Specificaties 92mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cryorig C7 Review

Foritain 24 juni 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.511 views

Cryorig C7

De Cryorig C7 is een aantrekkelijke koeler die zijn werk vooral goed stil doet. Installatie is een eitje, en de compatibility is perfect. Lange garantie is een mooie bonus, maar helaas is Cryorig wel regelmatig lastig leverbaar of valt de straatprijs hoger uit dan de bedoeling is.

Pluspunten

• Prima koelprestaties zelfs voor i5/i7 CPU's zonder OC.
  • Op lage toeren tot ca 50% PWM range onhoorbaar
  • Ook op volle toeren blijft de geluidsproductie nog wel bescheiden.
  • Toffe uitstraling
  • Compact, en 100% compatible met RAM en PCI-E slots.
  • Kinderlijk eenvoudige installatie en uitstekende handleiding, prettig voor beginners!
  • Op basis van adviesprijs (30 euro) een redelijke prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Overclockpotentieel nihil, je koopt hem vooral voor wat stillere prestaties of de uitstraling.
  • Problemen distributie Nederland. Cryorig is soms niet of lastig te krijgen, of de prijs ligt hoger dan de adviesprijs.

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Cryorig M9i & Cryorig C7

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Van Cryorig zagen we eerder al wat grote koelers voorbij komen, en onlangs zelfs hun eerste AIO waterkoeling. Ook een low-profile model, de C1, passeerde voor een review, maar ‘klein’ was ook niet de juiste benaming voor dat model. Cryorig heeft echter wel ‘kleine’ koelers in het assortiment, waar we er vandaag twee van gaan bekijken: De M9, en de C7. De C7 is een compacte low-profile koeler, de M9 is een compacte toren en komt in een M9i en M9a uitvoering, waarbij de letter uiteraard staat voor Intel –of- AMD.

De adviesprijzen van de M9i en C7 zijn 27 en 30 euro respectievelijk, echter de straatprijzen liggen op dit moment met ca 33 en 41 euro aanzienlijk hoger. Bij Alternate, indirect de distributeur van Cryorig, liggen de prijzen op 25 en 32 euro, echter zonder indicatie levertijd. Daarover straks meer.

We starten vandaag met de C7:

De C7 is compatible met socket 1150/1151/1155/1156, en actuele AMD sockets voor consumenten. Met een hoogte van 47mm is hij even hoog als Intel stock koelers, en ook blijft hij binnen de ‘keep out zone’ van Intel en AMD, hierdoor past hij feitelijk op elk moederbord, zonder zorgen over RAM, PCI-E, of VRM heatsink compatibiliteit.

Met een ca 300 gram wegende heatsink, 92mm ventilator, en vier 6mm heatpipes is het uiteraard wel een wat gezetter koelertje dan je standaard bij de processor krijgt. Ventilator RPM is met 600-2500 RPM ruim instelbaar.

De M9i is enkel compatible met Intel socket 115X zoals de naam al doet vermoeden, en met een heatsink van bijna 350 gram nauwelijks zwaarder. Drie heatpipes dit keer, maar wel meer koeloppervlak. De totale hoogte van 124.6mm maakt het een redelijk compacte towerkoeler. Koelvermogen op papier ligt met een TDP van 120W iets hoger dan bij de C7. Ook de ventilator is een iets ander model, maar mete en vergelijkbaar bereik van 600-2200 RPM.

Wederom de C7 eerst. Een nette, prima stevige verpakking zoals we van Cryorig gewend zijn. Een mooie extra is de lange garantie die ze geven: 3 jaar standaard, met nog eens 3 jaar extra na registratie van je product.

Veel spulletjes krijgen we niet bij de C7, maar wel mooie: een backplate, vier schroefjes, een tube koelpasta, en een mooi tooltje om het geheel vast te zetten. Pluspunten voor de indrukken die ze vanaf stap één achter laten.

De koeler zelf zal velen vermoedelijk wel aantrekken: zwart frame met witte blades op een keurig koelblokje. Aan de zijkanten zijn de heatpipes zichtbaar, en onderop zien we de koperen baseplate met laagje nikkel. Het voelt en oogt allemaal prima bij Cryorig, en de C7 is zeker geen uitzondering.

De M9i is praktisch hetzelfde verhaal, maar dan met wat extra montagemateriaal en opvallend genoeg een andere koelpasta.

De koeler zelf oogt als een vrij standaard 92mm torentje, met hooguit een iets stevigere indruk van de koelvinnen dan we in het budgetsegment aantreffen. Pas aan de bovenkant zien we een vleugje Cryorig met de opvallendere cap. Ziet er leuk uit in vergelijking met het bekende aluminium, maar hij mist m.i. wel een beetje van de flair die bijvoorbeeld de H5 en de H7 (en de grotere broers) naar de markt brachten.

De installatie van de C7 is dusdanig simpel dat we voor de aardigheid maar weer eens een koelpasta foto er in knallen. Koelpasta op je CPU, een rijstkorrel/flinke drup is meer dan genoeg, wat natuurlijk wel prettig gaat met de grote (overigens slecht marginaal gevulde) tube.

Koeler er op, backplate er achter, en aandraaien met de meegeleverde tool. Appeltje eitje.

Omdat de C7 volledig binnen de keep out zone valt is compatibiliteit geen issue, al scheelt het niet veel met de flinke VRM koeling op de MSI Z97 Gaming 9. Aan de andere kant zien we dat het werkgeheugen ook geen problemen geeft, en met grafische kaarten uiteraard ook niet.

De M9i stelt ook weinig voor wat installatie betreft. Backplate afstellen afhankelijk van je moederbord (middelste setting voor S115X), balkjes er over, vastschroeven, en vervolgens gaat de koeler er op (koelpasta ook niet vergeten natuurlijk). Omdat het een relatief klein torentje is is de installatie ook hier frustratie-vrij. De koeler is wel licht asymmetrisch, dus als je hem verkeerd plaatst valt hij over je geheugen.

Plaats je hem echter zoals het moet dan zien we vervolgens dat ook de M9i geen issues geeft met compatibiliteit. Hij valt niet over je geheugen (altijd fijn met Corsair Vengeance modules) of PCI-E slot.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

[i]Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Beide koelers even op idle gemeten om zeker te zijn van correcte plaatsing, en vervolgens zien we dat de load prestaties in lijn vallen met wat we zouden verwachten van koelers van deze specificaties (formaat, heatpipes, e.d.). De M9i hangt wat koelprestaties rond het punt van de (iets hogere) Noctua NH-U9S en de (iets hogere) TX3i en hij koelt iets beter dan de (iets lagere) NH-D9L, uiteraard allen iets achter de prestaties van de grotere koelers op basis van 120mm ventilatoren.

So far so good, maar niet bijzonder spannend zou je denken. Totdat je ook de geluidsproductie meeneemt, want de geluidsproductie die van de M9i komt is bijzonder laag. Zelfs met fanprofielen rond de 50-60% kan je nog eenvoudig spreken van een feitelijk onhoorbare koeling, en dat op een open testbench. Met een ca 40 dBA op een centimetertje of dertig afstand op –volle- toeren mag je het gerust een zeer stille koeler noemen, de CM TX3i en zelfs de Noctua’s (zonder LNA) maken op 100% toeren meer geluid, dus als je de geluidsproductie zou beperken tot een redelijk volume onder zware load lijkt de M9i opeens erg interessant.

De C7 doet het wat geluidsproductie betreft niet heel anders, al zien we dat de maximale RPM zorgt voor een iets hogere geluidsproductie bij 12V. Van luid is geen sprake, maar van mij hadden ze ook bij de C7 de grens mogen trekken bij 2200 RPM. Anderzijds zien we dat de C7 bij volle belasting de extra prestaties goed kan gebruiken, want bij volle belasting bij overclock gaat hij zelfs over onze limiet heen. Blijft de belasting lichter, of kijken we richting idle, dan kunnen we zonder enige twijfel spreken over fluisterstil.

Hoewel we de C7 aan het ‘verkeerde’ eind van de grafiek aantreffen is het zo dat de C7 de kleinste koeler is in de test. Kleiner dan de iets beter koelende L9x65, en eerdere HTPC koelers werden op een Pentium getest waar ik inmiddels geen gebruik meer van maak waardoor een vergelijking niet meer mogelijk is. Desondanks bevestigt het resultaat wat we eigenlijk al wisten: dergelijke compacte koelers zijn leuk, zelfs voor een pittige CPU onder load, maar simpelweg niet geschikt voor overclocken, laat staan in een kleine gesloten behuizing. Als stil alternatief voor een stock koeler is hij uiteraard prima geschikt.

Cryorig zet met de C7 en M9i twee aardige plaatjes neer met een aantal sterke kanten waar de concurrentie veelal punten laat vallen. Zo zien we een uitstekend installatieproces met daarbij een goede handleiding en een mooie collectie extra’s zoals benodigde tools, maar ook de garantie van 6 jaar (na registratie, 3 jaar zonder registratie) is iets waar sommigen een voorbeeld aan kunnen nemen. Koelprestaties kloppen als we kijken naar de combinatie afmetingen / aantal heatpipes / ventilatorformaat, maar in combinatie met de uitstekende geluidsproductie stevenen we af op echte aanraders. De M9i is op volle toeren namelijk stiller dan bijvoorbeeld de TX3i, en zelfs stiller dan de 92mm Noctua’s, terwijl de koelprestaties redelijk overeen komen.

Toch struikelen beide Cryorigs net voor dat ze de finishlijn over rennen met de concurrentie achter hen, en over een wel heel knullig steentje: distributie. Hoewel ze op papier via een grote partij ons land in zouden moeten komen is de realiteit dat ze niet of nauwelijks leverbaar zijn, en als ze te vinden zijn veelal ruim boven de adviesprijs zitten. Op dit moment zie ik geen enkele shop die de C7 aanbiedt, en de M9i is enkel via één shop te krijgen voor 33 euro, terwijl hij bij onze oosterburen voor 25 euro te krijgen is (al zij het met een levertijd) en aan de andere kant van een enorme sloot water zelfs voor slechts 20 USD. Nu is een tientje op een totale build niet zo veel, maar de markt voor processorkoelers is scherp, en een paar euro zal voor menig koper het verschil maken tussen kopen of laten liggen, helemaal als je een paar dagen moet wachten op je product.

Stel dat de C7 op termijn wel voor de adviesprijs van ca 30 euro te koop zal zijn blijft het uiteraard alsnog een redelijke investering. De keuze aan koelers van 20 euro of minder is echter ook verre van groot, maar voor hetzelfde bedrag koop je (grotere) koelers met betere prestaties. Overclocken is nog altijd praktisch uitgesloten, dus het aantal gebruiksdoelen voor de C7 loopt niet over. Vermoedelijk zal de C7 dan het best tot zijn recht komen in compacte builds waar stock koeling toch niet voldoet (en/of stilte gewenst is) en waar de knappe uitstraling van de koeling zichtbaar is. Duidelijk niche, maar wel erg aantrekkelijk als product, net als unicorns overigens die zoals we allemaal weten wel bestaan maar in het echt toch lastig te vinden blijken.

De M9i heeft het grote voordeel dat hij met zijn nog geen 125mm hoogte één van de weinige tower koelers is binnen die afmetingen, en zelfs met de huidige straatprijs van 33 euro toch goed concurreert met bijvoorbeeld de Noctua U9S en D9L, en zelfs nog met de CM TX3i. Die laatste is dan wel goedkoper, maar hoger bij gelijke prestaties wel luider. De Noctua’s kunnen zich dan wel weer meten wat installatiegemak betreft van Cryorig, en ook wat garantie betreft, maar de prijzen liggen dan ook weer hoger. Wel moet de M9i zijn meerdere erkennen in de grotere (120mm gebaseerde) modellen in zijn prijsklasse, dus je moet wel specifiek in de markt zijn voor een –compacte- tower. Mijn enige kanttekening is dat, ondanks dat de bouwkwaliteit keurig is, de uitstraling voor Cryorig begrippen wat ingetogen is. Andere Cryorig koelers waren visueel gezien erg aantrekkelijk, terwijl de M9i het met ‘slechts’ een zwarte bovenkant moet doen wat opvallende elementen betreft; niet onaardig, maar duidelijk minder extreem. Ik had dan graag toch iets meer gezien wat looks betreft op het huidige prijspunt, ofwel uiteraard dat de huidige straatprijzen gewoon zakken richting de adviesprijs van ca 25 euro, want in dat geval is de keuze voor de M9i als compacte, stille, prettig te bouwen tower praktisch een no brainer.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cryorig C7?

Ik ben zeer tevreden van mij Cryorig C1, en was tussen deze twee aan het twijfelen voor een kleine upgrade van mijn mATX build (Lian Li PC-v600f). Ik vind ze er beiden wel heel keurig uitzien, en prestaties maken mij niet zoveel uit, aangezien het toch zou gaan om een 3570k build.
Ik zou denken dat je met een 3570k (overclocking) toch wel wat hebt aan de extra prestaties van de C1? :D
The master of reviews _/-\o_ grandioos wederom. Dikke +3 :D
Dank je :D More incoming uiteraard. Zeker komende week wel wat leuks in de planning ;)
Ik krijg eind van het jaar hopenlijk deze case: https://www.dan-cases.com/dana4.php

Ik zit daarbij vast aan een koeler van max 48mm hoog. De C7 lijkt perfect hiervoor. Ik vraag me af of de prestaties (temps, geluid) nog opgevoerd kunnen worden door er en noctua NF-A9x14 of een andere fan er op te zetten?
Ik zoek een combinatie met de grootste efficientie wat geluid en temperatuur betreft. Hoewel ik denk dat ik dat sowieso zelf moet testen :)

gezien de distributie problemen: Foritain, wat gebeurd er met jou C7? ;)

[Reactie gewijzigd door gjmi op 24 juli 2016 08:11]

Leuke case!

Ik zou even moeten kijken of ik de C7 nog heb liggen, geen idee eigenlijk! Ik meen van niet tho, don't get your hopes up.
Ik heb er al twee van Cryorig zelf ontvangen. Ik had ze aangeschreven over bevoorrading van Europa. Die is er nu als het goed is. Maar ze boden me toen aan dat ze zelf een paar naar mij toe stuurden. En sinds een week of twee heb ik ze. Goeie service van hun kant :)
Niet te krijgen inderdaad die C7, waar heb jij hem vandaan gehaald destijds?
Wave (-> Alternate) is naar mijn weten momenteen het enige kanaal via welke ze naar Europa en Nederland komen. Ik begreep via via dat er wel weer meer stock aan gaat komen, maar echt concreet weet ik weinig. Je -zou- Cryorig direct even kunnen contacten, ik hoorde elders dat iemand een product van hen direct heeft weten te kopen, maar wederom weet ik geen details.

Ze maken het in elk geval niet makkelijk zo :'(
Dank voor de info, ik zal wel even kijken of ik contact kan krijgen met Cryorig.
Zojuist heb ik mijn Cryorig C7 ontvangen (mocht even duren, na bijna een maand wachten via ReplaceDirect) en geïnstalleerd op mijn Intel Core i5 6600K in een Fractal Node 202 case.

De temperaturen zijn goed, dus hij koelt op zich prima. Ik moest wel een custom fan curve aanmaken, want standaard (zelfs met de "Silent" setting in de BIOS) kwam hij niet onder de 1800 rpm en dan is ie behoorlijk luid. Met de custom fan curve zit ie nu idle op 1200 rpm en 42 graden, wat een stuk beter is. Ik hoor wel een lichte high-pitched whine van de koeler als ik naast de case zit, alsof de ball bearings in de fan niet helemaal soepel zijn. Misschien trekt dat nog weg.
Pff, het blijft een drama ze naar NL te halen. Erg jammer.

Ik test zelden met PWM, eenvoudiger met de test setup hier om gewoon aan het knopje te draaien :D (Zeker nu ik op zoek ga naar de 40dB voor nieuwe koelers. Coil Whine zou eigenlijk niet mogen overigens, dus weet niet of dat gaat verbeteren (let's hope). Kan wel eens zin hebben hem toch net even anders aan te sluiten. Kan ook zijn dat het geluid toch elders vandaan komt overigens, neem aan dat je de fan ook stil hebt gezet om zeker te zijn dat het daar uit komt?
Tja, ik heb in mijn Node 202 niet echt de ruimte om een fan controller aan te sluiten, dus ik ben afhankelijk van PWM. Overigens is de hoge standaard RPM meer een probleem van mijn Gigabyte moederbord, die bijzonder weinig opties geeft voor fan control. Uiteindelijk heb ik een noise reduction kabeltje toegevoegd aan de CPU fan connector, nu draait ie lekker stil en koel op ~1200 RPM.

Die whine die ik hoorde was ook geen typische coil whine. Het klonk eerder als lagers die een beetje aanliepen, of dat de fan wat uit balans was. De PC in kwestie staat nu in een kantoor en met het extra omgevingsgeluid hoor ik de fan helemaal niet meer. Eind goed al goed dus. :)
Heeft/had de fan van deze koeler bij jou ook een irritante hoge piep? Heb hem in mijn nieuwe pc zitten. Op full speed is de piep weg, maar op alle andere momenten zeer aanwezig.
Nop, anders was ik zelf knettergek geworden denk ik.
Hmm, zal wel rma o.i.d. worden of een andere fan vinden dan. Niet echt fijn. Bedank in ieder geval voor je reactie :).