Cooler Master Real Power RS450 Review

frankknopers 8 oktober 2005, laatste update op 17 november 2015, 6.819 views

Cooler Master Real Power RS450

Pluspunten

• Stabiele voeding
  • Genoeg connectoren
  • Handige gripjes op de molex stekkers bespaart een hoop zweten en moeite.
  • Perfecte afwerking en paintjob.
  • Stil
  • Sterke bevordering van de luchtstroom door je kast.
  • Mooie wattage meter geeft extra looks aan je pc.

Minpunten

• Lange, onhandige en stugge 20-24 pins adapter.
  • 'Slechts' 2x S-ATA connector

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Waarom heb ik deze voeding aangeschaft?
In maart 2004 heb ik besloten om een eigen PC aan te schaffen. Deze was nog vrij basic en kon prima volstaan met de voeding die bij mijn Chieftec behuizing werd geleverd (Maxpower 360W).

Gaandeweg heb ik de pc steeds verder uitgebreid en geupgrade en dan loop je op den duur tegen de beperkingen van de voeding aan. Ik had te weinig aansluitkabels en het leek me niet verstandig om de dure hardware nou aan allemaal aan een smalle 12V lijn te hangen.

Het was dus tijd voor een upgrade van de voeding. Naar aanleiding van de review op tweakers.net heb ik me meteen laten overtuigen. De Coolermaster Realpower 450watt had alles in huis wat ik wilde hebben:

- Genoeg stekkertjes om alle hardware op aan te sluiten.
- Met 450watt ook toekomstbestendig.
- Intelligente koeling door het gebruik van 1 120mm fan.
- Dubbele 12V lijn voor extra stabiele spanningslijnen.
- Een leuk wattage metertje bijgeleverd.
- Mooi design (glanzend zwart met blauwe gloed van fan) was ook mooi meegenomen.
- Prijs onder de 100 euro.

Eerste indruk
De voeding zat in een mooie doos met daarop het een en ander aan plaatjes en natuurlijk een tabel met specificaties. In de doos zat voeding met een netjes gebundelde kabelbrei en een 20-24pins adapter voor de installatie op oudere moederborden.

De afwerkingsgraad van de voeding is hoog. De zwarte paintjob glanst bijzonder mooi en de 120mm koeler maakt een degelijke indruk. Aan het gewicht is te merken dat je te maken hebt met een kwaliteitsproduct.

Aansluitmogelijkheden
Deze zijn naar mijn mening ruim aanwezig. Ik zal het even opsommen.
2x S-ATA stekker
1x 24pin Moederbord ATX stekker
1x 20-24 pins converter voor het aansluiten op oudere moederborden.
7x reguliere 4pins molex stekker
2x floppy 4pins stekker
1x ATX12V CPU stekker
1x Wattage Display stekker

Hierbij vallen me een aantal dingen op:
- Kabels zijn niet gesleeved.
- Molex stekkers hebben een handige grip wat ik als een groot pluspunt beschouw. Je hoeft dus niet meer zo hard te wrikken om de kabel los te krijgen.
- De 20-24 pins connector is een lange en stugge flap draad en is dus absoluut niet flexibel. Lastig om weg te werken en het oogt ook nog eens lelijk. Echt een puntje om te verbeteren.
- Slechts 2 S-ATA kabels. Met de blik op de toekomst had Coolermaster kunnen weten dat dat eigenlijk wel krap is.

Koeling en geluidsproductie
De voeding beschikt over slechts 1 grote 12cm fan die temperatuur gestuurd is. Het feit dat de koeler de lucht rechtstreeks van onder (bij de CPU dus) aanzuigt maakt de voeding dus ook efficient voor het creeren van goede airflow. De fan is zowel bij lichte als bij zware belasting zeer stil.

Wel kan de voeding erg heet worden aan de bovenkant, maar dit heeft geen invloed op de werking van het product.

Prestaties en stabiliteit
De voeding gedraagt zich goed en heeft schijnbaar geen enkele moeite met:
- Een P4 3.2GHz
- Een zwaar overclockte X800pro videokaart
- 3 harddisks
- 4 gevulde geheugenbanken
- 2 DVD drives
- 3 CCFLs
- een fancontroller

Volgens het metertje neemt de voeding in idle stand 200 watt aan stroom op. Bij zwaardere belasting van CPU óf videokaart gaat dat naar 290. Wanneer ze beide onder zware druk moeten werken klimt het metertje zelfs naar 330 watt!

De voltlijnen blijven ten alle tijden stabiel. Ik noteer de volgende waarden met speedfan nu ik deze review aan het schrijven ben:

Vcore = 1,58 (1.6V)
+12V = 11,98 (12V)
3.3V = 3,23V (3.3V)
Vcc = 4,93V (5V)
5Vsb = 4,88V (5V)

De voeding is nog nooit uitgevallen en heeft nog nooit rare BSODs veroorzaakt. Een prima voeding dus.

Een complete en solide voeding die de meeste zware PCs van stroom kan voorzien. Een echt topproduct voor een zeer scherpe prijs!

Heb jij ook een Cooler Master Real Power RS450?

Werkt de wattage meter bij jou goed? Laat maar... Ik heb of over je tekst over het stroomverbruik gelezen of je hebt hem snel ge-edit :)

Ik heb dezelfde voeding, maar de meter bleef tussen de 10 en 20% belasting staan. Het maakte niet uit of ik vol aan het gamen was of idle. De meter bleef ongeveer hetzelfde aangeven. Terwijl mijn systeem (theoretisch) maximaal 310W zou moeten verbruiken, dat is toch toch ruim meer dan 20%!

Specs:
AMD Athlon 2800+
1024 MB ram (3 repen)
3 Maxtor harde schijven
Asus 6800LE (OC)
Nec 3520 DVD-brander

Mijn mening: een goede stabiele, mooi afgewerkte voeding voor een mooie prijs. Dankzij de 12 cm fan is hij ook lekker stil!
Vraagje over de wattage meter: Is er ook een zwart frontje bijgeleverd bij deze 450W versie? Op de website wordt er niet over gerept, maar daar zie ik op een plaatje bij de 550W versie wel twee kleuren frontjes voor de wattage meter!

En aangezien een wit/zilver frontje niet zo netjes staat bij een Cooler Master Centurion 5 die ik van plan ben aan te schaffen, vraag ik het voor de zekerheid even...
De 450 watt Realpower heeft alleen een grijs display. Er zat verder geen frontje bij zoals bij de 550 watt versie.
Momenteel heb ik een Silverstone 520watt, hij is erg stabiel en krachtig, maar ik zoek naar een stillere voeding.
Hier kan je horen hoeveel geluid die maakt: http://members.home.nl/sa...tone%20ST-52F%20noise.wav 1,86MB.

Onder load als Idle blijft die evenhard blazen.
Het maakt een blazend geluid wat ik zeer irritant vindt na een tijdje.
Maakt de coolermaster 450watt ook zo'n blaastoon of een bromtoon onder load?