Logitech Media Keyboard Elite Review
Algemene beoordeling Een topplankje voor weinig geld! (toen 25 euro). De aansluiting is USB, maar bijgeleverd zit een verloopstekkertje om de officiële toetsenbordaansluiting van je moederbord te gebruiken. Ergonomie Een sterk punt van dit toetsenbord. Bijgeleverd zit een (ietwat goedkoop) verlengstuk om aan de onderkant van het toetsenbord te klikken. Zo is het toetsenbord groot genoeg om je polsen op te laten rusten. Door middel van ingebouwde voetjes aan de onderkant kan je het toetsenbord nog iets naar je toe kantelen mocht je het prettig vinden. Mij is altijd geleerd dat het RSI verhogend werkt, dus ik heb ze altijdn aar beneden. 't Is maar wat je wilt, de keuze is aan jou De indeling van de toetsen vind ik...
Pluspunten
Goedkoop Bouwkwaliteit is top Letters zijn na jaren gebruik nog perfect leesbaar Slijt nauwelijks
Minpunten
Sommige mensen zullen zich ergeren aan de grote delete-knop.
Eindoordeel
Een topplankje voor weinig geld! (toen 25 euro).
De aansluiting is USB, maar bijgeleverd zit een verloopstekkertje om de officiële toetsenbordaansluiting van je moederbord te gebruiken.
Ergonomie
Een sterk punt van dit toetsenbord. Bijgeleverd zit een (ietwat goedkoop) verlengstuk om aan de onderkant van het toetsenbord te klikken. Zo is het toetsenbord groot genoeg om je polsen op te laten rusten.
Door middel van ingebouwde voetjes aan de onderkant kan je het toetsenbord nog iets naar je toe kantelen mocht je het prettig vinden. Mij is altijd geleerd dat het RSI verhogend werkt, dus ik heb ze altijdn aar beneden. 't Is maar wat je wilt, de keuze is aan jou
De indeling van de toetsen vind ik persoonlijk erg goed. De delete-knop is wat groot uitgevallen dacht ik toen ik het kocht, maar ik gebruik dat ding vaker dan ik vooraf dacht en het is goed dat 'ie groot is. Daarnaast zijn de Enter en Backspace knoppen ook groot, wat bij mij ook de voorkeur heeft.
Functionaliteit
Op dit toetsenbord zitten ook mediatoetsen. Erg handig in de praktijk.
Andere extra toetsen zijn de knoppen:
- Media (om je zelf in te stellen mediaspeler op te starten)
- Home (om meteen een webbrowser op te starten met je home-pagina)
- E-Mail (om je zelf in te stellen mailprogramma op te starten)
- Messenger (Deze laat zich wel raden denk ik
- Rekenmachine (idem)
- Sleep (voor het snel in slaapstand brengen van de computer)
en de meest bijzondere knoppen:
- Zoom in
- Zoom out
- Zoom 100%
Ik ben webdesigner en ik gebruik deze toetsen veel als ik wil zien of mijn gemaakte website ook ingezoomd werkt. (Deze knoppen doen trouwens hetzelfde als CTRL+scrollen van je muis)
Precisie
Dit is met name voor draadloze toetsenborden, dus voor dit punt ligt het aan de gebruiker of die de goede knopjes indrukt of niet
Vormgeving
Ik vind het een esthetisch bord. Dit omdat het toetsenbord bijna symmetrisch is, en ik daar wel van hou. Daarnaast zijn de lampjes die aangeven of CapsLock ed. in- of uitgeschakeld zijn niet te fel.
Ik had ooit een Trust toetsenbord waardoor ik bijna blind werd door de overactieve LED's. Daardoor moest ik het bordje modden met een stukje zwart papier. Leuk om te knutselen, maar dat was wel een heel zielige mod
Een laatste ding dat ik hier kwijt wil is de bijzondere Escape knop. Deze is niet als de rest van de toetsen: deze is soort van ingedeukt (dit hoort). Ik vind het wel bijzonder, geen idee waarom ze dit gedaan hebben (niet dat ik per ongeluk op escape druk als de toets normaal zou zijn, maargoed). Soort van feature denk ik
Bouwkwaliteit
Ik gebruik dit toetsenbord nu al ruim 3 jaar intensief, en ik zie nagenoeg geen slijtageplekken! Alle letters zijn nog perfect leesbaar en de toetsen geven volgens mij nog steeds dezelfde weerstand bij het indrukken als in het begin.
Met 'nagenoeg geen slijtageplekken' bedoel ik het volgende. Het toetsenbord heeft een extra deel voor je polsen. Dit deel is te bevestigen met een kliksysteempje. Jammergenog heeft dat extra deel wat krassen gegeven op de onderkant van het toetsenbord. Niets om je zorgen over te maken, want je ziet het bijna niet. Ik vind het extra deel geen echte toevoeging omdat het een beetje goedkoop aanvoelt en soms kraakt tijdens het typen.
Drivers en ondersteuning
Ik heb dit toetsenbord nooit gebruikt zonder Setpoint, aangezien ik al een Logitech muis heb die dat gebruikt. Met Setpoint kan je de programmeerbare toetsen instellen en bijvoorbeeld bij de Media-knop kiezen welke mediaspeler je wilt dat opgestart word als je de knop indrukt.
Prijs
Een perfecte aankoop voor je 25 zuurverdiende euro's.
Ik was van plan deze nogmaals aan te schaffen voor een andere computer, maar ik ben bang dat dit type niet meer verkocht wordt aangezien ik niets kan vinden en ook in de Pricewatch geen prijzen meer staan. Erg jammer!
Heb jij ook een Logitech Media Keyboard Elite?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (7)
bij mij zijn wel heel veel letters afgesleten moet ik zeggen, mja dat kwam door het gamen.
QWETASN7845 waren bij mij bij de eerste versie weggesleten, de usb versie bijna hetzelfde, alleen ik ergerde me aan het soms niet reageren van de knoppen, wat ik bij de oudere versie dus pas kreeg na heel veel er mee gespeelt te hebben.
Voor de prijs was het echt een van de beste tobo's voor mij, veel plezier mee gehad. (ook zat ellende)
Nu ben ik de eigenaar van een logitech illuminated keyboard nadat de media 600 na een paar weken al de geest gaf.
ik gebruik de media elite overigens nog alleen op bed met de laptop.
Geen slijtage van de toetsen.
Goede toetsaanslagen en voor een bord als dit in de toenmalige prijsklasse een echte topper.
Uiteraard niet te vergeten de nodige extra knoppen die met setpoint erg fijn werken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/231593/ohhai.jpg?f=community)