Canon Ixus 110 IS Zilver Review

MacaronaldNewbie 10 augustus 2009, 1.237 views

Canon Ixus 110 IS Zilver

Pluspunten

• ligt goed in de hand en past in andere Ixus tassen
  • image tracking/stabilizer
  • HD video

Minpunten

• bediening en bladeren vergt wat oefening

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Ik heb voor een buitenlandse vakantie deze camera gekocht als vervanging op mijn Canon Ixus 60.
Wat opvalt is dat deze vrijwel precies dezelfde afmetingen heeft en gemakkelijk in de hand ligt. De lenzen sluiten goed af met de ligging van het apparaat (geen bobbels, glad en ronde zijkanten).

De zoomer, aan/uit knop en camera standen bevinden zich aan de zijkant/top van de camera, en aan de voorkant rechts naast het LCD scherm bevinden zich knoppen voor het schakelen naar camera/review modus, diverse modi om handig door de foto's heen te bladeren zoals een brede galerij, slideshow, en in/uitzoomen op gemaakte foto.
Aan en uitzetten van het apparaat gaat zeer snel, gezien de lens zich veel sneller dan andere Ixus apparaten verbergt.

Bij gebruik van het apparaat in de camera stand past het beeld en de lens zich automatisch aan afhankelijk van de afstand tot het dichtsbijzijnde object of gezicht. Gezichten worden dmv de Image Stabilizer herkend en de camera kan deze volgen als deze bewegen, ook past hij de flitser hier weer op aan.
Het is wel even wennen dat de verwijder-, flits-, kwaliteit- en timer modi zich op de functie-draaischijf zitten en hier staat geen icoontje bij. Wel wordt bij het schakelen en draaien een tooltip weergegeven die je helpt.
De kwaliteit van video opnamen kan worden versteld van lage tot HD kwaliteit, en dit merk je in de (SD-HC) opslagruimte. Kwaliteit van foto's is ook uitstekend, met uitzondering van ver ingezoomde objecten, welke wat wazig blijven.

De prijs vind ik voor een compacte camera wat aan de hoge kant
(eur 238; juli 2009), maar de kwaliteit en bruikbaarheid maken deze prijs ruimschoots in orde.
Al met al een uitstekende keuze voor een compacte camera voor kwaliteitsopnamen!

Heb jij ook een Canon Ixus 110 IS Zilver?

Heb onlangs deze camera gekocht en wilde hierbij één ding opmerken:

Canon heeft hier enkel de optie gegeven voor "normal" en "fine quality" foto's. Er is geen super fine dus je 12MP foto's worden gecomprimeerd tot bestandjes van tussen de 3 en 4 MB. Jammer, want met een camera van deze kwaliteit is het zonde dat compressie hem eigenlijk naar beneden haalt.

Een prijzige camera maar hij maakt prachtige foto's, groothoeklens voor breder beeld terwijl macro er ook zeer goed uit ziet. Optische beeldstabilisatie zorgt er voor dat het in ieder geval voor dat hier de 4x optische zoom ook daadwerkelijk een bijdrage heeft, omdat je gewoon scherpe foto's krijgt. Dit was met mijn oude Sony DSC S-40 wel anders.

Verder kan ik aan de review toevoegen dat dit inderdaad een gigantisch snelle camera is, je zet hem aan, knippert met je ogen en je kan fotograferen. Het is ook een leuk toestel voor de beginner omdat je alles volledig automatisch kan laten doen, of het kleurgebruik, contrast en volheid van de kleuren handmatig aan kan passen. Daarnaast kan je zelf profielen selecteren al naar gelang de situatie (zonnig, bewolkt, TL verlichting, etc).

Tot zover mijn bijdrage, ik de video's nog niet getest, moet daar eerst nog een concert voor hebben ;)