Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (sshd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer P6661 (30020193) Review

DeDooieVent 24 mei 2016, laatste update op 27 mei 2016, 2.841 views

Medion Erazer P6661 (30020193)

De Medion P6661 biedt een hele volwaardige en kwalitatief ruim voldoende laptop voor 799 euro met eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een meer dan allround laptop (afgezien van een SSD).

Pluspunten

• Stevig
  • Goed scherm
  • Voldoende prestatie

Minpunten

• Geen backlight keyboard
  • Scherpe rand rond scherm

Medion P6661 – versie intel i5 6200U – 500GB sshd

Ik heb deze laptop gekocht voor mijn vrouw. Na wat andere modellen te hebben getest kwamen we tot de conclusie dat voor haar gebruik een middelzware gamelaptop het beste zou passen. Mijn vrouw houdt van eenvoudig uiterlijk (gelukkig maar :P). Tussen alle modellen viel de Medion P6661 het meeste in haar smaak.

Vanwege het imago van Medion was ik wat terughoudend met dit merk, maar na wat reviews te hebben bekeken hebben we besloten het er toch op te wagen. Ik heb zelf een Dell Inspiron 7559 die 25% duurder is dan de Medion P6661. Toch zal ik ze in deze review vaak met elkaar vergelijken
Verpakking
De medion P6661 komt in een bedrukte doos wat een redelijk luxe uitstraling geeft bij ontvangst. In de doos zit naast de laptop en de voeding een microvezel reinigingsdoekje en wat papierwerk.

De laptop zelf is op het deksel, het scherm en het chassis is beplakt met beschermfolie en tussen het toetsenbord en het scherm is een blad van vilt geplaatst ter bescherming. Op het vilt staat dat je dat er altijd tussen moet doen… maar ja :’) je weet hoe dat gaat

De voeding is vrij fors en heeft een eigen aan/uit schakelaar. Wat daar handig voor is weet ik niet, maar hij zit er. De snoerlengte is meer dan voldoende en vergelijkbaar met andere merken.

Al met al geeft de verpakking en de inhoud van de doos een volwaardige en luxe ervaring. Dit is bij de Dell anders, deze komt in een eenvoudige kartonnen doos met verder niets erbij dan de voeding.
Bouwkwaliteit, look & feel
De behuizing van de Medion P6661 is ronduit saai te noemen, volledig mat zwart. Ik vind dat een voordeel. De Dell Inspiron 7559 is net wat uitbundiger met hier en daar wat rood. De laptop is verrassend slank voor een gamelaptop. De behuizing is vrij stevig en in zijn prijsklasse gewoon voldoende en vergelijkbaar met de Dell.

Het scherm en deksel vertonen wat flex, maar niet bovengemiddeld. De afwerking van de randen van het scherm is scherp en duidelijk plastic. Hier is de Medion duidelijk minder dan de Dell die een meer rubberachtige feel en look heeft.

Het toetsenbord is van het chicklet type, heeft een numpad en de toetsen WASD zijn voorzien van rode pijltjes. Dit is het enige uiterlijke kenmerk dat doet vermoeden dat het een gamelaptop betreft. Het toetsenbord heeft geen verlichting. Het toetsenbord veert minimaal mee met normale aanslag en voelt prettig aan tijdens het typen. De Dell Inspiron 7559 biedt eenzelfde ervaring, maar heeft wel verlichting.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD73E2gNF8Ag.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD73as26Wd1U.jpeg
Hardware
De laptop is voorzien van een anti-glare FHD IPS display van LG met matige helderheid en een verzadigde kleurweergave. Het scherm is gemiddeld en qua helderheid net iets minder dan mijn Dell 7559.

Ik heb gekozen voor het model met alleen de 500 GB SSHD omdat ik voor het verschil met het 128GB SSD 1 TB HDD model (100 euro) een 250 GB M2 Samsung Evo kan kopen, wat ik ook ga doen. Wat mij opviel is dat het m.2 slot van de P6661 geschikt is voor de drie verschillende maten m.2 SSD (80/60/40 mm) de Inspiron pakt alleen de 80 mm variant (ivm met schroefgaten).

In de huidige uitvoering (dus met alleen de SSHD 5400 rpm 8GB cache) is de laptop ongelofelijk traag met opstarten, maar mijn Dell kwam ook met alleen een SSHD (1TB 5400rpm 8 GB cache) en bood de zelfde ervaring, als je eenmaal SSD gewend bent is er geen weg meer terug blijkt wel.

Verder bevat de laptop 1 reepje van 8GB DDR3 en een vrije sleuf. Ik ben er nog niet helemaal achter of het nu DDR3L is of gewoon DDR3. Ik ga er een plankje van 8GB bijplaatsen, want dual channel… al zal het overkill zijn, sleuven moeten nu eenmaal gevuld. De Dell kwam met evenveel geheugen in dezelfde configuratie.

De processor is in dit model een i5 6200U de Dell heeft een i7 6700QM en is dus echt van een heel andere orde. De Dell is op dit vlak veruit superieur aan de Medion.

Ook de grafische kaart van de Medion (gtx950M 2GB) is inferieur vergeleken met de Dell (gtx960M 4GB). De Dell is ook op dit vlak veruit superieur aan de Medion.

De Medion heeft een DVD writer, de Dell heeft geen optische drive. Nu boeit een optische drive mij niet zoveel, maar wat wel een punt voor de Medion is is dat je hierdoor middels een caddy de mogelijkheid hebt om in totaal met 3 harddisks te werken (2 x 2,5inch en 1x m.2).

De Medion is voorzien van 2x USB 2.0 en 2x USB 3.0 poorten. De Dell heeft 3 USB 3.0 poorten. Qua netwerk connectiviteit en bluetooth zijn ze gelijkwaardig in mogelijkheden.
Verder zijn beide laptops voorzien van een cardreader, webcam en microfoon. Dit zijn zaken waar ik verder niets mee doe dus ik heb ze ook niet getest of vergeleken. Mocht het echt interessant zijn voor een user, doe mij een DM dan zal ik ze eens testen.
Toegankelijkheid hardware
De toegankelijkheid van de interne componenten is bij beide laptops mogelijk door het verwijderen van een grote plaat op de achterzijde van de laptop. Bij beide modellen heb je meteen toegang tot de HDD, m.2 sleuf, wlan kaart en het geheugen.

De Dell is net wat gebruiksvriendelijker omdat je hier maar 1 schroef hoeft te verwijderen en de hele plaat komt los, bij de Medion moet je 6 schroefjes losmaken en kost het wat meer dan gepast geweld om de klep eraf te krijgen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD7naZ4Vos3V.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD7X3QYXV9BU.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD73uRbm8PGs.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD73irpR3gMt.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD7mNbnEqxzk.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD712hMF6Jsm.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD78VyajZzrw.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD7v4wxbiwup.jpeg
Koeling
De Medion wordt gekoeld met 1 ventilator die middels de achterplaat toegankelijk is. De Dell wordt gekoeld door 2 ventilatoren die beide toegankelijk zijn via de backplate. Het koelsysteem van de Dell lijkt superieur aan die van de Medion, maar de Dell heeft ook een zwaardere CPU en GPU dus heeft ook meer warmte te verwerken.

Tot nu zijn beide laptops bij licht gebruik stil, bij hoge belasting hoor je gewoon bij beide de ventilator. En dat is logisch. De Dell wordt wel veel warmer aan onder en bovenzijde maar dat is ondanks het betere koelsysteem inherent aan de vrij zware hardware.
Accu en voeding
Beide laptops komen met een zware voeding. De voeding van de Medion heeft een aan/uit knopje en dat is natuurlijk helemaal fantastisch :’) De kwaliteit van beide voedingen is op het eerste gezicht gelijkwaardig en ze hebben voldoende kabellengte

De totale accuduur is niet getest, ik zal hier op terugkomen

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD73IuRn89HY.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5dD737Xn6c7nA.jpeg
Software
De Medion wordt geleverd met bijzonder weinig bloatware (de standaard virusscanner en office pre-install). Verder is Steam voor ge´nstalleerd en wat dvd software. De Dell komt ook met weinig bloatware dus ik ben hier bij beide even tevreden. De drivers van de Medion zijn wel bijzonder oud, maar deze zijn heel eenvoudig te updaten, dit was bij de Dell eigenlijk niet anders, en ook niet echt een punt. Uiteindelijk zet ik er toch altijd een schone installatie van Windows op.
Levering
De Medion is op zondagavond besteld en was op maandag binnen. De Dell had een levertermijn van weken. Dit vind ik echt een groot nadeel aan Dell in het algemeen. De Medion is wat dat betreft beter. Al is het natuurlijk wel zo dat je als je hem eenmaal hebt daar ook geen boodschap meer aan hebt.
De Medion P6661 biedt een hele volwaardige en kwalitatief ruim voldoende laptop voor 799 euro met eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een meer dan allround laptop (afgezien van de SSD). Vergeleken met de Dell krijg je wel minder waar voor je geld. Voor 200 euro meer krijg je een iets beter beeldscherm, een verlicht toetsenbord, een dubbele capaciteit HDD maar belangrijker een veel snellere videokaart en een krachtigere processor.

Punt is wel dat als je er ook nog een SSD en een extra reep geheugen in wil je met de Dell al snel richting de 1.200 euro gaat, met de Medion blijf je onder de 1.000 euro. Op puur uiterlijk wint de Medion het van de Dell, maar dat is puur smaak. De afwerking en feel is van de Dell beter. De Dell is wel zwaarder en logger.

Ik ben van mening dat je met beide laptops een prima laptop hebt en het uiteindelijk afhangt van een deel smaak en een deel minimale eisen. In de meeste gevallen zal een i5 6200U ruim voldoende zijn. Of je een gtx950 of gtx960 wil is afhankelijk van je eisen als gamer. Verder is het natuurlijk een kwestie van budget. De Dell is een kwart duurder dan de Medion en dat is fors, al krijg je ook voor dat geld duidelijk meer.

De Medion P6661 is lichter en platter en daardoor iets meer draagbaar, maar als je dat zoekt ben je bij beide laptops eigenlijk aan het verkeerde adres en kun je beter kiezen voor een eenvoudig ultrabook of echt fors doorsparen en gaan voor een XPS van Dell denk ik, al is dat weer een hele andere orde van laptops.

Voor beide laptops geldt wel dat ze schreeuwen om een SSD en je dit zeker mee moet nemen in het budget. Ik ben van mening dat je beter zelf een SSD kunt aanschaffen dan een pre-installed.
Update
Niet elke caddy past zomaar blijkt :p mijn oude caddy is te dik. Moest een nieuwe bestellen.

Zoals duidelijk te zien is de nieuwe caddy een stuk dunner.. de HDD is iets dikker maar het past en hij herkent hem...

Met Samsung EVO 850 500 GB en 8GB crucial extra
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5ZLk2fmaEw9V7.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5ZLk2z67G9YqG.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B5ZLk2GDXGrVMx.jpeg

Heb jij ook een Medion Erazer P6661 (30020193)?

Knappe review! :)
Heb je de accu al opnieuw getest?