Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-4110nd Review

Xyphoid 29 mei 2016, laatste update op 2 juni 2016, 327 views

HP Spectre x360 13-4110nd

Een mooie, stevige, lichte laptop met een scherp en helder beeldscherm. Ondanks een aantal software bugs, toch aan te raden.

Pluspunten

• Mooie, stevige, lichte body
  • Helder en scherp beeldscherm
  • Goed toetsenbord
  • Stil

Minpunten

• Paar software bugs
  • Trackpad iets te groot

De HP Spectre X360 13 begint al met indruk maken met de doos waarin hij zit (als je hem uit de zwarte draagdoos hebt gehaald... Boxception). Een zeer luxe uitziende zwarte doos met "Spectre X360" op de voorkant.

BODY
Eenmaal uit de doos ziet de brushed aluminium body er zeer stevig en luxe uit. De zijkant van de laptop zijn glimmend en contrasteren mooi met de brushed body. Helaas vlekt alles wel snel (niet dat je het heel erg ziet, maar ik let daar altijd heel erg op). De body is zeer stevig en zelfs als ik hem horizontaal bij de hoek optil, buigt het niet. Het metaal zorgt er ook voor dat alles lekker koel blijft aanvoelen. De fan heb ik nog geen 1 keer gehoord, maar ik heb nog niet echt de processor gepusht.

KEYBOARD
De toetsen van het keyboard hebben een goede travel distance. Ze voelen een tikkie zwaar aan, maar het stoort niet heel erg. De backlight van het keyboard werkt alleen als het heel erg donker is. Als het nog licht is en je doet de backlight aan, dan zijn de letters minder goed te zien, doordat het contrast tussen toetsen en letters minder wordt.

TRACKPAD
De trackpad is supergroot en je moet er wel even aan wennen. Het indrukken van de knoppen van de trackpad gaat wat moeilijk en vaak registreert de klik niet, omdat ik te zacht druk. Maar gelukkig is er ook nog het touchscreen. Ook reageert de touchpad soms iets later. Dit komt misschien door de Synaptics driver (daarover verderop meer).

TOUCHSCREEN
Het touchscreen reageert goed en het glimmende scherm stoort mij niet (ik gebruik mijn laptops bijna nooit buiten).

Het beeld is zeer helder en scherp. Op een paar plekken aan de onderkant is wat backlightbleeding. Maar dat komt, omdat ik een zwarte achtergrond heb. Bij normaal beeld zie je dat niet.

Het omklappen van het scherm gaan makkelijk en soepel. Helaas is het apparaat net te zwaar om met 1 hand op te tillen en als tablet te gebruiken. Maar als je hem laat steunen op je been of buik, dan gaat het redelijk. Zo lees ik nu mijn comics.
Ook zit het toetsenbord een beetje in de weg in tabletvorm, zodat je het apparaat net niet lekker vast kan houden. Je vingers drukken op het toetsenbord, als je hem vasthoudt als tablet en dat voelt een beetje raar.

SPEAKERS
De speakers zitten aan de onderkant en klinken een tikje blikkerig, omdat ze naar beneden wijzen. In tablet mode klinken ze wel goed, omdat ze dan naar je toe wijzen.

BATTERIJ
De batterij ging de eerste keer na het opladen ongeveer 6 uur mee, omdat ik er natuurlijk gelijk mee aan de slag ging en de hele avond allerlei dingen ging uitproberen, zoals muziek luisteren en films kijken. Weet het niet precies, want ik heb nog niet gezocht naar een manier om dat te achterhalen. Na een paar keer opladen, zal de batterij nog wel iets langer mee gaan.

SOFTWARE
Windows werkt wel ok. Wel een bug in Windows Update, maar dat ligt meer aan Microsoft, dan de Spectre. Heb ook OOShutUp10 gebruikt om alle privacy settings van Windows 10 aan te passen.

Ik heb ook de f5 backlight (die altijd aanstaat) uitgeschakeld en fn functie (zodat ik gewoon alt + f4 kan gebruiken i.p.v. alt + fn + f4) omgewisseld in de BIOS .

Er staat niet veel HP bloatware op. De HP Support Assistant blijft zoeken naar updates en blijft daarop hangen. De HP Recovery Manager en HP Lounge heb ik (nog) niet gebruikt.

De Synaptics driver settings werden elke keer na een reboot gereset. De oplossing is een aanpassing in de registry:

Beetje raar dat HP dat nog steeds niet opgelost heeft. Voor zo'n duur apparaat zou je dat niet verwachten.

CONCLUSIE
Ondanks de software bugs een zeer mooi, licht en stevig apparaat met een scherp en helder beeldscherm. Ook mooi dat je er een sleeve bij krijgt.

- Edit -
Gister kon ik weer Windows updates installeren. Ik weet niet wat voor update het was, maar alle privacysetting stonden weer lekker allemaal open :(
Helaas was de fout met de Synaptic driver settings niet opgelost. Het is dus wachten op een update van Synaptic.

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-4110nd?

ALT + F4 zonder Fn doet het ook gewoon als je in het BIOS instelt dat je de functietoetsen wel wil gebruiken, zoals F5 voor het inschakelen van de toetsenbordverlichting.

[Reactie gewijzigd door emmerx op 29 mei 2016 23:43]

Dat bedoelde ik ook met fn functies uitschakelen. Misschien beter als ik "omwisselen" gebruik ipv "uitschakelen".
Ik bedoelde:
"In beide standen van deze BIOS optie doet Alt + F4 het gewoon."
Hmmm, bij mij werkte alt + f4 niet zonder fn in te drukken.
Maar gister kon ik eindelijk weer updates installeren. Misschien is het nu opgelost. Nog niet naar gekeken.

[Reactie gewijzigd door Xyphoid op 2 juni 2016 11:17]