Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Zwart Review

hamsteg 12 augustus 2009, laatste update op 12 augustus 2009, 4.954 views

Nokia N97 Zwart

Pluspunten

• Een soepele telefoon met met een fantastisch groot scherm. Telefoon, SMS. Email en internet werken goed a la Nokia. Geluid is duidelijk en lekker vol rond. Niet blikkerig of geknepen. Estetisch ook een lust voor het oog. Accu duur voor zo'n mini computer is bij normaal gebruik zo rond de 3 dagen wat behoorlijk goed is.

Minpunten

• Dubbelklikken van menu items, opties en applicaties voelt niet natuurlijjk en is zelfs inconsitent geprogrammeerd door de telefoon heen.
  • Geen missed indicatie die in een blik te zien is.
  • Unlocken van de telefoon gaat soms in een verkeerde input modus en in dit scherm is geen telefoon informatie waardoor het snel zien of je wat gemist hebt ook niet zichtbaar is (behalve als je op cancel drukt dan heb je een halve seconde deze info wel).

Intro
Na een viertal jaar met de 9300i te hebben rondgelopen begon ik mij toch te irriteren aan het browsen en het niet fatsoenlijk kunnen ophalen van email ... langzaam werd ik ingehaald door de markt die soms meesmuilend keek naar mijn "logge" telefoon. Opzich voor mij geen argument om een nieuwe te kopen, als iets voldoet dan is het goed genoeg maar de traagheid ivan dit apparaat in deze steeds mobieler wordende wereld begon storend te worden. De betrouwbaarheid die echter deze telefoon voor mij gehad heeft, gaf mij wel duidelijk aan dat Nokia een dikke plus bij het uitzoeken van een nieuwe zou krijgen.

Keuzes
Met de ervaring van de 9300i was het wel duidelijk dat ik weer een toetsenbord wilde hebben en een groot scherm. Dan blijven er al heel snel maar een paar toestellen over. Na wat geur, kleur en smaak testen bleef uiteindelijk de IPone en de N96 op mijn verlanglijstje staan. De IPhone is uiteindelijk afgevallen omdat ik de extra prijs niet vond opwegen tegen de extra's. Uiteindelijk gebruik ik de telefoon hoofdzakelijk voor Bellen, SMS, Email en internet (nu uitgebreid met navigator die ik nog niet had). Spelletjes en de meeste applicaties zijn niet aan mij besteed.

Levering
De bestelling is gedaan bij TelecomLink.nl. De beloofde voor 16:00 bestellen is de volgende dag in huis werd niet gehaald. Ik bestelde op vrijdagmiddag rond 15:00 maar had hem pas dinsdag in huis. Het pakketjes was in doos met vulling verpakt en dit geheel zag er op zich verzorgd uit.

Accessoires
Schitterend doosje dat makkelijk te openen is en daarna ook nog te hergebruiken. Geleverd:
  • Nokia N97
  • Nokia Batterij (BP-4L)
  • Nokia Reislader (AC-10) met micro-usb stekker
  • Nokia Datakabel (CA-101)
  • Nokia Muziekhoofdtelefoon met draad (AD-54, HS-45)
  • Nokia Laderadapter (CA-146) <-- ??? wat ik hier mee moet
  • Reinigingsdoekje
Uit een aantal reviews had ik begrepen dat de laderadapter standaard nodig was omdat de reislader nog niet was voorzien van een micro-usb. Bij mijn pakket was dit wel het geval. Op de reislader staat dat deze 5V, 1200A levert, ik vraag mij af of ik daar een standaard lader met 5.7V, 1500A op mag zetten voor mijn N97 (ik wil graag het antwoord weten).

Het eerste gebruik
Het toestel werkt heerlijk. Instellen was over het algemeen een eitje en omzetten van data middels de PC Suite was goed te doen. Internet met 3.5G vliegt over mijn beeldscherm en het typen van Email gaat lekker genoeg. De opmerking over de vreemde plaats van de spatiebalk kan ik niet echt begrijpen omdat mijn rechter duim daar toch vrij automatisch boven hangt. Hotmail als pop instellen verliep bijna volautomatisch en de 3.5G instellingen van Telfort/KPN waren binnen vijf minuten na aandoen al verwerkt. De hoofdfunctionaliteiten zoals ik een toestel gebruik zijn ten opzichte van mijn vorige toestel echt weer met punten vooruit gegaan. MEt twee uur spelen had ik alle gegevens overgezet en was mijn nieuwe telefoon weer volledig functioneel.

En verder ...
De meeste meegeleverde applicaties en de OVI store heb ik een keer bekeken en daarna nooit meer gezien. Sorry zo ben ik, dat interesseert mij echt niet.

De telefoon heeft een helder geluid. Dat is toch de hoofdfunctie (nog). De bijgeleverde koptelefoon met MP3 navigater en geintegreerde microfoon werken goed en lekker. Een bluetooth headset heb ik nog niet gekoppeld want mijn vorige is een week voor deze aankoop verdwenen. Ik heb nu de hoop opgegeven en koop binnenkort een nieuwe. Ervaringen zal ik dan toevoegen.

Positief verast ben ik wel over de GPS. Hoewel ik nog steeds niet begrijp waarom ik als een idioot zo nu en dan het interne compas weer moet inregelen, is de positionering en het real time laten zien waar je bent een dikke plus. Ik ben niet zo'n TomTom fanaat en omdat ik weet dat ik hem vergeet heb ik er nog nooit een gekocht dit voorkomt diefstal, nu die als extra bijop deze N97 zit is hij wel handig. Jammer dat de navigatie zo verschikkelijk duur is, als ik de website goed begrepen heb Benelux+ 50.00 per jaar.

De menu structuur is snel te navigeren en het apparaat werk, voor iemand die nog nooit een touch screen heeft gehad, gewoon lekker. Ik was verbaasd over reviews die de multi tasking aanprezen (was ik al gewend in de oude 9300i) maar inderdaad werkt dit gewoon lekker soepel.

In enkele eerste reviews en door een aantal wanne-be techneuten werd geklaagd over de beperkte capaciteit van de chipset die gebruikt is als engine voor dit toestel ... ik moet zeggen dat ik nog niet echt beperkingen in snelheid heb ervaren. Voorlopige conclusie van mij is dan ook dat het hart van dit toestel voldoende capaciteit heeft. Een processor die optimaal benut wordt is net zo krachtig als een sterkere processor die alleen maar een kleine subset gebruikt.

Ik heb alle interactieve widgets van het hoofdscherm gehaald. Geen continue internet verbindingen enzo. WiFi en Bluetooth staan standaard uit maar zijn met een shortcut snel te benaderen. Bij normaal gebruik is de accuduur 4 dagen. Op moment dat je echt veel internet zakt dit terug naar 2 dagen. Blijven BlueTooth en WiFi continue aan dan is een dag ongeveer het maximum wat er behaald kan worden. Navigatie gebruik heeft natuurlijk een grotere impact en bij lange ritten is extra sap beslist nodig.

Camera
Ik heb nog nooit een camera op een telefoon gehad. Ik heb zelf een DSL en heb na wat prutsen en pielen de hoop opgegeven om mijn dochter (zelfs in sport mode) binnenshuis op de gevoelige N97 plaat te krijgen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat met een DSL dit ook al verrekte moeilijk is. Buitenfoto's zien er goed uit. Wel is er veel in te stellen, de preset zijn wel handig, waardoor acceptabele plaatjes met redelijk gemak uit dit toestel kunnen komen. De flitser geeft voor impressie en website foto's voldoende licht maar verwacht geen mooie plaatjes die ook maar in de buurt kunnen komen van de gemiddelde compact camera (tweede foto is genomen in een donkere ruimte).

De ingebouwde video recorder heb ik even mee gespeeld en deze kan wel redelijk met mijn compact video, die nog maar drie jaar oud is, mee komen. Hierover was ik wel verrast.

Het afspelen van (ook externe) videos is echt een genot. De kracht van het grote scherm spat er dan vanaf.Converteren heeft mij even wat moeite gekost en uiteindelijk kwam de oplossing van QMC.

Alleen maar zonneschijn?
Een paar kleine irri dingetejs bij gebruik van de telefoon:
  • In bepaalde menu's en/of op bepaalde applicaties twee keer moet klikken. Dit is inconsistent en ook helemaal niet nodig. Gewoon 1 keer alles laten klikken.
  • Een vijftal applicaties zijn een tijdje van mijn telefoon geweest. In combinatie met een onhandige actie aan mijn kant waardoor een batterij pull even nodig was.kwamen ze daarna weer tevoorschijn.
  • Ik heb nog niet uitgevonden of en hoe ik de timestamp van foto's kan veranderen. Nu is deze dag/maand/jaar en een index van drie cijfers.
Echt storend!
Weet je wat het grappigste is. Ik stoor me aan de telefoon als ik hem niet gebruik!

Er geen normale manier om te zien of je een gesprek hebt gemist of een bericht/email hebt ontvangen. Dit is echt een blunder van de hoogste plank. Ja, er is een LEDje dat gaat knipperen, let goed op; eens in de twee seconden twee keer kort dus als je weet waar je kijken moet, moet je ook nog drie second kijken. Dit kijken moet je heel intensief doen (en dan nog geloof je jezelf niet) want de indicatie zit achter de menu knop die solid is en eromheen gelukkig (voor het stof) geen ruimte heeft om veel licht door te laten. Je tuurt je een ongeluk. Helemaal vreemd dat deze extra LED is ingebouwd omdat ernaast echt mooi doorzichtbare oppakken en ophangen knoppen zitten. Had deze op halve seconden basis laten knipperen (en niet per 2-3 hele seconden) dan was er een mooie missed indicatie.

Bovenstaande in nog enigszins te overkomen als men dit goed had opgelost met de lock/unlock knop aan de zijkant. Maar ook dit is echt heel ondoordacht ge´mplementeerd. Omdat ik de telefoon ook zakelijk gebruik heb ik (auto) keylocking.
<Zijstapje>Ook een geval appart, dit keylocking moet je unlocken door een getalcode in te voeren. Dit is normaal maar soms springt dit scherm naar telefoonmode en krijg de meest vreemde tekens in mijn login scherm, druk op het sterretje en je kunt alle vreemde tekens invoeren die je wilt ... de invoer is alleen cijfers!</zijstapje>
Nadat ik de lock/unlock toets heb gedrukt, is er bovenin voldoende ruimte om de bovenste anderhalve centimeter van het standaard scherm te laten zien. Een klok, de GSM verbinding, connectie icoontjes en indicaties voor gemiste gesprekken en berichten. Het is zelfs nog erger, dit is ook ge´mplementeerd maar alleen zichtbaar als je in het unlockscherm weer op cancel drukt. Je hebt dan een halve seconde de info die belangrijk is.

De beta van de OVI suite is niet te gebruiken. Een voor mij sterk punt van Nokia is de standaard ondersteuning voor Lotus Notes, zit zit niet in de OVI Suite. So-wie-so was OVI suite langzaam en groot (zag er ook wel goed uit trouwens) maar dus voor mij niet bruikbaar.

In gebruik een lekkere phone, goed uitgerust en wederom van echte Nokia kwaliteit (ondanks de achterkant) zoals ik dat gewend ben. Niets mis mee en voor mij zeker een toestel dat een aantal jaar mijn buddy wordt.. Soepel, en in gebruik eigenlijk nog geen bugs ondervonden die het systeem een negatief oordeel zouden moeten opleveren.

De idle toestand en het gebruik vanuit idle toestand zijn, na twee weken van proefdraaien, echt behoorlijke dompers. Dit scheelt wel een dik punt op mijn eindoordeel.

Eindoordeel cijfer:
Het toestel doet volledig en vol overtuiging waarvoor ik hem heb uitgezocht dus beginnende vanuit een 10, gaat er een half puntje af door de irri puntjes. Echter een anderhalve punt gaat er nogmaals af doordat de idle indicatie en het lock/unlock gedrag gebruikersonvriendelijk zijn ge´mplementeerd. Ik kom daardoor niet verder als een 8. Hopelijk lukt het Nokia de N97 met een firmware update toch deze punten op te lossen (kwa software moet dat niet moeilijk zijn, dat weet ik zeker want ik heb heel wat telefoonsoftware mede ontwikkeld). De potentie voor een hoger cijfer is aanwezig.

Heb jij ook een Nokia N97 Zwart?

Reviews door de redactie

waarom zit deze Nokia Videokabel CA-75U er niet bij ?
bij mijn "oude" n95 zat deze er standaard bij en heb deze op mijn n97 geprobeerd en werkt prima, nokia had naar mijn mening deze standaard bij de n97 horen te doen.

Je zult een trend gaan zien bij de nieuwere smartphones dat dergelijke accessoires en niet meer standaard bij zullen zitten. De fabrikanten hebben ze er eerst standaard bij gedaan zodat men weet wat je er mee kunt en de volgende keer wil je hem dan kopen (indien niet compatible is). Als je nooit met de functionaliteit hebt kennis gemaakt, zul je het ook niet missen.
En daarnaast verlaagt het de Bil Of Materials waardoor het toestel iets goedkoper is.
Hoe zit het eigenlijk met internet?
Welke verbindingen kan hij allemaal?
Ik heb nu een T-mobile abonnement voor de iPhone, werkt deze gewoon met de nokia n97?
bvd :)
Hoe bedoel je? Het is een 3.5g en tri-band toestel dus alle mogelijke connecties die Nederland kent worden ondersteund.

Ik heb een Simlock vrij toestel gekocht dus dat werkt gewoon.
Ik bedoel of mijn iPhone abonnement van T-mobile hier wel goed mee werkt?

Nokia n97:
Mobiele netwerken hsdpa, wcdma

iPhone:
Mobiele netwerken edge, gprs, gsm, hsdpa, umts

Kan je met dat abonnement wel wcdma gebruiken? En in mijn huis heb ik geen 3G verbinding, maar edge, wat zal ik dan met de nokia krijgen?
En tot slot, is het makkelijk in te stellen, als dit al moet?
Je kijkt verkeerd en je stelt de vraag ook een beejte ongelukkig maar ik begrjip wat je bedoelt.

3G wordt ondersteunt als triband op de 900, 1900 en 2100 banden. HSDPA en WCDMA (UMTS) worden beiden ondersteunt op deze frequenties.

2G wordt ondersteunt als quadband op de 850, 900, 1800 en 1900 banden. GSM, GPRS en EDGE worden ondersteunt op deze frequenties.

Je kijkt alleen naar de 3G mogelijkheden van het toestel. Hij onderteunt even veel als de iPhone. WCDMA is UMTS. Als er geen 3G verbinding is valt hij gewoon terug op de 2G dus je krijgt GPRS.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 13 augustus 2009 00:56]

De iPhone gebruikt een ander toegangspunt dan "standaard" toestellen. Als je dan je iPhone SIM in de N97 steekt dan kun je gewoon internetten maar gebruik je niet je iPhone flatfee bundel, je betaalt gewoon nog per kB.
Misschien een beetje laat, maar beter dan nooit, ik kan gewoon het abonnement volledig gebruiken zonder enige vorm van extra kosten
Tweakers like photo's ;)
Als je foto's zoekt die met de N97 gemaakt zijn, zie hier:

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 13 augustus 2009 17:03]

Wordt aan gewerkt ... wil nog een buitenfoto en een bewegingsfoto toevoegen. Maar dan beperkt de review zich wel een beetje tot het camera deel :D

[Reactie gewijzigd door hamsteg op 12 augustus 2009 23:37]

We bedoelen foto's van de inhoud denk ik :9
www.nokia.nl --> search n97, vin dik een beetje overkill om die er nog een keer bij te doen
Nokia Laderadapter (CA-146) <-- ??? wat ik hier mee moet

kan je via deze adapter b.v een auto adapter van nokia in pluggen zodat hij op via de usb wordt gevoed, spaart je weer een adapter voor in de auto uit (heb er ook een die op mijn n95 pasten )
Mits er voldoende stroom uitkomt! Er zijn ook nog laders in omloop waar onvoldoende stroom uitkomt waardoor die niet oplaad en alleen maar "op pijl" wordt gehouden.
Goed dat je je iphone gaat verkopen...

Heb ik ook eens gedaan, dan realiseer je je pas hoe goed de iphone is
Ik heb de laatste 2 weken alleen m'n iphone gebruikt om te kijken hoe laat het is dus...
Als ik weer naar school ga gebruik ik m'n telefoon wel vaker, onder andere voor muziek, daar is de Nokia n97 ook goed in, en hij heeft een betere batterij.. Tel uit je winst :9
Maar er is geen klok om te kijken hoe laat het is! Het scherm is zwart en daarom ben ik zo negatief over de knullige locking implementatie. Anders was even een unlock, kijken hoe laat het is en lock de telefoon weer, een mooie oplossing maar dat is niet eens mogelijk.

[Reactie gewijzigd door hamsteg op 12 augustus 2009 23:19]

Kun je geen screensaver instellen?
Ik ken de N97 niet, maar op mijn E71 staat standaard de screensaver ingesteld, dit is niks anders dan een weergave van de tijd, datum en eventuele statusmeldingen zoals oproep gemist of bericht ontvangen.

Zelf heb ik de standaard screensaver vervangen door de Large Time Screensaver alleen weet ik niet of ie het op je N97 gaat doen, omdat het geen S60 3rd of 2nd is.
Nee, geen screensaver. Wel een applicatie die zich gedraagt als een screensaver maar dat werkt ook niet echt lekker.
Nette review :)
Ben van plan ook een Nokia n97 te kopen en m'n iPhone te verkopen.
Na deze en andere reviews te hebben gelezen blijf ik erbij om een Nokia n97 te kopen :)