Specificaties 12,1" (1600x900), Android 5.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 121 Neon Zwart Review

Davey400 21 mei 2016, 336 views

Archos 121 Neon Zwart

Heel groot scherm voor een hele goede prijs. Lààààngzzzaaaaammmm.... Prima geschikt voor het lezen van tijdschriften. Prima geschikt voor het kijken van films/TV.

Pluspunten

• Schermgrootte

Minpunten

• Traag
  • Heel erg traag

Noten vooraf:
Noot vooraf: het is niet mijn doel om een uitgebreide review te schrijven. Ik heb (helaas?) wel te veel woorden om het bij een korte toelichting te houden, vandaar toch oneigenlijk misbruik gemaakt van het veld voor een uitgebreide toelichting. Omdat ik toch lekker aan het typen was is de review wat langer geworden dan ik zelf had verwacht; excuses daarvoor.

2e en belangrijkere noot vooraf: Enige reden voor het schrijven van deze review is om te vertellen dat dit apparaat nogal langzaam is; en dat de grootte van het scherm en zijn prijs hem toch het kopen waard kunnen maken.

Ik zocht een apparaat met als primair doel het lezen van tijdschriften. Gewoon leuk voor 's avonds, als ik geen zin heb in een boek, film of internet. Omdat het ding maar één primair doel had bij voorkeur niet te duur.

Een 7" tablet vind ik daar niet geschikt voor, (want te klein) een e-reader is ideaal voor boeken maar totaal niet praktisch om lekker in te bladeren en een laptop vind ik onhandig lezen, vooral al door de landscape stand van het beeldscherm.

Een tablet met een diagonaal van minimaal 10" zou het dus moeten worden; verhoudingen niet zo belangrijk. Geen hoge eisen aan de lichtopbrengst; alles wat geen e-ink is vind ik persoonlijk toch niet geschikt om buiten van te lezen.

Dus de Pricewatch opgestart en de gewenste filters ingesteld: 10" of groter, Android 5 of hoger, en prijs ¤90 - ¤400,-. (ondergrens om onzin er uit te filteren) Sorteren op prijs.

Bring 'm on!

Bij de bovenste 10 in de lijst viel de Archos 121 Neon Zwart meteen op vanwege zijn schermgrootte van 12,1", en de resolutie van 1600x900; Bovendien is de tablet voorzien van Android 5.1 en 16GB opslag. En dat voor nog geen ¤120,- klinkt als een koopje.

Veel reviews waren er nog niet te vinden van deze tablet. Toevallig was er een paar dagen eerder wel een review geweest waar een paar andere budget laptops getest werden.
Daar kwam de Archos voor wat betreft de prestaties niet best uit. Uit de conclusie van dat artikel:
Hoe je het ook wendt of keert, de Archos Platinum 70 is duidelijk de slechtste van de groep.
Maar ja; deze heeft wel een groot scherm, en is wel heel goedkoop. En ik hoef er alleen maar tijdschriften op te lezen. Dus gewoon maar besteld; we zien wel wat het wordt.

Besteld bij Aces Direct voor ¤119,79, en netjes binnen 2 werkdagen bezorgd; uiteraard in prima staat.

Het apparaat

De doos bevat een lader met aan de 230v kant 2 losse opzetstukken, één voor ons 'normale' en één voor de UK. Aan de 5v kant zit er echter een mini-busstekkertje, dus geen mini-usb. Dat is op zijn minst onhandig te noemen. De stekker gaat er zeker de eerste keer erg moeilijk in.
Na inpluggen blijkt dat de interne batterij al/nog voor 93% vol zit; netjes dus.
Later blijkt dat de USB-poort ook gewoon gebruikt kan worden om de tablet mee op te laden; gelukkig maar. Is toch een stuk handiger dan persé een speciale lader mee te moeten nemen als je de tablet eens voor onderweg wilt gebruiken.

Het scherm is groot en langwerpig; lijkt prima geschikt voor het kijken van breedbeeldflims. Het apparaat voelt ondanks zijn grootte vrij licht aan. Dat wordt vaak als negatief ervaren; maar voor mij wordt het een tijdschrift: ik vind het wel prettig.
(volgens de specifcaties is de massa 634g; mijn niet heel nauwkeurige keukenweegschaal zegt dat dit zou kunnen kloppen.)

Natuurlijk voelt de tablet niet aan als een premium-device, maar de bouwkwaliteit valt me niet tegen; de zijkanten zijn van plastic en de achterkant van metaal.

Aan één van de smalle kanten zit direct in het zicht een 3,5mm jack voor een hoofdtelefoon, en de al eerder genoemde laadaansluiting.
Daarnaast is er een klepje met daarachter het slot voor de micro-sd, een Micro USB poort en een mini-HDMI aansluiting.

Het scherm is beschermd met 2 folies(!). De bovenste laag moet er zeker af. De 2e kun je houden als bescherming. Ik hou niet van bescherming; het vertroebeld je beeld. Bij mij gaan beide folies er af dus.

De werking

Dan het opstarten. Eerst door het standaard Android-spul heen klikken en alles weggooien wat ik niet hoef te hebben, en/of verwijderen van het homescreen.
Ik zit niet heel diep in Android, maar het lijkt een redelijk 'cleane' installatie.

Ik zet mijn tijdschriften altijd op OneDrive; dus client geïnstalleerd vanuit de Play Store en dat werkt zoals verwacht. Gewenste tijdschrift downloaden en openen:
Jahoe! Precies wat ik wou. Gewoon pagina's kunnen lezen zonder de hele tijd in te moeten zoomen. Beeld is voor gebruik binnen prima.
Bladeren gaat snel genoeg.
Doel bereikt.

Tussentijdse conclusie

Aankoop geslaagd. Prima apparaat voor dit doel.

Maar dan....

Maar ja. Het is geen tijdschriftlezer alleen. Het is een reus-achtige Android 5.1 Lollipop vette tablet. Daar moet ik meer mee kunnen.
Dan begint de teleurstelling...
Om het kort te zeggen: Hij voelt Lààààngzzzaaaaammmm....
Alle acties voelen traag aan. Dingen starten gaat traag. Websurfen gaat traag.

Ter illustratie 1:
Één van de redenen dat ik persé Android 5 of hoger wilde is dat ik sinds kort een auto heb die Android Auto ondersteund, en dat werkt alleen vanaf 5. Bij het verbinden met de auto herkent mijn auto de tablet en v.v.. Het duurt echter zo lang voordat de Archos iets doet dat mijn auto tegen die tijd al lang een time-out gegeven heeft, waardoor de verbinding uiteindelijk niet succesvol tot stand komt. Jammer voor het experiment, maar het was voor mij geen primair doel.

Ter illustratie 2:
In plaats van via OneDrive wilde ik wat files rechtstreeks vanaf mijn laptop naar de tablet kopiëren. Tijdschrijften zijn in de regel tussen de 70 en 100 MB groot. Het kopiëren duurt zo lang dat de tablet al lang weer in slaap is gevallen voordat de kopie klaar is. (Wat natuurlijk op zich al vreemd is.) Later maar eens proberen via een micro-SD.

Aan de andere kant:
Als er iets gestart is, gaat het verder prima. Zoals gezegd: tijdschriften lezen gaat goed, maar ook (HD!) films en/of uitzending gemist kijken gaat prima. Het duurt even voordat je bent waar je bent, maar het afspelen van de bron gaat vlekkeloos.
Het geluid uit de speakers is overigens ook goed om aan te horen (voor een tablet) en luid genoeg.

Het verschijnsel is dus best raar. Processing lijkt er te zijn, de GPU is snel genoeg voor video, maar de interface is niet vooruit te branden. Games heb ik (nog) niet geprobeerd.

Wellicht dat er met een alternatieve Android-rom nog wat te verbeteren valt, maar vooralsnog is het echt 'werken' met het ding behelpen. Als iemand goede tips heeft hoor ik het graag in de commentaren.

Persoonlijke conclusie

Wat mij betreft is het een geschikte tablet als je voor weinig geld een groot scherm wilt hebben. Geschikte functies zijn bijvoorbeeld om in te zetten als film-viewer, of zoals mijn persoonlijke doel: om tijdschriften te lezen.
Om die reden dus 4 sterren.

Dit maakt deze tablet dus voor een apparaat 'voor erbij'.

Als vervanger van een normale tablet waarop je ook 'normale' tablet-gerelateerde dingen wil doen (spelletjes, snel dingetjes opzoeken, veel schakelen tussen apps) is de Archos 121 Neon naar mijn bescheiden mening totaal ongeschikt.

M.a.w.: Het kan een prima aankoop zijn, als je de tablet voor de goede redenen koopt. 'choose wisely'.

Heb jij ook een Archos 121 Neon Zwart?