Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series Review

Gydeon 12 augustus 2009, laatste update op 28 augustus 2009, 4.809 views

Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series

Pluspunten

• Verbeteringen CMSS 3-D en Crystalizer zr effectief ( k op goedkopere installaties ).
  • Positional-Audio is duidelijk en precies.

Minpunten

• Ontbreken van coaxiale aansluitmogelijkheden, met alternatief duurdere optische kabels.
  • Na digitaal aansluiten enkele opties in Creative Console onbruikbaar.

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 4
De inhoud van de doos was simpel: De geluidskaart, een driver CD voor de benodigde drivers en de doos is leeg.

De inbouw van de kaart verliep zonder problemen.

Driver-support heeft in het begin wat problemen opgeleverd. Het schijnt te maken te hebben met Vista x64, maar met het gebruik van Google en de site van Creative voor de allerlaatste drivers is het allemaal goed aan de praat gekregen. De drivers op de CD zijn bij andere besturingssystemen waarschijnlijk al voldoende, aangezien het probleem zich vooral afspeelt bij Vista x64. Verder heb ik nergens ( door falen van drivers ) ooit last gehad van haperend/stotterend geluid.
Wel 1 opmerking: Sinds het gebruik van digitale kabels is het volumebeheer en luidspreker-afstandsregeling van de Creative-Console niet meer bruikbaar. De geluidsverbeteringen blijven echter wel gewoon actief.

De aansluitmogelijkheden is 1 van de punten waar je over na moet denken. De kaart heeft namelijk alleen Optische digitale aansluitingen, wat t.o.v. coaxiale digitale kabels vrij prijzige kabels zijn. Verder levert de kaart wel gewoon jack-aansluitingen tot 7.1 met daarbij 1 flexi-jack die in te stellen is als Lijn-ingang of Microfoon-ingang.

Ik gebruik de kaart ondertussen in combinatie met een Logitech Z-5500 ( digitaal aangesloten ). Ik begon met een goedkoop surround-setje van Medion ( 3 kabels direct aangesloten ), maar ook daar was het verschil al duidelijk merkbaar. ( indien niet vermeld om welke set het gaat, geldt het voor beide sets. )

Vooral de CMSS 3-D optie toverde het geluid naar mijn mening mooi om. Zonder deze optie probeerde mijn surround-set het eigenhandig op te lossen, en gezien de kwaliteit van die set ging dat niet al te goed. Met de keuze uit Stereo-Uitbreiding krijg je een boost op Front/Center, terwijl de optie Stereo-Surround ook je rear-kanalen opkrikt. De laatste geeft naar mijn mening een mooiere belevenis omdat je meer "in het geluid" zit.
Ook de Crystalizer is duidelijk merkbaar. Ik heb altijd al met muziek plug-ins als DFX gebruikt om het geluid te verbeteren, maar met deze optie van de geluidskaart erbij klinkt het toch beter. Al kan de optie soms wel ( afhankelijk van de wensen van de gebruiker en de installatie ) krakend geluid opspelen als deze optie te hoog wordt gezet.
Deze beide opties heb ik vooral opgemerkt tijdens het luisteren van muziek. Ofdat dit bij DVD's en Games ook verschil in belevenis biedt is iets wat in mijn ogen nog altijd aan de audiokwaliteit van de film of het spel ligt.

De ervaring in spellen is ook geweldig. Met race-sims kan ik goed onderscheid maken tussen wagens die links- of rechtsachter mij rijden, en kan ook in shooters mensen goed lokaliseren ( wel of niet door CMSS 3-D ).

Ik heb nog geen gigantisch nut gehad van het geheugen dat de kaart draagt ( wat de CPU-belasting zou moeten verlagen ). Al merk ik wel dat bij Quake 4 enkele frames gewonnen werden, maar ofdat dit te danken was aan het geheugen is nog maar de vraag ( vandaar dat ik geen mening heb over de CPU-belasting ). In de toekomst gaat het misschien meer profijt hebben als er meer gebruik van wordt gemaakt.

Op het gebied van films denk ik dat de geluidskaart geen gigantische voordelen biedt t.o.v. andere geluidskaarten. De kwaliteit is goed, maar met andere geluidskaarten waar DTS/DD5.1 mogelijk is lijkt mij dat hetzelfde resultaat te behalen is. Ten opzichte van mijn on-board geluid is hier wel ets verbeterd, maar het lijkt mij dat hier mijn goedkope geluidsinstallatie toendertijd de bottleneck was. Met de komst van de Logitech Z-5500 ging ik hierin ineens een enorme sprong vooruit.

De prijs ben ik zeer over te spreken. Bij de aanschaf heb ik getwijfeld over de prijs, maar ondertussen ben ik van mening dat de kaart zijn iedere cent waard is. Hoe die prijs in verhouding staat met andere kaarten op de markt ben ik echter niet van op de hoogte, maar in 1e instantie zou ik deze kaart ook aan anderen aanbevelen die dezelfde wensen hebben als ik ( goede positionele audio, goede geluidsweergave in VOORNAMELIJK films en spellen. )

Opnames heb ik met de kaart ( nog ) niet gemaakt, dus heb hier geen ervaringen mee en/of meningen over.

Conclusie: Als iemand op zoek is naar een nieuwe geluidskaart en daarvoor bereid is het nodige geld neer te leggen, biedt deze kaart met zijn verbeteringsopties en bekende Creative-Xfi-kwaliteit een zeer goede keuze. Het aansluiten is t.o.v. dezelfde kaart mt frontpaneel wel lastiger, maar je kiest er ook voor om gn frontpaneel te hebben als je deze kaart aanschaft.

• Intel Core 2 Quad Q-6600
  • HIS Radeon HD4870
  • Kingston Value-RAM 800Mhz 4 x 2 GB
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series?

Hoeveel GB geheugen gebruik je?
Ik ben op het moment in bezit van 8 GB geheugen ( Kingston Value-Ram DDR2 800Mhz 4 x 2 GB ), maar ook op 2 van deze reepjes heb ik nergens geen problemen mee gehad.

Ik zal het in de review verwerken :).