Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z170A GAMING M3 Review

Kalis 28 mei 2016, laatste update op 28 mei 2016, 689 views

MSI Z170A GAMING M3

Mooi uitziend moederbord met voldoende features. Stabiel en sterk. Heeft ClickBIOS. Ik heb een Intel Core i3-6100 overgeklokt naar 4,60 GHz.

Pluspunten

• Featureset
  • Non-K OC
  • Compatibiliteit
  • Prijs/prestatie

Minpunten

• Killer Network niet automatisch herkend
  • Nahimic for MSI

Layout Score: 4
Dit is geen volledige review , gewoon mijn gebruikers ervaring. Ik bespreek onder andere kort het non-K overklokken op dit moederbord. Verder een paar benchmark resultaten.
Systeem
Intel Core i3-6100 3,7 GHz
ASUS R9 290 4GB OC
4x8GB Team Elite DDR4 2133

Features
Qua features is dit bord prima bedeeld. Ondersteund tot 64GB DDR4 3600+ OC.
M.2 (S600/Pcie3.0x4), 2x SATA Express (Gen3, 16Gb/s), 6x SATA-600
Killer E2400 netwerk controller
Realtek ALC1150 audiochip
Z170 chipset
USB 3.1

Installatie
Het installeren van W10 Pro ging prima, echter na installatie moest ik met de driver DVD handmatig de netwerk controller installeren. Niet direct een groot minpunt, maar het vermelden waard.
Nahimic audio staat standaard op gaming mode. Een dof geluid, de ingebouwde equalizer is aangepast. Veel laag een geen mid. Hoe kan je daar mee gamen MSI?

Overclocking
Interessante processors voor non-K overclocking:
◾Pentium G4400
◾Core i3-6100
◾Core i3-6300
◾Core i5-6400
◾Core i7-6700

Ik wilde de Core i3-6100 overklokken. Dit is te doen na een BIOS update. Ik vond de BIOS op overclocking.guide, de website van der8auer, een bekende overklokker. Hier wordt op een begrijpelijke manier uitgelegd hoe je dit moet doen. http://overclocking.guide...rclocking-guide-new-bios/
Opmerking: Ik moest na het instellen van de BIOS settings de BIOS batterij eruit halen, minuutje wachten, voordat de overklok instellingen werkten.

De Core i3-6100 draait stabiel op 4,60 GHz met 1,36 Volt, RAM op 2320 MHz met 1,2 V.
Dit geeft een aardige prestatieboost. Alles wordt eigenlijk sneller, zelfs mijn EVO 250 SSD.

Temps
Je kunt met HWInfo de temperatuur van CPU Package uitlezen. Core temperatuur is bugged. Maximale wat ik heb gezien met Aida64 stresstest is 51C. Hou het onder de 70C en je zit goed.
Er zit een Arctic 240mm waterkoeler op.

Prestaties
Hieronder een CPU-Z screenshot met mijn 24/7 instellingen. Passmark Performance Test gedraaid met stock i3 en de i3 op 4,6 GHz. De rest van het systeem op stock.
Een mooie overall prestatiewinst van ongeveer 20%. Single threaded scoort de CPU 22% hoger dan op stock snelheid.

Een prima bord voor de beginnende overklokker met leuke features.
Ik speel met de i3 en de R9 290 verschillende games, meestal shooters zoals Black Ops 3. Alle instellingen op high/max zit ik op gemiddeld 85 fps op mijn 27" WQHD 2560x1440 IPS monitor.
Ter vergelijking, met een i7-4790K op 4,6 GHz haal ik gemiddeld ongeveer 120 fps.

Voor 115 heb je een leuke processor die je ook nog eens kan overklokken.
Het moederbord heb ik voor 120 gekocht. Erg goede prijs/prestatie verhouding!

Benchmarks
Aida64 Stress Test -HWinfo64 , CPU-Z
Passmark Performance CPU Test -stock vs. OC
3dMark Firestrike -stock vs. OC
Starwars Swarm Stress Test - Mantle vs. DirectX11

Heb jij ook een MSI Z170A GAMING M3?

Geen volledige review, maar wel interessante info over non-K clocken. :)
Ik kijk eigenlijk nooit meer naar het dual-core segment, dus vind het verrassend wat je aan performance wint met je i3 en dan ook nog es 'n non-K. Top.