Packard Bell dot m/a.NL/202 Review

alikebap 6 augustus 2009, laatste update op 25 november 2009, 2.014 views

Packard Bell dot m/a.NL/202

Pluspunten

• Scherm
  • Prestaties
  • Upgrade-vriendelijk
  • Toetsenbord en touchpad
  • Webcam
  • Athlon L110 die goed undervolt

Minpunten

• Accu die minder mah heeft en eruitsteekt
  • Speakers

Ik heb deze als eerste gekocht in België bij 2compute voor 444 euro.Er waren er 560 in het magazijn aangekomen,na mij waren er dus nog 559 :) .

Specificaties:

Harde schijf 250 GB
5-in-1 kaartlezer (SD/MMC/MS/MS-Pro/xD)
ATI Radeon Xpress 1270
11.6" LED Scherm
6 cells Li-Ion (5200 mAh)
Dolby Compatible soundblaster + Dolby sound
VGA
VGA Webcam
Gratis beschermhoes
Garantie 2 jaar Pick-up, repair & return

Goede specs dus voor een "netbook".Hiervoor had ik een eee pc 900 die eigenlijk te klein was om goed op te kunnen werken.

Prestaties:

Zelf vond ik vista wat te traag,dus heb ik er maar direct windows 7 op gezet.Hiermee is hij zeer vlot en merk ik bijna geen vertraging.Met setfsb kan ik de cpu overclocken tot 1.6 Ghz,maar ik heb hem op 1.4 Ghz gehouden.Hiermee is 720P zeer goed mee af te spelen.Full HD is zelfs op 1.6 Ghz wat te zwaar.
Opstarten is zeer snel,dit komt mede door de snelle 250GB schijf.Die performance index screenshot is wel gedaan met de cpu op 1.4 Ghz.Normaal is dit 2.3 voor de cpu en 4.5 voor het geheugen.

Accu

Op de Website van PB staat dat er een 5200mah accu in zit.Dit klopt niet,ik heb er 1 met 4400mah :/
Het bios ondersteund geen powernow,dus blijft de cpu op 1.2 Ghz steken.Daarom heb ik rmclock gebruikt om de cpu te underclocken naar 1 Ghz op accu.Ik heb ook wat met de voltages gespeeld en deze van 0.900 op 1.2 Ghz tot 0.800 op 1.4 Ghz.Op 0.93 Ghz zit hij nu op 0.7250.Daarnaast nog powerplay geactiveerd met catalyst control center.Met al deze tweaks geeft windows 5 uur aan.Zonder undervolten gaf hij iets minder dan 3 uur aan.

Voor ik met undervolten begon,werd de onderkant van de netbook na een tijd zeer warm.Dit is met het undervolten veel beter geworden.De fan is ook minder luid geworden en ik hoor hem bijna niet meer.AA1 fan control werkt ook om de fan stiller te zetten.

Design en gewicht

Persoonlijk vind ik het een zeer mooie netbook als hij open staat,en iets minder als hij dichtgeklapt is.Dan zie je de vingerafdrukken op staan en de batterij die eruitsteekt.De netbook weegt niet veel en is zeker "portable".

Scherm,toetsenbord en touchpad

Toetsenbord is ook mooi,maar vooral heel gemakkelijk om op te typen.Het is full size en dus een wereld van verschil tussen mijn eee pc 900.In het begin moet je er wel aan wennen,maar na een tijdje kon ik toch al even snel typen als op mijn desktop toetsenbord :) .

Touchpad is zeer goed.Ook deze heeft multitouch als de eee pc 1000he.De muis toetsen zijn goed.Niet te stijf,maar juist goed.

Het 11.6" led scherm is echt very nice (high five!).Door de glossy coating komen de kleuren er goed uit en met de 1366x768 resolutie is dit gewoon een zeer mooi scherm.

Speakers en webcam

De kleine speakers zijn wat minder,met wat achtergrondgeluid hoor je er al niet veel meer van.Ik denk ongeveer even goed als andere netbooks.Webcam is zelfs beter al die van men eee pc 900 en die heeft er een 1.3 MP inplaats van de 0.3 MP op deze netbook.

WiFi en upgraden

WiFi ontvangst is ook goed,geen problemen mee gehad.

Upgraden gaat zeer makkelijk.Je kan de harde schijf vervangen en ook de WiFi kaart die half-height is kan vervangen worden.Maar uniek onder de netbooks is dat de cpu in een socket s1 zit en de netbook 4GB RAM kan hebben in één slot.Zelf ga ik proberen om de cpu te vervangen met een 31 watt X2 en die te undervolten en underclocken.

Een zeer goede netbook/notebook die zijn geld waard was en waar ik heel tevreden mee ben.

Als er nog opmerkingen of vragen zijn,stel ze maar.

Heb jij ook een Packard Bell dot m/a.NL/202?

leuke review, ben benieuwd of t gaat lukken met die x2 :) vergeet niet de review up te daten erna :p

toevoeging: Het is de AMD's RS690E chipset. Dus ik denk dat t goed mogelijk moet zijn om dat aan de praat te krijgen. :)

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 7 augustus 2009 15:30]

Het is ook mogelijk,ze hebben het op notebookreview forums al gedaan met een gateway lt3103u :) Ik weet alleen niet of een turion x2 op 800mhz sneller is dan een athlon L110 op 1.2Ghz?Mischien dat ik toch dezelfde batterijduur krijg als ik hem goed undervolt en underclock...
Leuke, lekker korte, bondige review. Ook fijn om eens iets te lezen over een alternatief voor die eeuwige Atom.

drie opmerkingen:
Voor het undervolten werd de onderkant van de netbook na een tijd zeer warm.Dit is met het undervolten veel beter geworden.
Hier staat volgens mij een foutje, een van de twee moet overvolten of overklokken worden of zo.

2) Kun je hem vergelijken met een andere netbook, o.a. op snelheid? Je noemt hem traag, is logisch, maar is hij trager of sneller als een Atom of Via Nano?

3) Wat ik verder mis is iets over de traditionele Packard-Bell problemen:
PB staat/stond ook bekend als Pak en Bel, of Packard Hell in verband met de vele problemen, dingen die niet werkte, storingen. Is dat nu verholpen nu het PB onder het Acer concern valt? Vroeger kon je er geen Windows upgrade op zetten als deze niet bij PB gekocht was. Is ook dat niet meer zo? Ik ben t.a.v. PB nog steeds erg huiverig.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 6 oktober 2009 11:06]

1) yep foutje :)

2) Ik heb nog nooit met een atom of via nano gewerkt dus ik kan hem niet vergelijken.Het is en blijft een singlecore dus multitasken zit er niet echt bij... Maar voor word,internet vind ik hem zeker voldoende.

3) Tja,ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad dus kan er niet veel over zeggen.Dit is gewoon een Acer netbook met een andere naam.Kwaliteit zou dus hetzelfde als Acer zijn.
hoe gaat dat overclocken
ik heb een dot n100 en w7 loop wat langzaam... voor al films..
thanx en greatz M