Samsung S5230 Zwart Review

Oceria 3 juli 2012, 7.232 views

Samsung S5230 Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Goed touchscreen

Minpunten

• Sync software werkelijk abominabel
  • Bluetooth niet stabiel
  • Matige bouwkwaliteit

Aan het einde van mijn contract gekomen en na twee jaar nog steeds niet helemaal gewend aan de menustructuur van een Nokia (was een Sony Ericsson gewend), werd het toch eens tijd om eens om te kijken naar een nieuwe telefoon welke wel aan de eisen voldeed. En de keuze is gevallen op een Samsung Star S5230. In combinatie met een 12,50 abonnement en 40 euro inruil voor mijn Nokia 6300 kostte het apparaat nog maar 10 euro! Geen geld zou ik zeggen.

In de doos

De telefoon zit rammelvrij opgeborgen in de verpakking en is aan allle zijden bedekt met beschermend folie. Eerst erafhalen, of het touchscreen werkt niet zo prettig! Daarnaast worden een USB kabel, een lader en bijpassende oordopjes geleverd. Een CD met de PC software, een garantiebewijs en een (nederlandstalige) gebruiksaanwijzing meegeleverd. Keurig.

Geluidskwaliteit en bereik

Een telefoon koop je natuurlijk vooral om mee te telefoneren, dus de geluidskwaliteit is belangrijk. Nokia en SE staan bekend om hun goede geluidskwaliteit gedurende gesprekken en de Samsung doet op dit gebied niet onder voor de telefoons die ik hiervoor had. De andere partij komt goed door en het volume hoeft niet volledig op max om de ander te kunnen verstaan. De andere partij kan mij over hat algemeen ook goed verstaan: er is nog niet geklaagd in ieder geval. Verder valt op dat de telefoon toch een wat betere ontvangst heeft; waar mijn Nokia thuis bijna geen bereik meer heeft (een of twee balkjes), daar laat de Samsung nog vier drie of vier streepjes zien. De Bluetooth chip heeft voldoende bereik om te pairen met een ander apparaat, maar krijgt het moeilijk als hij in een andere kamer is.

Telefoonfirmware en gebruikersgemak

De software van de telefoon is iets anders dan Microsoft PPC, Symbian of Android, maar duidelijk is dat er veel werk in is gaan zitten. De telefoon wordt primair via het touchscreen bediend en dat scherm is redelijk gevoelig, waardoor het goed met de vingers te bedienen is. Door de grote knoppen en het grote lettertype werkt het OS ook goed mee aan een intuitieve bediening. De telefoon laat goed weten wat je doet middels geluidjes en trillingen, waarbij vooral de geluidjes een beetje te overdadig kunnen zijn, maar gelukkig is het geluid van het feedbacksysteem uit te zetten met de volume knop, zonder dat gespreksvolume of beltoon volume worden terug gedraaid. Daarbij valt op, dat onafhankelijk van het geluid ook de mate van trilling kan worden aangepast.
Het toestel kent drie vaste knoppen op de voorkant, waarmee gesprekken opgenomen danwel geweigerd kunnen worden en een middelste knop waarmee je een stap terug kunt gaan in het menu. Dit vergt enige gewenning omdat je de andere stappen wel weer via het scherm maakt. De knoppen zitten bovendien erg laag, waardoor bediening met een hand toch minder gemakkelijk is: je hebt het gevoel de telefoon zo uit je handen te laten vallen. Links op de zijkant zit de volume knop (wel gemakkelijk tijdens het bellen te vinden en aan te passen) en de usb aansluiting. Rechts zit de lock knop en de camera knop.
Bij het toestel wordt geen stylus megeleverd en dat is in principe ook niet nodig. Het scherm is gevoelig genoeg om met de vingers bediend te worden. Wel zijn de scroll en openfuncties wat gevoelig, waardoor je bij het scrollen soms je doel overschiet, of juist iets opent terwijl je verder wilde scrollen. Bij het openen van een item merk je overigens soms wel dat je niet de snelste processor hebt: openen duurt een seconde en is niet instantaan. Overigens zul je nooit het gevoel krijgen dat het systeem echt langzaam is.
Het scherm is eigenlijk opgedeeld in drie terminals, zoals men ook van linux/unix is gewend. Drie stipjes onderaan geven aan in welk scherm je bent. In elk scherm kun je Widgets openen en daardoor bepaalde functies aan een scherm geven. Widgets die je niet gebruikt kun je op de zijbalk links opbergen. De meeste widgets kun je helemaal verwijderen als je die niet gebruikt.

Extra functionaliteit

De Samsung heeft natuurlijk ook een Radio (met RDS) en een mediaplayer, een webbrowser en een camera.
De radio doet wat hij moet doen, maar RDS is beperkt tot AF. De radiotekst wordt niet weergegeven. De ontvangst is redelijk, net als de geluidskwaliteit. Muziek afgespeeld via de radio kan niet met een equalizer worden beinvloed. Dat kan gelukkig wel met de MP3 speler en deze kan dan ook wat meer bas weergeven. De kwaliteit is niet zo goed als een MP3 speler, maar zeker voldoende voor je dagelijkse treinreisje naar werk en terug. De mediaspeler kan ook video's afspelen, mits deze eerst via de software (waarover later meer) op de telefoon zijn gezet. De Samsung kan mtot 6 GB aan extra geheugen adresseren. Hiervoor is een micro SD slot beschikbaar, maar om daar bij te kunnen, moet wel eerst de batterij worden verwijderd.
De camera maakt redelijke foto's, maar krijgt het moeilijker in het donker vanwege het ontbreken van een flitser. Foto's kunnen direct via Bluetooth, MMS of via het internet gedeeld worden.
De bluetoothstack is niet heel betrouwbaar: de connectie met mijn bluetooth carset wordt regelmatig niet hersteld, of de telefoon crasht als de carset contact probeert te maken.

PC software

Over de bijgeleverde computersoftware kunnen we kort zijn. De software is niet in staat om het beloofde te doen. Synchroniseren met Outlook 2007 is maar zeer beperkt mogelijk. Contactpersonen worden niet volledig overgenomen en de agenda bepaalt zelf of hij synchroniseert, dubbele entries maakt of het helaal niet doet. Hierdoor is de telefoon veel minder waardevol is als PDA. Hier heeft Samsung nog veel te doen. (De geteste softwareversies zijn 1.1.2 ID3, 1.2.0 IF1 en 1.2.1 IH2_6)

Als je op zoek bent naar een goedkope, maar toch goede touchscreen telefoon, dan heb je aan de Samsung Star S5230 een hele goede telefoon. Helaas wordt het apparaat in de steek gelaten door een zeer buggy, traag en feature-incompleet software pakket, waardoor mensen die outlook integratie nodig hebben beter een andere telefoon kunnen zoeken.

Na drie maanden bleek het scherm te pas en te onpas vast te lopen. Ook viel regelmatig het geluid uit, wat alleen op te lossen was door een harde reset. Daarnaast had het apparaat de vervelende eigenschap om hard te crashen in de carset. Een firmware update bleek onuitvoerbaar. De telefoon is ondertussen vervangen door een HTC Desire Z en later een HTC Incredible S.

Heb jij ook een Samsung S5230 Zwart?

Gezien het feit dat de software niet de functionaliteit kreeg die de telefoon verdiende, maar vooral de problemen met het toestel zelf hebben mij doen besluiten dit toestel buiten gebruik te stellen.
Meerdere spontane reboots per dag, een scherm dat plots soms dagenlang niet functioneerde, geluid dat tijdens een gesprek wegviel en alleen met een reboot weer terug kwam, maakte verder gebruik eigenlijk onmogelijk.

De Star heeft een waardige opvolger gevonden in een HTC Desire Z.
Goeie review, alleen plaatjes... Echt jammer van het gebrek aan plaatjes.

Mijn broer heeft deze telefoon ook net gekocht, en wat betreft geluidskwaliteit was ik erg te spreken. Ik kon hm met mijn iphone 3g echt goed verstaan, alleen klaagde hij erover dat hij stemmen van de tv die op 5meter afstand stond net zo goed kon verstaan als mij ;)
Homescherm vond ik redelijk lastig, vooral met de nieuwe 'standaard' meedere homeschermen. Achtergronden vond ik dan ook lastig in te stellen, omdat je niet makkelijk op alle schermen hetzelfde achtergrondje kunt plakken (zal overigens best kunnen, maar kon het zo gauw niet vinden). De meegeleverde achtergronden (die wel goed werken) zijn ook goed genoeg, dus je hoeft hier niet in te rommelen. De iconen doen ten opzichte van een iphone erg goedkoop aan, maar voor 130 euro vind ik ook niet dat je deze kwaliteit kunt verwachten.
De opneem en weiger knop mogen er wat mij betreft wel af. Geef me gewoon 2 grote knoppen op het scherm en maak voor de rest het schermpje groter of de foon kleiner... en gooi die "terug"-knop dan meteen op de zijkant. Dan heb je ten minste een beetje een afwijkend ontwerp en een slicker design, denk ik.
Browser is fijn, maar mist WiFi, dan was het een stuk functioneler.

In totaal vind ik de telefoon goedkoop aanvoelen, maar met het oog op de prijs is het een supertelefoontje.
Door de vorm en de plaatsing van de microfoon is enig omgevingsgeluid helaas niet uit te sluiten, maar juist gezien die beperking is de geluidskwaliteit bewonderigenswaardig!

Het homescherm gebruikt een achtergrond, welke als het ware in drieen is verdeeld. Als je een achtergrond wil, dan kan dat dus ook, gewoon een 320x720 achtergrondje aanmaken ;)

De vaste knoppen zouden inderdaad vervangen kunnen worden door knoppen op het scherm, alleen zitten op de onderrand al drie knoppen, waardoor je een beetje in ruimte gebrek zou kunnen komen.

WiFi was mooi geweest, maar dan was de prijs toch weer omhoog gegaan. Denk er aan: ik heb er slechts 50 euro voor betaald! Hij mag er dus zeker goedkoper uit zien dan een iPhone, die nog steeds twee maal zo duur is bij een fors duurder account!