Specificaties 7" (1024x600), Win 10 Home, WiFi - Bekijk alle specificaties

TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart Review

arjan1995 29 mei 2016, laatste update op 8 januari 2017, 2.824 views

TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart

De TrekStor SurfTab Wintron 7.0 is een prima koop - met slechts een paar nadelen. Hij draait Windows 10 en over het algemeen is hij vlot genoeg, maar er zit weinig RAM-geheugen in en de accuduur is tamelijk kort. Het enige noemenswaardige nadeel was de oververhitting waarmee de tablet kampte.

Pluspunten

• Goedkoop!!!
  • Behoorlijk snel
  • Volledige versie van windows 10 ...
  • Nette en zeer complete verpakking
  • Tablet voelt stevig genoeg aan
  • Ideaal voor de heb of als test-apparaat

Minpunten

• Accuduur
  • Windows 10 lastig te updaten door tekort aan opslagruimte
  • ... maar deze is soms erg priegelig.

Hoe goedkoop wil je het hebben? Voor ¤49,99 koop je een tablet met daarop een volledige versie van Windows 10 home. Die licentie kost los ook ongeveer ¤49,99, dus eigenlijk krijg je de tablet bijna voor niets. Ik had dan ook geen hoge verwachtingen van deze tablet, en heb hem eigenlijk ook meer voor de lol en als test-apparaat voor het ontwikkelen van Windows 10-tablet-apps besteld. Dit omdat mijn iPad 4 nog prima voldoet als "echte" tablet.

In deze review lees je mijn ervaringen met de tablet en vertel ik wat je wél van zo'n goedkoop apparaat kunt verwachten en wat niet. Ook geef ik aan of het een geschikt product is om te kopen en vertel ik over de nadelen die er aan zitten.

Pakket

De tablet wordt geleverd in een Bol.com-pakketverpakking. Deze is stevig genoeg en heeft de tablet goed beschermd tijdens vervoer.
Hierin zit de doos van de tablet. Deze ziet er netjes verzorgd uit en geeft een kort overzicht van de specificaties en mogelijkheden. Er staan gelukkig geen (grove) taalfouten op, en daarmee is dit boven verwachting en zeker veel beter ten opzichte van vele (Chinese) tablets in dit prijssegment.

Inhoud

Wat vervolgens opviel, was hoe compleet het pakket is. Je krijgt niet alleen een tablet, maar ook een USB-stekker met laadkabel, een Micro-USB host-adapter voor het aansluiten van USB-apparatuur, een reinigingsdoekje (!) en een snelstartgids.
Het is dus een compleet pakket waarmee je direct aan de slag kunt.

Aansluitingen en mogelijkheden

De tablet beschikt over verschillende aansluitingen. Allereerst is er een MicoSD-slot voor uitbreiding van het interne geheugen. DIt is zeker nodig omdat er maar een paar GB vrij is nadat alle updates zijn geïnstalleerd.

De achterkant heeft wat weg van oudere Samsung Galaxy-telefoons

Verder beschikt de tablet over twee ingebouwde camera's. Verwacht hier niet veel van: het beeld van de voorste VGA-camera is zo wazig en slecht belicht dat deze camera zelfs voor videobellen niet echt geschikt is.

De achterste camera van 2MP maakt duidelijk betere foto's, maar is ook zeker niet goed te noemen. Echter: wie maakt er foto's met zijn tablet???

De tablet beschikt ook over een USB-host aansluiting. Met de meegeleverde adapter kun je hier van alles op aansluiten. Toetsenborden, muizen, usb-sticks, harde schijven - je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt door Windows herkend en werkt. Enige nadeel: Je kunt de tablet niet opladen en tegelijkertijd een usb-accessoire gebruiken.

Ten slotte zijn er volume-knoppen, een 3.5mm-jack en een power-knop. Deze werken zoals verwacht en doen verder niets speciaals.

Bouwkwaliteit

De tablet voelt stevig genoeg aan en krast niet te gauw. Er zit een screenprotector op het scherm, en hoewel deze bedoeld is om meteen verwijderd te worden, heb ik hem laten zitten voor een beetje extra bescherming.

Installatie

De tablet was redelijk eenvoudig in te stellen, op het invoeren van het Wi-Fi wachtwoord na. Dit moest met een USB-toetsenbord worden ingevoerd omdat er geen on-screen toetsenbord verscheen. Slordig, maar het gebeurde niet na de November-update van WIndows 10 (zie hieronder). Mensen die de tablet al met de November-update geïnstalleerd krijgen, hoeven zich dus nergens zorgen over te maken.

Windows 10 November-update

Wat me was opgevallen was dat de tablet op een oude build van Windows 10 draaide (10240). Een update naar de nieuwste versie (10586) was vanwege te weinig opslagruimte niet zomaar mogelijk. Gelukkig heeft TrekStor een handleiding op haar website staan hoe je deze tablet alsnog kunt updaten. Het betekent wel dat alle data van je tablet wordt gewist, dus is het raadzaam om deze upgrade direct na aankoop uit te voeren. Ook voert de tablet een bios-update uit en vereist de update een aangesloten usb-stick van minimaal 8GB. Het gebruik van de USB-stick betekent dat je 100% zeker moet zijn dat je tablet volledig is opgeladen alvorens je er mee begint - je kunt de tablet tijdens de installatie niet opladen.

Een paar foto's van het updateproces naar Windows 10 1511 (10586)

Prestaties

De tablet voelt redelijk snel aan. Opstarten en afsluiten gaan binnen de minuut, en het ontwaken van het scherm uit stand-by gebeurt altijd binnen enkele seconden.

In gebruik zijn de meeste ingebouwde apps goed genoeg te gebruiken. Onder andere Mail, Agenda, Nieuws, Weer en Contacten werken altijd feilloos. Microsoft Edge werkt over het algemeen prima, zolang je niet teveel tabbladen of zware sites opent. Vermoedelijk is de 1GB ram dan te krap wordt de tablet daardoor traag.

Zwaardere apps en games werken over het algemeen minder. Enkele lichte games (Candy crush, Solitaire en Sniper Fury) werken prima, terwijl zwaardere games (Asphalt 8, World of Tanks) veelal crashen tijdens het starten of niet kunnen worden geïnstalleerd. Voor ¤49,99 moet je echter geen high-end gaming tablet verwachten en daarom reken ik dit ook niet als minpunt af.

Windows 10 store-apps

De Windows store bevat tegenwoordig steeds meer apps, waarvan de meeste op deze tablet prima werken. Facebook, Twitter, Buienradar, Nu.nl, Dropbox en vele anderen draaien prima.

Er zijn echter ook nog een aantal apps afwezig, met name die van Google. Zo is er geen YouTube-app, geen Google+-app, geen Google Photos app en ook geen Google-drive app. Voor games, zie hierboven.

Windows 10 desktop-apps

Omdat er een volledige Windows 10-versie op staat en er een x86-processor in de tablet aanwezig is, kun je in principe elk traditioneel 32-bits Windows-programma installeren en gebruiken. Houdt er echter rekening mee dat het door het kleine scherm zeer lastig is om kleine knopjes aan te raken en dat een muis + toetsenbord eigenlijk vereist zijn.

RollerCoaster tyccon werkt, maar is zonder muis eigenlijk niet te besturen en kleine knopjes zijn slecht leesbaar

Omdat het een 7" tablet is, denk ik niet dat veel mensen echt intensief van desktop-apps gebruik zullen maken. Daarmee is het draaien van een volledige Windows 10-versie dus eigenlijk meer een gimmick dan een echte nuttige functie.

Accuduur en warmte

Als er iets is waarop in deze tablet is bezuinigd, dan is dat wel de accu. Met een gebruiksduur van maximaal 2-3 uur schiet deze voor langdurig gebruik en in vergelijking met betere tablets tekort. Nu geeft dit voor mij niet - omdat ik deze tablet niet als primaire tablet gebruik - maar voor anderen kan deze accuduur zeker tegenvallen.

Ook in stand-by loopt de accu snel leeg, na 8 uur stand-by is er ongeveer 20% batterijlading verbruikt. Het is dus aan te bevelen om de tablet 's nachts uit te schakelen om batterij te besparen, of om hem op de stroomadapter aan te sluiten.

UPDATE JANUARI 2017: Met de Anniversary Update van Windows 10 i.c.m. de nieuwste drivers is het hitteprobleem (vrijwel) opgelost. De batterij laadt nu beduidend langzamer op, waardoor deze veel minder warm wordt. De tablet presteert hierdoor duidelijk beter, omdat de processor minder terug hoeft the schakelen..

Het stukje hieronder is uit de oorspronkelijke review en laat ik ter informatie staan.

Wat een wat serieuzer nadeel is, is de hevige warmte-ontwikkeling die zich soms voordoet tijdens het gebruik. Dit is met name het geval wanneer de tablet op een stopcontact is aangesloten. Niet alleen wordt de tablet soms trager, ook voelt hij wanneer hij warm wordt niet prettig aan. Een potje Fruit Ninja spelen terwijl de tablet op het stopcontact is aangesloten, wordt vanwege het door de warmte gecreëerde verbrandingsgevoel aan je vingertoppen dan ook sterk afgeraden.

Ik dit probleem onderzocht en met HWmonitor naar de temperaturen gekeken, en de tablet wordt inderdaad erg warm tijdens het opladen. De processor wordt tijdens gebruik van de Facebook app, indien aangesloten op de lader, tussen de 70 en 80 graden heet en dit is voor een apparaat wat je vasthoudt natuurlijk veel te warm.
Idle-temperaturen, vlak na ontwaken uit stand-by
Temperaturen na 5-10 minuten Facebooken aan de lader

Gelukkig merk je hier veel minder van wanneer de tablet op accu werkt of wanneer de accu volledig is opgeladen.

EINDE UPDATE

De accu blijft indien deze blijft aangesloten op de adapter niet volledig opgeladen, hij loopt steeds leeg tot 95% en wordt vervolgens weer bij geladen tot 100%, enzovoort. Dit maakt de tablet iets minder geschikt als bijvoorbeeld een ingebouwd statusscherm of voor bediening van domotica.

Het product heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. Je krijgt een complete tablet die voor de meeste basistaken snel genoeg is. Het is ook een prima hebbedingetje voor erbij. Voor desktop-apps is het apparaat vanwege het kleine scherm en de karige opslagruimte minder geschikt, en ook de accuduur laat te wensen over. Het grootste probleem is / was (zie update) misschien nog wel de warmteontwikkeling, maar dit hangt van je gebruik af.
Zolang je geen last van één van deze problemen denkt te hebben, is dit een prima koop en raad ik het product ook zeker aan.

Heb jij ook een TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart?

He balen! geen optie voor mij dan. Ik zoek een goedkope (windows) tablet waarmee ik kan navigeren
Ik denk dat je beter een Android-tablet kunt nemen, omdat hiervoor veel betere navigatie-apps beschikbaar zijn (TomTom, Navigon, Navmii en natuurlijk Google Maps navigatie).
Jij noemt navmii, en dat is juist de app die ik op windows gebruikte of wou gaan gebruiken. Ik ga eens verder speuren naar een windows tablet. Anders helaas android waar ik minder de voorkeur naar geef.
Ik wist niet dat Navmii er ook voor Windows was. Weer wat geleerd ;)
Er zijn ook wat duurdere windows-tablets, maar gps en windows is helaas niet een heel gangbare combinatie. Zeker niet bij pc's en laptops.
Je kunt natuurlijk wel een usb-gps op een tablet zonder gps aansluiten - maar deze tablet kan in ieder geval niet gelijktijdig opladen en een usb-accessoire aansturen.
Heb je ook externe gps-jes op basis van bluetooth?
Jazeker, alleen kosten die over het algemeen meer dan deze tablet zelf. Prijzen vanaf ¤79...
De licentie kost de OEM geen 50 euro he ;-) Home was soms zelfs gratis dacht ik, en voor bepaalde modellen max. 12 euro voor de OEM. Windows 10 pushen kost MS veel geld :p

Anyway, leuke review, maar aan het eind van de rit lees ik vooral dat het een slecht/goedkoop apparaat is dat eigenlijk vooral alles een 'beetje' kan maar vooral crap is wat je voor de prijs kan verwachten.
Ik weet dat Win10 gratis is voor dit soort devices, maar het kost toch echt ongeveer ¤50 als je het voor een gewone PC wilt kopen!

Misschien ligt er aan het eind iets te veel nadruk op de warmte van de tablet, maar het is voor het geld zeker geen slecht apparaat. Je moet alleen niet denken dat het net zo goed of zelfs beter is dan veel duurdere tablets, dat is gewoon niet realistisch. Dat een product zo heet wordt is eerder nog een veiligheidsrisico dan een echt gebruikersissue.
Hoi,

Heeft de tablet ook een (fatsoenlijk werkende) gps ?
Nee, de tablet kan enkel op basis van Wi-Fi- en Bluetooth-netwerken je locatie berekenen.
Heb jij al zaken gedaan voor de schijfruimte beter te benutten?

en mijn ervaring is ongeveer gelijk, maar zonder screenprotector zie je de krassen in het scherm komen
Om de schijfruimte beter te benutten heb ik een MicroSD-kaart van 8GB geplaatst. Onder Instellingen -> Systeem -> Opslag heb ik gekozen dat nieuwe apps worden opgeslagen op D:\ (de SD-kaart). Eventueel kun je ook nog kiezen om nieuwe documenten, foto's, video's en muziek op de sd-kaart te laten opslaan. Voor de rest heb ik niets aan partities, systeembestanden of ingebouwde apps gewijzigd. Ik heb nog ongeveer 800 MB op C:\ vrij en dat is voorlopig genoeg voor updates en opslag van kleine bestanden.

Ik ben trouwens blij dat ik de screenprotector heb laten zitten! Dat zal zeker een hoop krassen voorkomen.
zat er bij jou ook een dubbele screen protector op?

De krasgevoelige laag bleek toen ik met de commandant aan de gang ging nog een screen protector te zijn.
Er zat bij mij één screenprotector op, die is er inmiddels af. Ook zat er plastic op de lens van de camera wat zeer snel kraste, maar dit heb ik er af gepeuterd en nu is de lens weer te gebruiken.