Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UC98-W Wit, Zilver Review

Consigliere 27 mei 2016, 1.387 views

LG 34UC98-W Wit, Zilver

Pluspunten

• Gaaf scherm die in hoogte en schuinte te verstellen is
  • Mooie strakke afwerking met hele dunne bezel waardoor je nagenoeg gehele beeldoppervlakt kunt gebruiken
  • Door 2 voetschroeven en een klik systeem is alles makkelijk in elkaar te zetten.
  • Geluid in het scherm is acceptabel

Minpunten

• Vond zelf de montage van het scherm wat instabiel maar kan ook dit model zijn die ik in bezit had.

De LG 34uc98

Uitpakken
Ook bij LG zijn ze begonnen met het produceren van gebogen schermen. Deze keer kreeg ik de kans om de LG 34UG98 te reviewen. Als we al naar de doos kijken zien we een smalle doos waarin het scherm zich bevindt. Bij mijn vorige review over de BenQ XR3501 had ik een enorme doos. Die van LG is een heel stuk handbaarder. Betekend dit ook minder bescherming of anders ingepakt?

Als we naar de buitenkant kijken zien we dus de slanke doos. Helaas iets beschadigd maar mag de pret niet drukken. Een mooie impressie van hoe het scherm eruitziet. Linksonder vinden we wat standaard info zoals de verhouding, het type, afmeting. En 3 eigenschappen waaronder de Thunderbolt aansluitingen QHD-kwaliteit en IPS-scherm. Op de zijkant van de doos vinden we dezelfde informatie weer terug als voorop de doos behalve de impressie van het scherm.

Bij het uitpakken van de monitor komen we boven in meteen de 230v aansluiting met adapter tegen met aan de andere kant van de door het vakje met de boekjes en de overige meegeleverde kabels. Na het uitpakken van de kabels en boekjes komen we bij de schermsteun die netjes door stukken piepschuim die ik persoonlijk erg dun vind vergeleken met andere scherm verpakkingen of bijvoorbeeld computer behuizingen.

De voetsteun zelf is mooi meegebogen met de vorm van het scherm en stevig en zwaar om hem makkelijk te kunnen dragen. De constructie om de voet met de poot van het scherm te verbinden gebeurd d.m.v. 2 schroefjes verder vinden we in de doos de staande steun om scherm en voet aan elkaar te verbinden.

Deze sterk uitziende steun voelt er niet minder om. Een stevige constructie houdt het schuif systeem goed op zijn plek. Wat we meteen zien is dat de 34UC98 niet alleen in een bepaalde hoek gezet kan worden maar ook nog eens in hoogte verstelbaar is. Dit t.o.v. de BenQ is wat mij betreft wel een plus punt. Helaas kwamen we ook gebroken piepschuim tegen waardoor meteen waar werd wat ik al dacht. Door het weinige piepschuim is de doos lekker dun maar het scherm ook meteen mindere malen beschermd. Bij het uithalen van het scherm zien we wel dat deze degelijk is ingepakt door middel van piepschuim bescherming. Maar toch een stuk van het scherm kun je makkelijk kapot zou kunnen maken mocht er iets fout gaan bij het vervoer.

Na het er eenvoudig opklikken van het scherm staat er toch weer een plaatje van het scherm die net zoals de BenQ XR3501 een hele stoere blik heeft. I.p.v. een standaard 22 inch monitor met mega voet.
Aan de voorkant van het scherm zien we niets anders dan een grote gebogen scherm. Met een mooie afgewerkte rand en alleen onderin in het midden een klein LG-logootje. Met de aluminium poot eronder is het een plaatje voor het oog om te zien.

Er zit 1 minpunt aan het scherm dat ik heb. Deze lijkt los op zijn bevestigingsplaat te hangen. Bij de XR3501 stond het scherm stevig op zijn voet en kon een tikkie hebben. De LG 34UC98 blijft erg lang na schommelen als deze word aangeraakt

Als we het scherm omdraaien zien we een mooie strakke witte achterkant met 10 aansluitingen waarvan 1 sowieso de power aansluiting is. Verder komen we nog 9 aansluitingen

2x de Thunderbolt die aangegeven werd op de voor en zijkant van de doos en 2x een SS USB aansluiting

Ook zien we een displayport aansluiting en 2 x HDMI.

De hoofdtelefoon aansluiting en een USB B aansluiting.

Op de achterkant van het scherm zien we bij de montage plaat nog een drukknop om het scherm eenvoudig los te krijgen en eigenlijk is dat wel alles. Waar zit de bediening van het scherm dan? Juist de enige plek waar we nog niet zijn geweest. De onderkant van het scherm zit 1 verlicht knopje die je in 4 richtingen kan bewegen en kan indrukken. Hiermee wordt het hele scherm bedient.
Functies:
Bij het bekijken van de functies zien we dat het scherm 3 keuzes heeft en een aan en uit functie. Dit is ook te realiseren door de knop enige tijd lang ingedrukt te houden. De andere 3 zijn onderverdeeld in 3 opties. De input. De instellingen en game instelling.
Wat opvalt bij het scherm is dat deze meteen goed kijkt. Bij de BenQ moest ik erg wennen aan het gebogen scherm en bij deze was het eigenlijk meteen vertrouwd. Of dit komt door het IPS-scherm of gewoon omdat ik al een keer een gebogen scherm heb gehad kan ik eigenlijk niet zeggen.

Welke opvallende dingen komen we tegen t.o.v. ander schermen
Game Mode:
Met een simpele druk op de bediening knop kunnen we het scherm op Game mode zetten. Waarin ze een 2-tal voor instellingen hebben gemaakt voor FPS en RTS. Ook Zijn er custom profielen te definiŽren voor als je zelf andere instellingen wil gebruiken.
sRBG:
Dit scherm bevat over een coverage van meer dan 99% van het sRBG spectrum is dit scherm uitermate geschikt voor fotografen en iedereen die een zeer accuraat scherm zoekt.
Split screen 2.0:
Met deze instelling kun je tot 4 schermen op je beeldscherm kwijt. Met 14 keuzes waaronder 4 PiP (Picture in picture)
On-Screen Control:
Met deze functie plaatst je een extra venster op je scherm die niet weggaat en waar je zonder elke keer met het knopje door het menu te gaan je snel en eenvoudig handige instellingen kan aanpassen waaronder Volume/ helderheid/ split screen 2.0 opties en nog een aantal met een paar muisklikken.
USB 3.0 Quick Charge:
Snel je telefoon of tablet opladen met de Quick charger ingebouwd in het scherm of dit hedendaags veel gebruik zal worden is de vraag met alle draadloze oplaadt methodes of wandcontactdozen in de buurt.
Thunderbolt 2.0 x2
Met deze rete snelle in/output kun je devices razendsnel data overbrengen.

Welke functies/ eigenschappen zien we nog meer op de 34UC98
- Het scherm is uitgerust met de Flicker Free WLED-backlight
- De “reader mode:” een instelling met Low blue light wat dus een rustgevend scherm geeft en je ogen niet snel moe worden.
De LG 34UC98 een prachtig scherm met vele functies en handige eigenschappen waardoor dit 34 inch gebogen scherm zich goed thuis kan voelen in de professionele segment gebruikers. Met zijn nagenoeg complete RBG-spectrum dekking is dit bij uitstek een goed scherm om foto’s mee te bewerken. Ook de gamers worden niet teleurgesteld met dit scherm al zie ik niets van het extra zwart of zwart is echt zwart functies voor de diehard fps gamer. Met een flinke zak met geld kan deze monitor van jou zijn. Voor de uitstraling is hij het zeker waard maar of ook de functies die dit scherm bezitten het waard zijn, ik denk dat dit afhankelijk is van de gebruiker.

Grote afbeelding

Heb jij ook een LG 34UC98-W Wit, Zilver?

Prima review! En wat een gave monitor. :9~
De monitor is net zo gaaf als de benq de een heeft aan iets anders meer tijd ingestoken dan de ander. Maar die schermen zijn echt heel gaaf !!

Bedankt Jolke
Mooie review!

Hoe zit het met backlight bleeding?
Is de input makkelijk met een toets oid te wisselen naar een andere ingang (om van PC naar laptop of console te kunnen wisselen)?

Waar staat de 7 achterop voor?

[Reactie gewijzigd door Leader98 op 28 mei 2016 10:11]

Ik heb geen backlight bleeding gezien of ontdekt.

Ja je kan met de enige knoponderop het scherm kun je snel wisselen van input.

De 7 staat voor scherm 7 van LG toen hij op de beurs stond. ( deze foto hoorde er niet bij hah)