Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS716+II Review

signalman 7 juni 2016, laatste update op 7 juni 2016, 3.643 views

Synology DiskStation DS716+II

De Synology DS716+II is een goede en krachtig NAS systeem met zeer veel mogelijkheden. Vanwege gebruikte processor transcoderen van video's mogelijk. Tel daar alle andere mogelijkheden bij op en je hebt een zeer krachtig en uitgebreide NAS tot je beschikking.

Pluspunten

• Transcoderen van video's
  • Apps voor iOS en Android
  • Zeer uitgebreide mogelijkheden
  • Krachtige processor
  • Zuinig in gerbruik
  • Goede koeling
  • Relatief klein kastje

Minpunten

• 1. Prijs
  • 2. Prijs

Kwaliteit voeding Score: 4
Hoewel ik nog een goedwerkende Synology DS213+ heb, ben ik vanwege multimedia op zoek gegaan naar een nieuwe oplossing. Mijn voorkeur ging op voorhand al uit naar een nieuwe Synology vanwege mijn bekendheid ermee en het gemak van DSM.
Mijn nieuwe systeem moest aan een aantal voorwaarden voldoen en een aantal zaken kunnen aanbieden. Ik heb gekeken naar andere merken (QNAP) en om iets zelf te gaan bouwen. De voorwaarden die ik stelde waren:
  • Vervanging voor Dropbox/Google Drive/oid
  • Apple Timecapsule mogelijkheden om een MacBook mee te kunnen backuppen
  • IPcam bewaking: beweging kunnen detecteren en beelden kunnen opslaan
  • Multimedia mogelijkheden voor video's, muziek en foto's
  • Transcoderen van de video's
  • Plex server ondersteunen
  • Foto's backuppen van iPhone of Android toestel
Met deze voorwaarden is de keuze nog steeds reuze. Uiteindelijk ben ik toch weer voor een Synology gegaan en is het de DS716+II geworden. Deze heb ik gekozen boven de DS216+ vanwege zijn uitbreidingsmogelijkheden en de krachtigere processor. Ook heeft het feit meegespeeld dat ik mijn "oude" DS213+ op een andere locatie wil gebruiken om backups te maken van data op de DS716+II, zodat ik bij verlies/beschading niet meteen al mijn foto's kwijt ben.

Uiteindelijk mijn DS716+II gekocht bij Azerty samen met een WD NAS harde schijf van 3TB. Het plaatsen van een 3,5" HD gaat zonder een schroef te gebruiken. Voor het plaatsen van een 2,5"HD dienen er wel enkele schroefjes gebruikt te worden. Deze schroefjes worden overigens keurig meegeleverd.

Vervolgens is het HD plaatsen en systeem aansluiten en starten.
Via de website van Synology de laatste versie van DSM binnenhalen en het feest kon beginnen. Nou ja feest... via wifi had ik wat moeite om de DSM software te installeren en pas na 3x proberen lukte het me om het bestand over te zetten naar mijn DS716+II voor installatie. Daarna werkte alles vlekkeloos en viel eigenlijk meteen het verschil op tussen mijn "oude" DS213+ en deze.... de nieuwe is zoveel sneller en reageert gewoon veel vlotter.

Buiten het feit dat deze zo veel sneller en krachtiger is als mijn "oude" DS213+ ben ik ook redelijk tevreden over het transcoderen van video's. Waarom redelijk tevreden? Het transcoderen werkt, maar het past zich niet automatisch aan naar de beschikbare hoeveelheid internet bandbreedte. De waarde waarmee ik wil kijken moet ik eigenlijk van te voren instellen en dat is wat ik niet voor ogen had. Misschien dat het ook anders kan, maar daar ben ik nog niet achter.

Verdere reviewen zou bestaan uit het beoordelen van Synology's DSM software, daar is al genoeg over te vinden op het net dat

Ik zal deze review nog aanpassen de aankomende tijd en van meer informatie voorzien. Een en ander ben ik nog aan het configureren en sommige zaken ben ik nog aan het ontdekken.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS716+II?

Hallo! Gefeliciteerd met je aankoop :)

Ik ben zelf ook op zoek naar een Synology van onder de < 500 euro; met een paar van dezelfde voorwaarden: (cloud)backup en het serveren van varia multimedia. Ik ben erg benieuwd naar de Plex Media Server performance; mocht je de mogelijkheid en tijd (en zin) hebben hoor ik graag wat je ervaringen zijn: Ik ben zelf vooral benieuwd of het lukt om 1080p materiaal (met geen idioot hoge bitrates, dus geen volledige bluray rips a 40+gb maar bijvoorbeeld een film van 1.5 a 2uur met een filesize van 1.5 tot 2.5gb) te transcoden. Ik ben zelf behoorlijk in dubio of ik alsnog kies voor bijvoorbeeld een i3 of i5 nuc voor PMS en een goedkopere NAS; of toch kies voor een 'all in one' oplossing..
Hoi,
Ik heb heel bewust gekozen voor een all in one oplossing wetende dat ik daarmee een duurder en minder krachtig systeem heb dan iets met een i3 of i5 processor erin. Ik heb in het verleden een computer gehad waarop ik Plex server had geinstalleerd en deze kon werkelijk alles transcoderen on the fly. Zelfs wanneer mijn internetverbinding fluctueerde paste Plex/het systeem de bitrate aan naar de internetverbinding.
Helaas ben ik veel van huis en soms dagen, weken, maanden weg. Een NAS zoals een Synology is zeer betrouwbaar gebleken om deze voor lange periodes aan te laten staan. Ook speelde mee het stroomverbruik wat bij een systeem met een i3 of i5 aanzienlijk hoger is dan wat mijn Synology nu in totaal verbruikt. Zou ik regelmatiger thuis zijn en/of zou mijn vrouw ook af en toe het systeem na willen kijken dan waren mijn eisen ook iets anders geweest.
Nog terugkomen op je vraag, ik zet bijna al mijn DVD's om met Handbrake (www.handbrake.fr = freeware) naar een M4V file (H264) en deze zijn tussen de 1Gb en 2,5Gb groot en worden zonder problemen getranscodeerd!
Superbedankt voor je info! Ik ga het systeem op de shortlist zetten :) Natuurlijk moet je bij Plex ook rekening houden met de devices waar je op kijkt en -het liefste- daar dus je file formats + codecs op aanpassen. Ik gebruik zelf voornamelijk Android-devices (waaronder 2 Chromecasts) en de Plex app van een Samsung Smart TV. Bij de Androids was het transcoden soms nog een issue want externe .srts werden praktisch altijd ingebrand, maar dat is sinds kort ook verleden tijd (Plex remuxt ze nu naar een Chromecast-proof format). De Samsung Plex-app slikt praktisch alles; dus ik denk dat ik met de 716+II goed gecovered ben. Als ik dan alsnog een exotisch bestand heb wat ellende veroorzaakt dan heb ik altijd nog een Pi met Kodi als alternatief, of mogelijk de DS Video app van Synology zelf. Nogmaals bedankt!