Specificaties 43" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 43UH610V Zwart Review

raph.nl 22 mei 2016, laatste update op 23 mei 2016, 12.563 views

LG 43UH610V Zwart

Prima 4K televisie met volop mogelijkheden voor een bescheiden prijs. (op 21 mei 2016 gekocht bij Coolblue voor 499 euro)

Pluspunten

• Verhouding tussen pijs en kwaliteit
  • Mogelijkheden
  • WebOS 3.0
  • De bijbehorende Android-app: LG TV Plus
  • Beeld: kleurweergave, contrast en instelbaarheid

Minpunten

• Omslachtige toegang tot de lijst met favoriete zenders via de afstandsbediening (is overigens geen probleem met de Android-app)

De LG 43UH610V heeft een weinig bijzonder uiterlijk en ook geen luxe uitstraling. Wie daarnaar op zoek is wordt bediend met een fraaiere uitvoering van dezelfde TV. Maar die kost liefst 200 euro meer. En dat had ik er simpelweg niet voor over.

Het instellen was eenvoudig. Na het opstarten start een wizard en word je stap voor stap langs alle instellingen geleid. Dat is met WebOS - een doorontwikkeling van het besturingssysteem van Palm PDA's van vr de smartphone(!) - prima voor elkaar.

Het beeld is prachtig en uitgebreid in instelbaar. Kleurweergave en contrast zijn uitstekend; ook in de donkere delen van het beeld. Dat heeft LG goed voor elkaar. En zelfs het geluid valt niet tegen, hoewel het geluid via de stereo-installatie beter klinkt. Maar dat betekent niet dat afspelen via de TV slecht is; verre van dat zelfs.

Het aansluiten van een externe harde schijf wilde eerst niet lukken. Kennelijk heeft de USB-poort te weinig energie beschikbaar om m'n portable 500Gb harde schijf van stroom te voorzien. Met een andere harde schijf, die een eigen stroomvoorziening heeft was dat probleem snel verholpen.

De Andoid-app is een nuttige en bruikbare toevoeging aan het systeem. De respons is vrijwel real-time, wat de bediening prettig maakt. Met name de touchpad verhoogt de bruikbaarheid. En ook de integratie met YouTube werkt heel simpel en effectief: casten van je smartphone naar het TV-scherm is een fluitje van een cent.

Opmerking over 'buitenlands model':
Volgens CoolBlue komt de televisie uit Belgi, maar is deze - net als alle andere producten die ze verkopen - volledig geschikt voor gebruik in Nederland.
Dat klopt: bij het instellen kon ik de Nederlandse kabelproviders kiezen.

Heb jij ook een LG 43UH610V Zwart?

Bedankt voor de review. Design is inderdaad een beetje basic, welke vind je mooier voor 200 euro meer?
Doe andere vind ik mooier. Maar niet zoveel mooier dat ik er de meerprijs voor over had. :)
Thanks. Ik zie graag een TV met LG specs en prijzen gecombineerd met Sony Design :-)
Dus even een HDD aansluiten lukt niet tenzij het een eigen stroomvoorziening heeft? Dat is een dealbreaker voor mij, jammer!
Ik heb deze televisie ook. Ik heb er een Lite On 128 gb SSD aan hangen met een usb 3.0 behuizing. Alleen een usb kabeltje en hij werkt gewoon goed hoor.
Dat is gelijk als het gebruik van een USB stick. Flash is geen probleem, maar een externe HDD van bijv. 2,5inch zal niet werken.
Heeft deze tv veel last van backlight bleeding? Lichte rande aan de kant van het scherm of andere lichtte vlekken/plekken?

Mvg Rob
Nee, niet noemenswaardig last van.
Heb je op deze tv een console aangesloten? Hoe zijn je ervaringen qua snelheid. Of is de response tijd te hoog
Nee, want ik heb niet eens een console... :)
Heb deze tv aangekocht net omdat deze een vrij lage inputlag heeft +- 30ms in gaming mode , response time van het ips paneel is 17ms volgens http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh6100, ik kan in elk geval geen ghosting waarnemen.

Volgens http://www.displayspecifications.com/en/model/a0d951f is deze tv voorzien van een 60Hz paneel en niet van een 50Hz paneel zoals aangegeven in de price watch.

[Reactie gewijzigd door J rock op 3 oktober 2016 12:22]

Ik zou graag de afstand tussen de pootjes willen weten. Kan dit online nergens vinden.
63,5 cm is de kortste afstand tussen de pootjes. Ze buigen af naar buiten; de maximale afstand is 74 cm.

[Reactie gewijzigd door raph.nl op 13 september 2016 17:22]

Dat is precies de info die ik nodig had. Bedankt!
Ik ben ook van plan deze televisie te gaan kopen maar had in de wandelgangen gehoord dat deze tv hardwarematig niet volledig 4K ondersteund en in de duurdere lijn wel . Weet iemand hier meer van?

Tevens vraag ik me af of het 200 euro duurdere model (pricewatch: LG 43UH661V Zilver) qua techniek niet gewoon gelijk is en dat het enige verschil de mooie voet is!

In mijn geval geen voordeel want ik wil de televisie toch met muurbeugel aan de wand bevestigen ;-)

Is het sowieso wel handig nu te gaan voor een Ultra HD 4K televisie omdat er nog vrij weinig content is en er in de prijsrange van 500-550 euro ook een prachtige Samsung full hd televisie te koop is die qua beeld erg goed en levensecht is en me gelijk opviel in de winkel pricewatch: Samsung UE40K5670SS Zilver
Let op! Deze TV heeft het volgende paneel: Een belangrijke verandering in de panelen die LG gebruikt is dat veel middenklasse en instapmodellen LCD TV's beschikken over een M+-paneel. Dit zijn RGBW lcd-panelen waarin een witte subpixel gedeeld wordt door elk kluster van RGB-pixels. Het nadeel van deze techniek is dat de zichtbare resolutie iets achteruit gaat, minder dan 4K Ultra HD. Aan de andere kant ligt het energieverbruik van deze panelen lager.

Bron: http://www.hdtvtest.co.uk/news/rgbw-201510084189.htm.