Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI PX60 6QE-254NL Review

jordje 22 mei 2016, 341 views

MSI PX60 6QE-254NL

Over het algemeen een prima laptop. Helaas is er op een aantal componenten bespaard waardoor het voor mij de premium prijs niet waard is.

Pluspunten

• Stevige, aluminium behuizing
  • Erg fijn toetsenbord
  • Uitstekend, mat scherm

Minpunten

• Geen NVMe
  • Bezels zijn gigantisch
  • Reactie touchpad niet optimaal
  • Matige WiFi adapter

Deze laptop was mij opgevallen omdat ik op zoek was naar een dunne, lichte laptop, met voldoende specs om wat zwaarder werk mee te verrichten. Het intern geheugen van 8GB vond ik hierbij geen probleem, omdat je dit zelf voor een paar tientjes wel kan uitbreiden naar 16GB. Daarnaast is deze laptop voor zijn specs en gewicht een stuk 'voordeliger' dan die van de concurrentie, alhoewel ik +-1500,- nog steeds een 'premium' bedrag vindt, en daar ook mijn verwachtingen bij heb.

Ik heb de laptop maar een paar uurtjes in bezit gehad, dus deze review beslaat voornamelijk mijn eerste indrukken. Inmiddels is hij terug bij Azerty, welke ik ook zal reviewen zodra de retour afgehandeld is.

Het eerste indrukken van de laptop waren zeer positief: De kwaliteit en afwerking van de behuizing zijn uitstekend te noemen. Het verlichte keyboard typt erg fijn, met een goede travel en een softe feedback. Het scherm oogt uitstekend en de kleuren en contrast zijn op het oog erg goed. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze zaken te kunnen meten, maar een waardeloos scherm had ik er wel op het oog uitgepikt.

Al tijdens de installatie van Windows begonnen de perikelen: Mijn draadloze router (TP-Link Archer C7) werd niet herkend. Met het idee dit later uit te zoeken heb ik er tot die tijd maar een kabel tussengeprikt.

Na het uitvoeren van een driver-update en Windows update kon er nog steeds niet worden verbonden. De netwerk manager in Windows deed de zaak af met de melding "Kan niet verbinden met dit netwerk". Afijn, even snel een tweede accesspoint (Linksys E4200) aan de router geprikt en getest: Ook niet!
De WiFi adapter is 'slechts' een Intel Wireless-AC 3160. Zoals gezegd had ik wel een iets meer 'premium' kaart verwacht. Een draadloze USB-stick werkte overigens binnen twee tellen en kon verbinden met beide netwerken. Hiermee zijn problemen in Windows mijns inziens dus uitgesloten.

Toevallig viel mij op dat de SSD er eentje van Toshiba was (THNSNJ256G8NY), waarop ik mij afvroeg: "Die maken toch nog helemaal geen SSD's met NVMe?"
MSI adverteert op de productpagina namelijk gigantisch met het feit dat deze laptop over een 'NVMe M.2 SSD by PCIe Gen3 X4 up to 2200MB/s speed' bevat. Ook sommige webshops adverteren hiermee. Bij andere shops staat alleen 'M.2 SSD'. Bij het gelijke typenummer mag ik er dus van uitgaan dat dit de versie met NVMe SSD is (ook hier komt die premium prijs weer om de hoek kijken).

Na het draaien van een snelle benchmark en het opzoeken van de specs van de Toshiba SSD blijkt het hier echter om een SATA 6Gb/s SSD te gaan, maar geen NVMe. Dat terwijl het prijsverschil voor de 256GB versies nou niet bepaald groot te noemen is. De teleurstellingen stapelen zich langzaam op...

De rest van de hardware (CPU, GPU) is wat je er van kan verwachten en behoeft volgens mij geen verdere uitleg. Het enige waar ik mij aan stoorde was een kleine vertraging in het touchpad nadat je een gesture hebt gebruikt. Direct klikken na scrollen pakte bijvoorbeeld niet altijd. Gestures met drie vingers werden regelmatig niet geregistreerd.

Op zich kan ik met deze beperkingen leven. Het geheugen, de Wifi-adapter en de SSD zijn allemaal vervangbare componenten. Toen kwam ik echter iets tegen wat ik in jaren niet meer heb gezien: Een stickertje over een schroefje met de opdruk "warranty void if removed". Serieus? Dit was voor mij wel een beetje de laatste druppel, en om toekomstig gezeik te voorkomen heb ik besloten de laptop retour te doen.

Begrijp mij niet verkeerd, het is een prima laptop, mits je weet wat je er voor krijgt. Het is duidelijk dat de specificaties waarop is bespaard niet tot nauwelijks vindbaar zijn, op zowel de site van MSI, als bij webshops. Vandaar ook deze review. De zoektocht naar een nieuwe laptop kan voor mij helaas weer beginnen.

Heb jij ook een MSI PX60 6QE-254NL?