hiervoor heb ik de laptop ook niet gekocht.
Opstarten
Het opstarten gaat heel snel. Je hoeft amper (bios opstarten duurt langst) te wachten of je kunt al aan het werk.
Accu
Met een volledige lading wordt aangegeven dat de accu ongeveer 10 uur meer kan. Zoals te verwachten wordt dit snel minder als je wat gaat doen. Toch gaat de accu met 40% nog zo'n 3 uur mee. Wanneer je gewoon een beetje op internet aan het rond kijken bent kan je met een volledige lading bijna de hele dag doen.

Software

De laptop komt geleverd met de gebruikelijk Asus software. Toch is dit allemaal makkelijk te verwijderen.

Heb jij ook een Asus V502UX-DM183T?

Heb je al een oplossing voor de fan gevonden?
Helaas nog niet. Ik moet zeggen nu het weer wat koeler wordt is de fan ook minder actief. Daarnaast went het wel en het geluid is niet zo hard als menig andere laptop. De oplossing waar ik het destijds over had, had ik gelezen bij een andere Asus laptop alleen heb deze nooit weer kunnen vinden. Wat ik nog weet was dat het iets in de BIOS was. Dit zal dus een update oid. geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door nirvanaO op 15 oktober 2016 15:51]

Zouden jullie eens willen kijken wat voor model er bij jullie staat?

Systeem via de start button of configuratiescherm.

of

''Start button->Uitvoeren->msinfo32->Systeemmodel''