Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Arctosa Silver Edition Review

The_Fly 11 augustus 2009, laatste update op 11 augustus 2009, 2.759 views

Razer Arctosa Silver Edition

Pluspunten

• Mooi strak design

Minpunten

• Matige bouwkwaliteit
  • Weinig functionaliteit
  • Hoge prijs

Voor de oplettende lezer, is dit een rewrite van mijn eerdere review. Het eerdere was meer een verhaal dan een review.
Ik heb de Razer Arctosa gekocht als tijdelijke vervanging voor mijn G11 ten tijde van de reparatie daarvan. In mijn review zal ik dan soms ook vergelijken met de G11, waarvoor de Arctosa toch, gezien prijs en doelgroep, een concurrent zou moeten zijn.

Vormgeving
De Arctosa ziet er vrij eenvoudig, maar met de “pianolak-look” , het kenmerkende Razer logo en de net afwijkende vorm stijlvol uit.

Fuctionaliteit
Zonder bijgeleverde software is de Arctosa een simpel multimedia USB toetsenbord met de mogelijkheid om via een toetscombinatie je windowstoets uit te schakelen. Iets wat, zeker voor gamers, een uitkomst is. Wel vind ik de toetscombinatie wat omslachtig en had een schuifje makkelijker geweest.

Ergonomie
Met de vorm van ieder standaard toetsenbord is het toetsenbord geen ergonomiewonder, maar met de meegeleverde, hard plastic, polssteun liggen je handen er prima op. De polssteun zit aan het toetsenbord vastgeschroefd, dus snel even er af halen is er niet bij.

Gebruik
De vrij lage toetsen zorgen er op de een of andere manier voor dat ik de toetsen niet lekker kan vinden. Hierdoor heb ik vaker dan normaal dat ik op de verkeerde toets of twee toetsen tegelijk druk. Vervelender vind ik het feit dat als je het toetsenbord schuin zet door de pootjes achterop uit te klappen, het toetsenbord niet meer op zijn rubberen dopjes staat. Dat, gecombineerd met het lage gewicht, zorgt ervoor dat het toetsenbord erg makkelijk over mijn bureau glijdt.

Bouwkwaliteit
Het toetsenbord lijkt een en al plastic te zijn en voelt fragiel aan. Het toetsenbord weegt nog geen 700 gram. Ter vergelijking, een Logitec G11 weegt ruim 1300 gram, bijna het dubbele. Verder vind ik het materiaal van de behuizing slecht gekozen. Voor een apparaat waar je continue met je handen op zit komen er wel erg snel vingerafdrukken op, welke je er nog slecht af krijgt ook.

Precisie
Razor claimt dat het toetsenbord “Hyper-responsive” is. Helaas ben ik niet zo snel met typen en speel ik al helemaal geen supersnelle spellen, dus heb ik dat niet kunnen testen.

Drivers/Software
Met het toetsenbord wordt een CD meegeleverd waarop een downloader voor de software staat. Hoewel bijna heel Nederland een breedband verbinding heeft, vind ik het ontbreken van een basisversie van de drivers op de CD vreemd.
Helaas werken de drivers (nog) niet onder Windows 7, dus heb ik die niet uitgebreid kunnen testen. Een korte blik via een andere (Vista) PC toont een programma waarin ik per programma iedere toets kan omprogrammeren. Hoewel de functionaliteit er goed uitziet en de interface perfect in de Razer stijl past, had ik toch liever een meer intu´tieve interface gezien. Een belangrijk verschil in de programmeerbaardheid van de toetsen t.o.v. de G11 is het feit dat de G11 eigen geheugen heeft, en je macro’s ook zonder de software werken. De arctosa geeft daarentegen ruimte voor meer toetsaanslagen/muisklikken

Met een prijs vlak onder een G11, maar zonder verlichting en USB hub, had ik een veel beter toetsenbord verwacht. Het toetsenbord voelt fragiel aan, en typt niet prettig. Wat mij betreft is het toetsenbord absoluut het geld niet waard.

Heb jij ook een Razer Arctosa Silver Edition?