BQ Aquaris M5 3GB ram 32GB Zwart Review

piet0 27 mei 2016, laatste update op 5 mei 2017, 1.033 views

BQ Aquaris M5 3GB ram 32GB Zwart

Deze telefoon heb ik nu een week in handen als opvolger voor de Acer E2 Duo en deze bevalt tot nu toe uitstekend! Ik heb de telefoon op de website van de producent besteld in Spanje en deze was 3 dagen later in huis.

Pluspunten

• Goede specs
  • Update naar android 6.0.1 !
  • Dual sim

Minpunten

• kwaliteit accessoires
  • geen headset bijgeleverd
  • Prijs kan nog verder omlaag

Deze telefoon heb ik nu een week in handen als opvolger voor de Acer E2 Duo. Ik heb de telefoon op de website van de producent besteld in Spanje en deze was 3 dagen later in huis.

Voordelen:
- Goede specs (erg mooi scherm, 32gb geheugen, 3gb ram, goede accu, goede cameras)
- Kale android met sinds vandaag een update naar Android 6.0.1!
- Duo sim waarbij je NIET hoeft te kiezen tussen een micro SD of een 2e sim zoals bij veel "duo" sim toestallen helaas het geval is.
- De kleinste android 6.0 duo sim telefoon met 32gb geheugen die nu beschikbaar is.

Nadelen:
- Kwaliteit van de accessoires kan beter; kunstleer van duocase beschadigd snel en screenprotector is iets te klein / komt niet netjes tot aan de randen.
- Geen headset bijgeleverd.
- Bijna dubbel zo duur als ik destijds voor de Acer E2 Duo betaald heb toen die net uit was.
- Als BQ of Acer een 4.5 inch duosim telefoon met 32gb had gehad dan had ik die genomen want deze telefoon vind ik eigenlijk te groot.

UPDATE Mei 2017: Nu ik de telefoon bijna een jaar in handen heb is er niets verandert aan mijn oordeel. Ik heb geen problemen met verbinding maken met wifi, lag of een traag reagerend scherm. De google search bar is niet te verwijderen maar daar stoor ik me niet aan. Opstarten duurt wat lang maar ik zet de telefoon bijna nooit uit want ik zet 'm elke nacht op flight mode en ik laad de telefoon in die stand ook eens in de 2 a 3 dagen op. Een M4.5 met 16gb is zeker het overwegen waard nu de telefoons op Android 6 draaien ook al vind ik SD kaarten minder betrouwbaar dan intern geheugen. Als de telefoon nu kapot zou gaan dan zou ik weer dezelfde telefoon kopen want er is geen telefoon verkrijgbaar die beter aan mijn persoonlijke wensen voldoet: zo klein mogelijk, 3gb geheugen en plaats voor 2 sims + een SD. Kortom, ik ben nog steeds dik tevreden.

Heb jij ook een BQ Aquaris M5 3GB ram 32GB Zwart?

Deze telefoon ook geprobeerd en na android 6.0 update hele dag lopen klooien om fatsoenlijk werkend te krijgen. Nu weer retour gestuurd.
'Stock' Android betekent tegenwoordig ook gewoon een hele hoop bloatware waarvan je de meest irritante, de google search bar, zonder root niet eens meer kunt uitschakelen.

Scherm erg unresponsive. Soms wel drie keer precies moeten tikken in het midden van het scherm om response te krijgen. Kan écht niet. Verder ook gewoon merkbare lag en moeizaam verbinding met WIFI kunnen maken.

Uitschakelen en opstarten duurt gewoon veels te lang ter vergelijking met mijn S3 neo duos.
Of dit alles komt door Android 6.0 of door de hardware van de telefoon laat ik even in het midden.

Maar zeker de bijna 300euro niet waard; daarvoor zijn er betere prijs/kwaliteit modellen op de markt.
Denk dat je een van de weinige bent met deze problemen, ik heb de telefoon nu een aantal maanden en ik heb geen van de problemen die jij benoemt. Denk dat je last had van een gevalletje DOA. Scherm is juist responsive, het reageert nog steeds op 1 millimeter afstand (afhankelijk van hoe statisch ik ben :P).

Als je bloatware van google bloatware noemt dan had je beter geen Android telefoon kunnen nemen. Bloatware is over het algemeen de spullen die de fabrikant in dit geval BQ er op zet, dit zijn maar 2 apps zover ik kan zien namelijk; BQ Plus en Dolby Atmos.

Opstarten duurt bij alle telefoons lang, lijkt me ook niet dat je dat dagelijks gaat doen. Ik zie qua opstart tijden weinig verschil met mijn Nexus 4 en Acer E700.
Google search bar uitschakelen?
Heel simpel, zonder root.
Gebruik gewoon een andere launcher die ook nog eens helemaal naar je smaak in te richten is.
Met bveel bijkomende voordelen:
Ik gebruik Novalauncher al jaren. Al op verschillende toestellen gebruikt.
Gewoon regelmatig een backup maken en de instellingen en indeling is in 10 seconden weer zoals je het graag hebt.
Ik heb toch heel andere ervaringen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrijwel meteen CM13 heb geinstalleerd en maar heel even met stock android heb gespeeld; de search bar is inderdaad irrant, maar, zoals peter1978nl al zegt, een andere launcher lost dat zo op. Verder waren er, voor zover ik me herinner, bijzonder weinig extra apps geinstalleerd.
Ik draai dus CM13 en het toestel draait prima. Het scherm reageert nooit niet, alle apps draaien soepel en snel (behalve de Rabo-app, maar dat is gewoon een draak) en afsluiten en opstarten duurt resp. 10 a 15 en ~45 seconden. (Als ik dan ook nog meeneem dat ik hem in November '16 voor slechts ¤210 heb gekocht, is de prijs/kwaliteit-ratio meer dan voldoende.)

[Reactie gewijzigd door PeteSapai op 4 mei 2017 19:56]

Je kan ook de BQ M4.5 of A4.5 nemen, want met Android 6 kan je de sd kaart betrekken bij het interne geheugen, dus dan is 16 GB intern prima.