Cooler Master Hyper 6+ RR-UNH-P0U1 Review

SuB-ZeuZ 6 oktober 2005, 1.398 views

Cooler Master Hyper 6+ RR-UNH-P0U1

Pluspunten

• Zeer goed koelvermogen.
  • 6 Heatpipes.
  • Vrij stil op 1400rpm.
  • Koelblok is draaibaar.

Minpunten

• 100mm Fan, niet mogelijk 2e fan te plaatsen.
  • Vrij zwaar.
  • 4pin PWM aansluiting fan.
  • Hoogte koelblok kan voor probelemen zorgen.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Omdat ik ging overstappen op een S939 X2, had ik ook een nieuwe koeler nodig. Na het zoeken naar geschikte koelers, bleven er twee over namelijk de Thermalright XP-120 en de Coolermaster Hyper 6+.

Aan de ene kant heeft de XP-120 plaats voor een mooie grote 120mm fan, maar weer een groot nadeel namelijk, hij blaast de warme lucht de kast weer in. Daarom heb ik ook niet voor deze gekozen.

De Hyper 6+ heb ik besteld bij Alternate, omdat zij de enige waren die hem op voorraad hadden destijds.
De koeler kwam in een mooie witte/paarse verpakking, samen met het koelblok in het plastic en de fan plus bevestigingsmateriaal.

Na het uitpakken, gelijk cpu in de socket vast gezet, AS5 erop gesmeerd en toen de koeler erop gezet. Ik moet zeggen dat het een rot werk was om te doen. De twee schroefjes waarmee je het koelblok verbond met de backplate waren mijns inziens te kort. De moertjes die hierop gedraaid moesten worden kreeg je met pijn en moeite net vast. Maar uiteindelijk is het me toch gelukt! Het mooie is overigens, je kunt het koelblok 90° draaien, dit was ook één van mijn redenen waarom ik hem kocht. Hij blaast de warmere lucht rechtstreeks naar achteren waar een 120mm fan het uit de kast blaast.

Toen kwam ik erachter dat de fan (100mm, hele ongewone maat) een 4pins PWM aansluiting had. Omdat ik geen 4pins aansluiting had op mijn moederbord, moest 'ie in de normale 3pins fan aansluiting. Hierdoor ging de fan op 1800rpm draaien (max rpm is 2300 dacht ik). Bij 1800rpm maakte 'ie overigens best veel kabaal, en heb hem daarom op 1400rpm gezet met Smart Guardian.

Daarna mijn moederbord in de kast geschroeft om eens te gaan kijken hoe 'ie koelt. Kijk trouwens wel goed van tevoren of hij in je kast past want hij is zeer hoog en past net in een Stacker. Toen ik in Windows kwam, was ik echt verbaasd hoe laag mijn temperaturen waren (ben gewend aan 40-60°c van mijn xeons hiervoor). Idle zat ie rond de 23°c en onder full load zo'n 35°c (zonder Q&Q). Dat is toch wel indrukwekkend te noemen.

Hierna ging ik aan de slag met het overclocken van mijn cpu. Ik kwam uiteindelijk uit bij 2650mhz met 1,55Vcore. Temps hierbij waren 26-27°c idle and 38°c load (fan speed op 1400rpm). Heb ook 1,66Vcore geprobeerd, en toen werd ie rond de 44-45°c load. Nog steeds best netjes.

(Test gedaan met CM Stacker kast, 3x120mm intake, 3x80mm outtake en 1x120mm outtake)

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 6+ RR-UNH-P0U1?