Huawei P9 Zilver Review

Tobiasve 31 mei 2016, laatste update op 3 juni 2016, 1.474 views

Huawei P9 Zilver

Weer een grote stap vooruit voor Huawei. Van de prijstechnisch zeer interessante P8 en P8 Lite is dit een mooie vooruitgang. De Huawei P9 is een mooi afgewerkt toestel met een zeer goede CV als het gaat om specs. Daarnaast blinkt de P9 ook zeker uit in de bijzondere camera.

Pluspunten

• Mooie afgewerkt toestel
  • Dubbele camera
  • Batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Snelle vingerafdrukscanner

Minpunten

• Software mist finesse
  • Afgeronde randjes zijn krasgevoelig
  • Geen Amoled scherm

Huawei begint sinds vorig jaar steeds bekender te worden in de volksmond. Met de komst van de P7 begon het langzaam aan los te komen, maar voornamelijk de P8 en de P8 Lite sloegen erg aan bij ons "prijshongerige Nederlanders".
Inmiddels is Huawei de nummer 3 in aantal verkochte toestellen in Nederland, met in 2015 meer dan 108 miljoen verkochte smartphones.

Maar Huawei is nog niet klaar, en dat blijkt ook met de komst van de Huawei P9. Een aantrekkelijke toestel, met uitstekende prestaties, een bijzondere camera en zoals we van Huawei gewend zijn, een prijskaartje die de competitie doet nadenken.

Medetweaker Zonoskar, en de redactie van Tweakers hebben beide al geweldige reviews neer gezet. Ik zal mij in deze review dan ook voornamelijk richten op de zaken die ik persoonlijke ervaarde en niet de uitgebreide benchmarks/test aangezien die al zeer goed zijn verricht. (Hulde aan jullie!)

Unboxing

Huawei gaat met de P9 voor de premium uitstraling, en zo ook met de verpakking.
Er is gekozen voor een strakke "less is more" presentatie, en dat pakt wat mij betreft erg goed uit.
Alles is zorgvuldig verpakt zodat het onbeschadigd aankomt, niks op aan te merken.

In de doos
- Huawei P9;
- USB stekker;
- USB kabel (USB type C -> reguliere USB A;
- Tooltje om bij de SIM en SD kaart slot te komen;
- Oortjes (mijn model had die niet omdat het een demo telefoon is);
- Korte handleiding.

Exterieur

Qua uiterlijk lijkt de P9 in eerste instantie veel op zijn voorganger, de P8.
Maar er zijn toch een paar kleine verschillen, de belangrijkste zit hem toch wel in de afwerking van de randen. Het glas rond aan de zijkanten bij de P9 mooi af zodat er geen scherpe randjes zijn zoals je die mogelijk van de P8 kent.
Het toestel ligt daardoor een stuk lekkerder in de hand en voelt erg strak aan, geen afkick verschijnselen van mijn iPhone op dat gebied..

De front camera en de licht sensor bevinden zich nu beide aan de linker kant van de speaker. Aan de onderkant vinden we van links naar rechts: 9mm aansluiting voor oortjes, USB C poort en de speaker voor handsfree bellen en media-audio.

Aan de rechterkant bevindt zich de aan/uit knop en een volume knop, de bovenkant van het toestel is daardoor vrijwel leeg. Er bevindt zich alleen nog een microfoon.
De linkerkant biedt ruimte voor de SIM en SD-kaart slot.

De mooi afgeronde randjes..

De rechterkant van het toestel, met de aan/uit knop en volume controls.
De achterkant
Hier laat het toestel duidelijk de verschillen zien met de P8, niet alleen de dubbele camera valt natuurlijk op. Maar ook de vingerafdruk scanner.
Huawei promoot deze scanner als snelste op de markt, nu heb ik dat niet wetenschappelijk getest, maar voor gewoon consumenten gebruik is dit een zeer rappe vingerafdrukscanner.

Er is bij Huawei gekozen om de vingerafdrukscanner geen fysieke knop te maken zoals de concurrenten. Het is slechts een 'touch-ID'.

De camera zullen we later behandelen en daarom laten we die nu even links liggen.
De voorkant
Aan de voorkant bevindt zich een mooi afgewerkt full HD 5,2 inch scherm.
Jammer genoeg geen Amoled, dat is alleen weg gelegd voor de Huawei P9 Plus.
Maar desondanks een prachtig scherm, met een goede helderheid. Op andere reviews lees ik wel eens dat mensen het scherm in de zon slecht af te lezen vinden.
Ik heb de telefoon nu ongeveer een maand waarin we de nodige zonnige dagen hadden (het was een wonder), en in vergelijking met mijn iPhone 5c vind ik dit scherm wel beter presteren. Hij blijft prima af te lezen ook onder zeer zonnige condities.
Scherm
Een leuke bonus aan dit scherm is dat het blijkbaar de dunste bezels heeft van alle smartphones op dit moment. En dat is toch wel een mooi feitje. Het gaat in de praktijk maar om een paar minuscule milimetertjes ten opzichte van een Samsung S7 (3.07mm bezel), maar als je de P9 (1.7 mm) naast een iPhone 6S (4.66mm) legt zie je wel duidelijk een verschil.

Interieur

De buitenkant ziet er dus prima uit, maar hoe zit het nu met de binnenkant..?
Processor
Huawei is overduidelijk fan van de octa-core processoren, en ze zijn daar dan ook niet van afgeweken bij de P9. Ze gebruiken de zelf ontwikkelde Hisilicon Kirin 955.
Vier kernen zijn geklokt op 2,5ghz en de overige op 1,8ghz. De processor is een 64 bits op een 14nm structuur. Uitgebreide benchmarks zijn te vinden in de reviews van Tweakers en Zonoskar, dus zal ik die verder niet behandelen.
Maar in de praktijk werkt de processor erg soepel en heb ik geen last gehad van ernstige haperingen/crashes.
Werkgeheugen en opslag
De P9 heeft daarnaast 3GB ram en standaard 32GB opslag, zeker die opslag is een echte verlichting ten opzichte van mijn 8GB iPhone 5c :9
De opslag is uiteraard nog uit te bereiden door middel van een SD kaartje mocht 32GB nog niet genoeg zijn voor jou uitgebreide collectie aan review video's.
Accu
Huawei heeft de P9 uitgerust met een 3000 mAh accu. Benchmarks hierover zijn uiteraard te vinden in de andere reviews. En deze komt er redelijk goed uit.
De P9 haalde het iedere dag bij mij tot het einde. Behalve op een dag als ik het toestel in de auto gebruikte als navigatie met Spotify aan. Want ondanks dat het toestel via een USB poort werd opgeladen liep de accu toch leeg. En dan haalde de P9 het einde van de dag helaas niet.
Maar met normaal gebruik hield ik gemiddeld 20% over.
Wat ik wel mis is de mogelijkheid om draadloos op te laden of een quick charge functie.
Bereik
De P9 is uitgerust met twee antenne's. Een aan de bovenkant van het toestel en een aan de onderkant. Het resultaat: van al jou vrienden of familie krijg jij als eerste dat app berichtje binnen van de groepsapp.
Maar even serieus zonder al te nerd-erig te worden, de Huawei P9 heeft een uitstekend bereik, en dat is natuurlijk niet gek aangezien Huawei zijn oorsprong vindt in telefoonmasten.

Camera

De camera is natuurlijk het paradepaardje vande P9. Ze promoten dat de P9 de smartphone fotografie opnieuw zal laten uitvinden.
Mijn bevindingen
Wat ik concreet heb gemerkt sinds ik het toestel gebruik is dat ik meer foto's ben gaan maken. Dat komt onder andere door de vele functies die het toestel biedt.
Het maken van scherpte diepte foto's wordt zeer eenvoudig en kan verbluffende resultaten geven.
De camera presteerd naar mijn idee erg goed op alle vlakken, en er zijn genoeg mogelijkheden voor iedereen
De dubbele camera
Wat schiet je daar nu mee op die dubbele camera? En waarom zou het concept voor Huawei wel werken waar andere smartphone fabrikanten die het al geprobeerd hebben er op terug komen.

Er zijn twee voordelen die de dubbele camera biedt.
1. Doordat er twee camera's zijn waarvan een puur zwart wit is, is de lichtopbrengst een stuk hoger. Dat resulteerdt in goede foto's in donkere omgevingen.

Bijvoorbeeld in een kroeg

2. Foto's maken die achteraf nog scherp te stellen zijn. Dit kan door een speciale modus in de camera app.

Twee voorbeelden van scherpte diepte foto's die achteraf nog scherp zijn te stellen. Zo kan je je artiestieke zelf naar boven halen

Het is wat mij betreft een goede toevoeging aan het toestel, ik heb genoten om foto's te maken met dit toestel. Maar het is wat mij betreft niet een reden om meteen over te stappen.
Het feit dat een van de camera's puur zwart/wit is maakt dat je natuurlijk ook prachtige monochroom foto's maakt die niet (zoals bij concurrenten) softwarematig zijn bewerkt.

Een monochroom foto en een close up van deze antieke camera voor de liefhebbert

Software

Een veel gehoorde klacht bij Huawei toestellen is dat mensen de software laag die zij over Android doen niet fijn vinden of niet goed afgewerkt.

Persoonlijk komt ik van IOS af en is het even geleden dat ik heb gewerkt met een Android telefoon. Maar het feit dat ik al mijn apps kan vinden op het homescreen vindt ik een pluspunt. Ik snap het nut van een app drawer niet echt (maar ik ben dan ook wel heel systematisch met mapjes).
En daarnaast vind ik het instellingen menu een van de meest duidelijke van alle Android concurrenten. En dat is toch heel wat voor iemand die de "basic" instellingen van IOS gewend is.

Qua uiterlijk vind ik Emui er echt op vooruit gegaan. Waar het vroeger een echt circus aan felle kleuren was is het nu een mooi afgewerkt geheel. De app icoontjes zien er over het algemeen allemaal goed uit (met een paar uitzonderingen waar er nog randjes om het icoontje worden toegevoegd).

Alles bij elkaar, vind ik de Huawei P9 een super toestel.
Het heeft alle features die ik van een smartphone verlang, al zou draadloos opladen of quick charge nog een mooie toevoeging zijn. Het design van het toestel is strak, en geeft een luxe uitstraling.
De software is goed ontworpen, het heeft veel weg van IOS, maar dat is wat mij betreft geen negatief punt. Ik zeg het beste van twee werelden, de vrijheid van Android en het gebruiksgemak van IOS.

De camera van de P9 is erg bijzonder en leuk om mee te spelen, je maakt met eenvoud leuke foto's die uitstekend geschikt zijn voor social media. Het 5,2" scherm geeft alles mooi weer, maar wel jammer dat dit geen Amoled is.

Daar staat tegenover de de prijs natuurlijk wel een zeer positief punt is. Op het moment van schrijven kan je de Huawei P9 in de telecom winkels voor 599,- euro ophalen of online voor 538,-.
Ik ben benieuwd wat Huawei in de toekomst ons nog gaat brengen.

Over deze Tweaker

Mijn naam is Tobias, ik werk als accountmanager voor een groot Fieldcare bedrijf dat marketing activiteiten van verschillende multinationals ondersteund.
Via die weg krijg ik soms nieuwe producten in mijn handen.
Mijn taak voor Huawei was het opleiden van telecom-winkel personeel in het verkopen van de Huawei P9. Het mooie aan mijn werk is dat ik de ene dag Huawei kan vertegenwoordigen en de andere dag Samsung, of een totaal ander merk. Op die manier ben ik onafhankelijk en heb ik deze review op een objectieve manier proberen te schrijven.

Deze review is nog onder constructie, mocht je taalfouten vinden of opmerkingen hebben, laat dat dan gerust weten dan zal ik dat z.s.m. aanpassen

Heb jij ook een Huawei P9 Zilver?

Mooie review, miniscuul puntje dat me opviel: p8 is ouder dan p9 en derhalve niet het 'jongere broertje'
Haha, ja klopt daar heb je helemaal gelijk. Ik ga het aanpassen. Thanks.