Specificaties 49" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 49UH661V Zilver Review

peterdufrenne 24 mei 2016, laatste update op 24 mei 2016, 2.059 views

LG 49UH661V Zilver

Ik heb deze TV blind gekozen op basis van de veelbelovende marketing kreten en dat moet je dus niet doen. Het beeld is mooi scherp en geeft veel details weer in de donkere en grijze delen. Wat voor mij tegenvalt, zijn de kleuren die hij weergeeft.

Pluspunten

• Beeld is scherp en geeft veel details weer
  • Geschikt voor CanalDigitaal
  • Strak en functioneel ontwerp
  • Vlotte en handige SMART functies
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Géén verzadigde kleuren
  • Géén MagicRemote meegeleverd
  • Nut van HDR pro is beperkt

Een week in bezit.
Ik heb deze TV blind gekozen op basis van de veelbelovende marketing kreten zoals HDRpro, ColorPrim Pro, etc. En dat moet je dus niet doen.

Wat voor mij belangrijk is en tegenvalt, zijn de kleuren die hij weergeeft. Deze zijn niet zo verzadigt als ik graag zou willen. Wat onderzoek op internet (er is nog niet veel over te vinden) leert dat deze TV een M+ Paneel heeft. Dit is een paneel dat naast de RGB pixels ook Witte sub-pixels bevat. Hierdoor heeft dit scherm met dezelfde achter belichting 50% meer wit bij volledige uitsturing. Dat is op zich een mooi resultaat.
Keerzijde is dat de Witte pixel ten koste gaat van de ruimte voor de kleuren pixels. Hierdoor komt bij volledige uitsturing van een primaire kleur, 25% minder licht uit het scherm. Hieronder heb ik dit schematisch weergegeven.

Het resultaat is 50% meer wit en 25% minder kleur, en levert dus géén briljante kleuren op.
Kleur voorkeur is echter persoonlijk. Er zullen vast mensen zijn die van dergelijke zachte kleuren houden. En toegegeven het is wel rustig voor de ogen.

Dan HDR pro. Dat klinkt leuk, tot je weet waar het voor staat. Dit toestel is bij lange na niet geschikt om aan de HDR norm te voldoen. Het “Pro“ staat namelijk voor processing. Deze TV is in staat om, als het HDR gecodeerde content krijgt aangeboden, dat weer te geven. De kleurdiepte wordt dan terug gebracht van 12 of 10 bits, naar de standaard 8 bits van het paneel. Je ziet er dus niets van.

Het ontbreken van de Magic Remote is ook een misser. Met een dergelijke afstandsbediening is het WebOS 3 voor de Smart functies veel leuker en gemakkelijker.

Wilt u de TV aansluiten op de Satelliet van CanalDigitaal, dan doet hij dit goed. LG laat zijn TV’s niet certificeren voor CanalDigitaal. Bij de instelling staat deze wel als provider en met FastScan staan de NL zenders keurig bovenaan in de lijst.

Het gebrek aan kleur is voor mij doorslaggevend geweest om gebruik te maken van mijn bedenk tijd. Ik ga een andere TV uitzoeken.

Heb jij ook een LG 49UH661V Zilver?