Specificaties 6" E-Paper scherm met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Autovision AV-63L Grijs Review

wolkewietje 25 mei 2016, laatste update op 31 mei 2016, 763 views

Autovision AV-63L Grijs

Na een iRIVER e-ink e-reader en een theBOOK LCD e-reader is dit mijn 3e die ik gebruik. In een korte test periode ben ik heel tevreden geraakt over dit apparaat.

Pluspunten

• eenvoudige menu struktuur.
  • licht aan en uit te schakellen tijdens lezen.
  • geen auto rotate
  • goede en eenvoudige handleiding.

Minpunten

• ik vind het mee geleverde hoesje niet echt denderend.

Veelzijdigheid Score: 4
Ik had een paar jaar terug een iRIVER e-reader aangeschaft en raakte op die manier verslingert aan het lezen via zo'n apparaat.
Helaas bleef deze na verloop van tijd geregeld hangen en gaf er toen helemaal de brui aan :'(
Ik heb toen een TheBOOK e-reader gekocht via vraag en aanbod waar ik nog steeds tevreden over ben, echter werkt 1 van de toetsen voor het omslaan van bladzijdes niet goed meer en ben ik zo door een boek heen als ik er in de buurt maar de rand aanraak.
Na lang met deze ergernis te hebben geleefd moest er nu toch een ander komen maar dat moest er 1 zijn met e-papier en ingebouwde verlichting zodat ik niet gouw voor de verrassing kom te staan als ik weer uren zit te wachten in het ziekenhuis.

Ik heb voor de Autovision AV-63L gekozen omdat de prijs me wel aanstond.
Ik zou wel een 10"scherm willen hebben maar die zijn mij te duur.

In de doos zit de reader in een leer hoesje en een USB kabel voor het op laden en een Nederlands/Duits handleiding.
Standaard speel ik altijd eerst even met nieuwe spullen voordat ik de handleiding ga lezen.
Aansluiten op een oplader is niet moeilijk en door de basis instelling van Nederlands als systeem taal was het duidelijk dat ik moest wachten tot de batterij volledig was opgeladen.
Je hebt hier minimaal een 1A USB lader voor nodig dus mijn 2,1A doet het dan ook lekker snel.
Na een uurtje kreeg ik een duidelijke melding dat de batterij vol zat en ik hem los mocht koppelen.
En dat even kijken of er wat vrije boeken op staan en naar alle instellingen.
Helaas geen gratis boeken maar dat geeft niet, ik heb er nog genoeg die ik wil lezen.
De bediening is zeer intu´tief met een 4 richtingen toets en een "OK" in het midden.
De terug toets die er net rechts van zit spreekt ook voor zich en de andere toetsen heb je ook vrij snel door.
En dan kijken of ik er snel wat boeken op kan zetten en hier ging ik gelijk de mist in.
Aansluiten op de PC had geen effect omdat hij dan gelijk in opladen modus gaat.
Ik had hem in standby modus staan, pas na aanzetten wordt hij gezien door de computer en kan je het interne geheugen benaderen en via de sleur en pleur methode mappen met boeken op de e-reader zetten.
Doe dit wel in de juiste basis map anders werkt de reader niet goed en houd het alleen bij de ondersteunde formaten in de juiste map anders kan hij vast lopen en dien je de reset knop te gebruiken.

Zo en dan nu na het lezen van de handleiding en het gebruik van de reader een duidelijke mening schrijven over de verschillende instellingen.
  • Voor de letter types heb je maar 5 keuzes en dat is voldoende en tijdens het lezen van een boek kan je de grote instellen. Dit verandert niets aan de totale aantal bladzijde per boek wat mijn theBOOK wel deed.
  • Standby instelling is standaard op 3 minuten wat ik aan de korte kant vind, 20 min is het maximale maar 5 of 10 vind ik beter. na verstrijken gaat de reader in standby en 30 minuten later gaat hij uit.
  • Voorkeuren bevat 3 instellingen,
    • 1 voor de standaard reader voor epub bestanden (adobe reader of FBReader) Alleen DRM epub bestanden moeten via de adobe reader bekeken worden de rest kan via FBreader.
    • 1 voor beeldscherm verversings modus maar dat kan ook via de refresh knop rechts.
    • 1 voor de verlichtings instelling in het donker vind ik stand 1 goed genoeg maar hij kan helderder worden tot niveau 8. je kunt het hier aan/uit zetten maar tijdens het lezen kan je dat ook aanzetten via de refresh toets door deze 3sec ingedrukt te houden.
  • Het bekijken van foto's, tja met 16 grijs waardes, wat moet ik er van zeggen
  • Het afspelen van muziek, een redelijk geluid maar je moet een koptelefoon gebruiken anders werkt het niet
  • Het lezen van een boek: selecteer via boeken welk boek je wilt lezen, hier kan je de menu knop gebruiken om de sorteer volgorde in te stellen wat heel handig kan zijn als je een boeken reeks in 1 map hebt staan tevens zijn volgende bladzijde en vorige nodig om alle bestanden te zien.
    Als je al een boek aan het lezen bent kun je dit boven in het scherm aan klikken om verder te gaan of via Recent te schakelen naar jou boek als je dit apparaat deelt.
    Tijdens het lezen geeft de menu knop meer keuzes zoals letter grote, ga naar pagina, inhoudsopgave/bladwijzers, scherm draaien en ook het laten voorlezen waar dus ook weer een koptelefoon voor nodig is en boeken die in het Engels zijn geschreven.
Kortom een E-readerzoals een E-reader moet zijn, weinig poespas en gewoon lekker simpel in het gebruik.

{edit}
Nu ik hem ruim heb gebruikt nog een kleine toe voeging.
Zo als ik al in de korte review aangaf ben ik niet kapot van het hoesje.
Het ligt niet lekker in de hand en is ook niet stevig dus bied dan ook geen echte bescherming.
Ik gebruik hem dan ook zonder wat goed bevalt.

De reader ligt lekker in de hand en het maakt niets uit of je hem rechts of links handig gebruikt en ik doe dat geregeld.
Door de plaatsing van de bladzijde omslaan toets kun je hem makkelijk met 1 hand bedienen waarbij je duim de knop bedient.

Een ander vond de backlight in laagste stand nog te vel maar als je in het donker leest dient er wel een minimum licht hoeveelheid te zijn en dit wordt redelijk bereikt.
Zelfs in volledige duisternis is het goed lezen maar de gene naast je in bed hoeft er geen last van te hebben mits je tussen de reader en de ander in ligt of je hebt de reader achterzijde naar de ander gericht.
Wel is het licht sterk genoeg om de hele kamer te verlichten dus je kan het te sterk vinden maar dat is een persoonlijke mening.

Wat de stroom verbruik betreft, Ik heb de afgelopen week weer veel kunnen wachten en dus gelezen, daarnaast ook wat muziek geluisterd tijdens het lezen en het duurt echt lang voor je een volle batterij echt leeg krijgt.
Rond de 10% krijg je een waarschuwing en dan nog kun je veel doen voordat hij zich zelf uitschakelt.

Kortom een goed apparaat voor een redelijke prijs.

Heb jij ook een Autovision AV-63L Grijs?