Asus A7N8X-XE Review

Rob_G 3 december 2005, 5.213 views

Asus A7N8X-XE

Pluspunten

• Relatief uitgebreid voor de prijs
  • snel (ik ga uit dat die net zo snel is als de a7n8x-e deluxe)

Minpunten

• layout is niet al te best
  • multiplier via jumpers ipv bios. Manual zegt er niets over.
  • slechte compatibiliteit
  • Nog geen nieuwe bios om dit te fixen.

Layout Score: 3
Waarom zulke negatieve scores? Simpel:

Featureset:
2x sata inc. raid, 6 kanaals audio, dual channel geheugen, 400 mhz fsb en nog wat standaard dingen. Voor een socket a mobo helemaal niet verkeerd, al mis ik de soundstorm audio, qfan en 2e 1000 mbit lan een klein beetje

Layout:
floppyconnector onder de onderste pci slot = slecht
voedingskabelconnector linksonder de cpu, vlak boven de agp-slot = slecht
Voor de rest wel ok

Prestaties & overclockbaarheid:
Ik heb een athlon xp-m 2800+, en die loopt standaard met een multiplier van 16 en een fsb van 133 MHz. Bij dit moederbord is er geen enkele mogelijkheid de multiplier aan te passen. Normaal gesproken overclock je dan door de fsb omhoog te gooien....maar de multiplier staat hier vast op 6x. Dus zonder overclockgeheugen kom je niet echt verder dan 6x200=1200 MHz terwijl de cpu het dubbele aan kan... ZEER slecht dus.
Volgens mij staat die vast op 6x omdat nforce2 borden (van asus iig) geen hogere multiplier dan 12,5 ondersteunen. Normaal geen probleem (multiplier 12,5 en fsb 200 = 2500 MHz)

Compatibiliteit:
Zie het vorige kopje. Daarnaast heb ik eerst getest met een oud oem pc3200 reepje die overal goed werkt. In dit moederbord gaf het fouten met memtest. 2 andere verschillende types werkten wel zonder problemen. Ik heb ze allemaal afzonderlijk getest, dus de boven de review aangegeven 3x 256 mb heb ik niet tegelijkertijd getest.

Ondersteuning:
Het is een moederbord die misschien 1,5 maand op de markt is, dus asus heeft niet heel veel tijd gehad. Maar goed, er is dus tot nu toe helemaal geen bios update beschikbaar. En de vraag is of een toekomstige update mijn problemen wel oplost.

Prijs:
De prijs van iets minder dan 50 euro is mooi voor een snel socket-a mobo met wat extra's....maar alleen als die multiplier te veranderen is.

Nu zullen sommige afvragen waarom nog socket a? Socket a is toch dood? Ik draai zelf al een jaar of wat een a7n8x-e deluxe met nu een xp-m 2800+ op 12x200 = 2400 MHz. Die geeft dezelfde pifastscore (63-64 seconden) als een athlon 3200+ venice socket 939 die niet overclocked is (zojuist getest met een oude windowsinstal op de xp en een gloednieuwe op de 64). Op beide systemen met standaard pc 3200 cl2,5 geheugen op stock snelheden in dual channel. Die xp-m kan best nog wat harder, maar nu is die geruisloos met luchtkoeling. En dit A7N8X-XE nforce 2 bordje plus een xp-m 2800+ kost samen 115 euro. Daar koop je nog niet eens een 64 3000+ voor, en dan moet er ook nog een goed mobo bij...

ps:
het is geen schrijffout. Het gaat om de a7n8x-xe en niet om de a7n8x-x of a7n8x-e deluxe!

Edit:
Blijkbaar is de multiplier WEL aan te passen. In de linker bovenhoek van het moederbord staan een 5 tal jumperheaders, waarmee de multiplier te veranderen is. Ik heb het geprobeerd en het werkt. Toch jammer dat dat nergens in de manual vermeld staat... Om te weten hoe de jumpers ingesteld moesten worden heb ik een manual van een asrock k7s8x erbij gepakt die ik toevallig in de buurt had. Download die dus als je wilt weten hoe het moet.
Scores aangepast.

Heb jij ook een Asus A7N8X-XE?

Je hebt nog geluk dat je bordje überhaubt bootte met die XP-M. Mijn Shuttle weigerde gewoon te booten wat ik ook probeerde. (wat had ik toen verlangd naar die jumpers om alles in te stellen, bios kwam ik niet in)

Sempron 2800+ moeten kopen en mijn XP-M 2800 tweedehans weten te verkopen. |:(

Layout is inderdaad verschrikkelijk belachelijk. Zoiets verwacht je niet van een klassmerk als Asus. Nu heb je nog geluk dat je waterkoeling hebt. Koelers die iets groter zijn dan standaard kunnen al niet omdat daar de voeding meteen zit :Z
Ik had al ervaring met een ander asus nforce 2 bordje he. Als je die bijv. te ver overclocked en hij boot niet, dan start je hem gewoon opnieuw op en dan loopt de cpu op 6x100=600 MHz zodat je in het bios kan komen. Daarom durfde ik het met dit bordje wel aan.
Je kunt in ieder geval met jumper de Multiplier in te stellen, en je kunt ook makkelijk de bios reseten via de bios.

forum: asus a7n8x-xe, multiplier instelbaar?
En dan je A64 eens op 2,4 ghz laten draaien, dan gaat er acuut 15+ seconden van je Pifast tijd af

En over je XP-m, staat er op de asus site bij dit bordje dat het mobile CPU's ondersteunt ? Nee dat staat er niet dus, dus dat is geen reden om te klagen.

Ook vind ik de feature set voor een bordje van 50¤ best goed hoor, k bedoel het is een budget bordje dus dan is 2x G-bit en soundstorm en Q-fan wel erg luxe ;).
Er staat inderdaad niets over de xp-m (dus ook niet dat hij het NIET ondersteunt) Maar ik denk dat je ervan uit kunt gaan als je een (unlockte) 2400+ hebt die een multiplier van 15 heeft dat die ook niet op volle snelheid zal kunnen draaien.
Ik weet ook wel dat die a64 veel sneller kan, ik wilde alleen aangeven dat zo'n xp-m zo langzaam niet is, en goed mee kan komen met moderne cpu's (voor zn prijs van 65 euro). Daarnaast is het zo dat als je de overclockte a64 1:1 wilt laten draaien met je geheugen je duur geheugen nodig hebt, en dus niet genoeg hebt aan standaard pc3200 geheugen. Daarnaast is het zo dat je ook je moederbord overclocked, waar dat met de xp-m niet zo is (als je tot max. 200 mhz fsb gaat).
Ik ben het met je eens over de featureset, daarom gaf ik die ook een 'goed' ;) Ik zei het nog speciaal bij de positieve dingen dat die relatief uitgebreid is... Uitstekend is het alleen niet.
Nee logisch dat het er niet bij staat dat ie het niet ondersteunt :P
Moeten ze dan ook alle P4's, P III's en AMD 64's in de niet ondersteunde proc lijst gaan zetten :P
En ik weet wel zeker dat een normaale XP 2400+ emt MP 15 het welg ewoon doet, dit omdat de normaale XP's de MP hebben vastgelegd in de L11 bruggen dacht ik en de Mobile's in de L6 bruggen omdat deze variabel is voor in de laptop, en de bios van je Asus leest deze verkeerd uit en pakt daarom standaard MP 6 welke de laagste is (soort van Q&C / speedstep)

offtopic:
mijn mem was 118¤ voor 2x512 mb en doet 250mhz 2-2-2 en mijn bord ondersteunt een FSB van 400+ dus je mobo OCen is geen probleem en goedkoop mem hoeft ook geen probleem te zijn :P

Verder is een S-A setup nog leuk spul hoor, word hier ook nog actief in huis gebruikt :)
!!LET OP!!
Neem bij dit geheugen geen geheugen model dat eindigt op 'C3A/512' of 'C3A/256' want dat geheugen wordt door het moederbord te laat geclocked waardoor je langzamer geheugen krijgt.