Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver Review

Peregrine 6 augustus 2009, laatste update op 6 augustus 2009, 859 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver

Pluspunten

• Toetsenbord
  • GPS EN WIFI EN Bluetooth EN GPRS/3G/HSDPA
  • QWERTY keyboard
  • Mini-USB voor opladen en data
  • standaard koptelefoon aansluiting

Minpunten

• Hardware knoppen op de voorkant (11 op 3cm)
  • fototoestel is traaaaaaaag... (jaja, koop dan ook een echte...)

Ik heb hem net 2 weken in bezit, en het voldoet prima aan mijn verwachtingen. Ik heb hem gekocht omdat ik na 2,5 jaar met de Mitac Mio P350 te hebben rondgelopen het toch erg irritant vond dat ik mijn agenda (de MIO dus) te weinig gebruikte omdat ik heb simpelweg niet vaak genoeg bij me had (zo'n cirkelberedenering, weet je wel? Niet genoeg gebruiken -> niet bij de hand hebben -> te ver weg om genoeg te kunnen gebruiken).

Dus nu toch maar een smartphone. Eisen: Alles wat de MIO heeft (GPS, touch, windows Mobile voor de veelzijdigheid) + alles wat mijn mobiele telefoon kan (Bellen, SMS, en Bluetooth) en mobiel internet is ook wel handig op je agenda. Met het feit dat E-mailen met toetsenbord wel de voorkeur heeft EN de accu een goed uithoudingsvermogen moet hebben... bleef er 1 optie over.

En nu ik hem heb:

Accuduur
De eerste dagen in de handen van een Tweaker, overleven zonder opgeladen te hoeven worden, is toch knap. Ik heb dan ook geen video gekeken en de navigatie heb ik ook niet aangehad. Bij normaal gebruik schat ik toch wel dat 'ie een week op GSM kan volhouden. Ik heb hem nu pas continue op data (GPRS/3G/HSDPA) staan, dus dat kan de duur wel veranderen.

Gebruiksgemak
De knoppen op de voorkant vallen wel een beetje weg. Ik tel er 11 op de onderste 3cm2. Het is voor iemand die hem net in de hand krijgt niet direct duidelijk welke knop nu bijvoorbeeld "telefoon opnemen" is, waar die zit, of dat zo'n knop echt op het apparaat zit. Ik kreeg hem pas dus ook direct terug toen ik mijn vriendin vroeg om hem even op te nemen toen ik aan het autorijden was...
Maar het is een Windows Mobile apparaat met speciaal daarvoor ontworpen 'Panels', en die werken best fijn. Sommige dingen zijn even zoeken, maar uiteindelijk werkt het gewoon goed.

Featureset
Als je een telefoon hebt met GSM/GPRS/3G/HSDPA, (A-)GPS, Bluetooth, WIFI, een camera, 3" touch scherm, 4-lijns QWERTY keyboard, 3mm koptelefoon plug, Windows Mobile draait (en de mogelijkheid heeft andere OSs erop te flashen) en die oplaad en kan communiceren via standaard mini-USB... Ehm... ja, wat wil je dan nog meer? (begin nu niet te zeuren over een 12Mpx camera, dan moet je maar een echt fototoestel kopen.)

Design
De telefoon is relatief zwaar. Dat vind ik echt geen nadeel, want zo heb je ten minste het idee dat je wat in de hand hebt. Daarnaast is 'ie wat groter dan mijn Samsung X460, maar die is dan ook gekocht voor zijn formaat.
Groot genoeg: Jazeker, zelfs voor de belachelijk mooie resolutie (800x480) is 3" niet te klein. Ik ben wel blij dat ik nagels heb, zodat ik de stylus zelden nodig heb.
Klein genoeg: Ja hoor, makkelijk in de hand te houden en hij past goed in mijn broekzak.

Bouwkwaliteit
De 'slide' van het toetsenbord voelt erg goed. Niet het goedkope of fragiele gevoel dat je verwacht bij zo'n klein mechanisme.
Het toetsenbord type goed, gezien de grootte van de knopjes. Ze steken iets uit zodat je echt goed voelt waar je mee bezig bent.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Aangezien ik hem 2e hands heb gekocht, en het een gebrand toestel was, ben er echt even mee aan het tweaken geweest. Van een duurtest is dus geen sprake, maar hij lijkt tot nu toe goed stabiel.

Ehm... ja... 2e hands... dus geen mening.

• Bluetooth headset Jabra BT2010

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zilver?

geen slechte review, maar hoelang gebruik je hem voordat ie moet opladen en kun je ons ook vertellen over de GUI?
Ik heb hem nu regelmatig aan de PC hangen voor syncen, flashen en andere data acties, dus echt representatief zal het niet zijn. Maar serieus opladen heb ik nog maar 2x gedaan, dus ik schat dat ik het wel een week zou kunnen volhouden als ik niet al te gekke dingen doe. Ik heb dan geen Bluetooth en geen Wifi aanstaan, en nu sinds kort dus wel de data verbinding over 3G/UMTS/HSDPA.

Dan de GUI.
Het heeft (o.a.) de standaard WinMobile interface, dus oordeel zelf. Daarbovenop hebben ze de panels geplaatst. Hiermee kan je met 1 druk op de knop en 1 op het scherm wisselen van UI tussen WinMobile, radio, een speciale 'today' die je zelf kan inrichten (werkt ERG lekker, gebruik ik standaard), media player, browser, en andere panels die je van het internet kan halen. Dit helpt heel goed bij het wisselen van de verschillende functies van het apparaat (agenda / media player / mobiel internet station / radio / navigator / ...) Er wordt wel gezegd dat dit traag is. Het duurt (bij mij, ongeveer) 2 seconden om te switchen van UI naar panels, en terug. Dat met een leuk 3D effect op een mobiel apparaat... niet gek. En in 5 seconden kunnen schakelen tussen wat dan ook? Werkt wat mij betreft prima.
En nu een ruime week later kan ik melden dat de data verbinding zeker effect heeft op de accuduur. Ik heb mijn E-mail geconfigureerd dat ieder kwartier wordt gekeken of er nog nieuws is, en dus heb ik eigenlijk continue een verbinding open staan. Ik verdoe daarmee 15 - 20% batterij per dag. Maar dat is nog steeds ongeveer vijf dagen.