Specificaties 15,6" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R522 FA01 Review

Krisp 6 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.888 views

Samsung R522 FA01

Pluspunten

• LED-backlight;
  • Mooi uiterlijk;
  • Lange accuduur;
  • E-Sata;
  • HDMI en VGA;
  • Nauwelijks bloatware;
  • Prijs.

Minpunten

• Geen Bluetooth en WiFi-N;
  • Rare FN-toetsen;
  • Vlekgevoelig;
  • Klein touchpad.

Aanleiding
Regelmatig koop ik voor familie en vrienden laptops, waarbij ik de laptop nog wat verder inricht door bijvoorbeeld meegeleverde programma's te verwijderen, een virusscanner en andere nuttige programma's erop te zetten en gebruikersaccounts aan te maken. Zo heb ik weinig klachten van trage laptops en gaan ze ook nog langer mee. Bovendien zijn de laptops van goede kwaliteit, waarbij de gemiddelde elektronicazaak nog wel eens een model van slechte kwaliteit heeft.

Ditmaal werd mij gevraagd om een eenvoudige laptop te bestellen ten behoefte van een vrouw op middelbare leeftijd, voor simpel internet- en officegebruik tegen een schappelijke prijs. Hieruit had ik de voldoende eisen geformuleerd:
  • goede kwaliteit;
  • Prijs: ongeveer 600 euro;
  • Scherm: tussen de 15" en 15,6" met een lage resolutie;
  • Minimaal 2GB geheugen;
  • Minimaal 3 USB-poorten;
  • Vista Home Premium.
Vervolgens bleven er volgens de pricewatch zo'n 35 modellen over, waarbij ik in overleg (het uiterlijk speelt bij de gemiddelde consument ook mee) heb gekozen voor deze Samsung. Behalve het uiterlijk had deze laptop ook het voordeel van een LED-backlight, waardoor de accu langer meegaat dan de gemiddelde laptop (tot 3,5 uur). Dit laatste was de doorslaggevende factor.

Specificaties
Voor de volledigheid heb ik hier de specificaties en meegeleverde software en hardware even neergezet:
  • Processor: Intel Pentium Dual Core Processor T3400 (2,16 GHz, 667 MHz, 1 MB);
  • Geheugen: 1*1GB + 1*2GB DDR2 667Mhz (2 van 2 sloten gevuld);
  • Hardeschijf: 250 GB (5 400 rpm S-ATA);
  • Videokaart: Intel GMA X4500;
  • Scherm: 15,6" LED HD (1366 x 768) 16:9 glanzend;
  • Optical: DVD-RW brander;
  • Batterij: 6-cell 4000mAh;
  • Netwerk: WLAN 802.11b/g, LAN 1 GB/s;
  • Aansluitingen: 4x USB (1x USB + e-Sata, 3x USB 2.0), HDMI, VGA, audio mic/out, SD/MMC-slot.
  • Software: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit EN/NL/FR, Cyberlink DVD-suite & YouCam, Samsung Recovery Solution III, Office 2007 60-days trial EN. Adobe Reader 9.0 EN, Google Toolbar.
Meegeleverd: adapter, boekjes, cd met programma's (waaronder nog een McAfee trial), poetsdoekje.

Eerste indruk
Wat uiteraard opvalt als je de laptop voor het eerst opent, is het uiterlijk. De Samsung ziet er zeer gelikt uit in de zwarte lak, welke het uiterlijk van een piano bijna haalt. Nadeel hiervan is dat de laptop bijzonder gevoelig is voor vingerafdrukken en jij er bent voor de laptop, in plaats van andersom. Schrale troost hierbij is dat Samsung aan de gebruiker gedacht heeft en een poetsdoekje meelevert.
Niet alleen de materialen zijn mooi, ze zitten ook goed in elkaar. Speciale vermelding verdient het touchpad, waarbij er tijdens het gebruik ervan een blauwe 'ring' oplicht. Voor sommige mensen misschien net over de top, maar het ziet er wel erg stylish uit.

Waar ik bij voorgaande laptops (van o.a. Sony en HP) gewend was dat deze een complete imagefile lieten draaien, heeft Samsung ervoor gekozen om een installatie uit te rollen, waarna je de harde schijf kunt partitioneren en een back-up moet maken. Deze back-up kan op onverklaarbare wijze niet geannuleerd worden. Halverwege afbreken (door de computer even uit en in te schakelen) kan ook niet: de back-up start gewoon opnieuw. Een klein minpuntje, maar door de rest alleen maar tevredenheid. Samsung heeft namelijk -relatief gezien- een bijzonder kale installatie neergezet, zonder al teveel bloatware. Toppunt hiervan is het feit dat er geen trial van een virusscanner geïnstalleerd staat. Complimenten hiervoor naar Samsung, zeker gezien het feit dat het een consumentenlaptop is!

Beeldkwaliteit
Het scherm van deze laptop is -zoals de meeste schermen van tegenwoordig- van het glanzende type. Uiteraard heeft dit voordelen zoals kleurintensiteit, maar ook nadelen: ook het scherm moet geboend worden en in de zon kijk je meer in een spiegel in plaats van naar een scherm. In de praktijk zal de gebruiker zelf moeten kiezen wat hij het prettigst vindt. Ook heeft deze laptop een 16:9 beeldverhouding. Dit is niet alleen handig voor films -die nu zonder zwarte stroken zichtbaar zijn- maar ook voor de fabrikant: zo kunnen er meer schermen uit een plaat worden gesneden, waardoor de prijzen kunnen dalen.

Bijzonder voor deze prijsklasse is dat de laptop voorzien is van LED-backlight. Dit zorgt er in ieder geval voor dat de laptop langer werkt op een accu, waarbij de beeldkwaliteit er in ieder geval niet onder lijdt. Het scherm heeft dan ook een goede beeldkwaliteit. Dat is niet alleen recht voor het scherm, maar vanaf een grote kijkhoek op het horizontale vlak blijft het scherm goed. Helaas is dit niet het geval als je kijkt naar de verticale kijkhoek. Wat betreft ghosting is dit scherm ook een goede: een paar scènes uit actiefilms brachten geen noemenswaardige ghosting in beeld. Al met al is dit voor een TN-panel een goede prestatie, en verdient dit scherm een dikke voldoende.

Prestaties & featureset
De prestaties van laptops zijn uiteraard te meten met allerlei meetprogramma's, maar uiteindelijk draait het om de ervaring van de gebruiker: kan deze er snel op werken, of niet? Deze laptop draait naar mijn mening bijzonder vlot: de verschillende componenten zijn goed op elkaar afgestemd en voelen vlot genoeg aan. De prestatie-index van Windows Vista geeft naar mijn mening dan ook een reëel beeld: alle componenten, met uitzondering van de grafische kaart, zijn snel genoeg. Doordat Windows Vista inmiddels ook verder ontwikkeld is, zullen daar ook de problemen niet in optreden.

Wat ik wel een nadeel vond was het wat kleine touchpad. Ik ben zelf gewend aan een MacBook en keer op keer valt het mij weer op hoe klein fabrikanten over het algemeen hun touchpad houden. Samsung is hier geen uitzondering op. Daarnaast stonden niet alle instellingen van het touchpad (van Synaptics) naar mijn idee intuïtief: met name op het gebied van scrollen heb ik nog het een en ander aangepast. Hier staat het prettige toetsenbord tegenover, wat van het zogenaamde 'chiclet' type is. Er zit wat ruimte in de toetsen, waardoor mijn vingers niet verward raken in zichzelf. Het typt dan -in ieder geval voor mij- zo weg, zonder om te hoeven schakelen. Een klein punt van aandacht is dat het toetsenboard niet heel erg solide klinkt; met name de spatiebalk doet heel erg blikkerig aan.

Het blikkerige zet zich door in het geluid van de speakers: ondanks dat ze erg helder zijn, mis ik de bass wel heel erg. Vergelijk het met een goedkoop home cinemaset waarvan de subwoofer uitstaat, waarbij dit nog een graadje erger is. Voor het gemiddelde Windows-geluidje voldoet het prima, maar voor een geluidservaring zul je -net zoals bij de meeste laptops- een speakerset moeten aansluiten.

Mogelijkheden en beperkingen
Aan de kleine dingen is te merken dat dit een budget-notebook is: Bluetooth is afwezig, evenals WiFi-N. Daar staat tegenover dat deze laptop een goede accuduur heeft (zeker 3,5 uur bij office-gebruik) en dat Samsung een e-Sata aansluiting -geheel volgens de laatste trend- heeft gecombineerd met een USB-aansluiting. Voordeel is dat externe harde schijven wel de snelheid van e-Sata hebben, maar geen externe voeding meer nodig hebben. Ook is het erg fijn dat de Samsung een HDMI- en VGA-aansluiting heeft, waardoor praktisch elk scherm aangesloten kan worden. Eveneens is er eindelijk afscheid genomen van het aloude modem: het enige wat er nog aan doet herinneren is het klepje wat er nu zit, en de installatie van de driver in Windows. Die laatste was er 5 minuten later ook vertrokken.

Nog een opvallend feit aan deze laptop is dat Samsung bijzonder veel laat instellen via de BIOS. Het enige wat eigenlijk niet mogelijk is, zijn overclockmogelijkheden. Voor de rest is alles in ruime mate aanwezig. Opvallend is de "extended battery-mogelijkheid', wat kortweg inhoudt dat de batterij niet verder opgeladen wordt dan 80% van de capaciteit. Hierdoor blijft de batterij onder desktopomstandigheden langer goed. Uiteraard was dat in de korte tijd dat ik deze review schreef niet meetbaar, maar het principe is goed bedacht.

De fn-toetsen van de laptop zijn niet heel goed vormgegeven. Er zitten veel fn-toetsen op die ik niet of nauwelijks zou gebruiken, maar veelgebruikte fn-toetsen voor bijvoorbeeld een mediaplayer ontbreken. Daarnaast zijn de fn-toetsen erg afhankelijk van de programma's van Samsung en ontbreekt een goede implementatie zonder speciale software. Zeker met 'bekende' fn-toetsen als brightness, volume en video-output selectie zou dat wel mogelijk moeten zijn.

Ondanks dat deze laptop wat beperkingen heeft, is dit een hele scherpe aanbieding. Deze laptop heeft moderne technieken (e-Sata, 16:9 beeldverhouding, LED-backlight, lange accuduur) voor een scherpe prijs. Dat, gecombineerd met een goed uiterlijk en weinig bloatware, maakt deze laptop een maatstaat voor elke fabrikant. De introductie van Samsung laptops in Nederland is naar mijn mening dan ook een succes. Mocht je per sé Bluetooth en WiFi-N willen, dan zou je voor ongeveer 100 euro extra nog voor de R522-FS01 kunnen gaan, die beide technieken wel heeft. De kleine onvolkomenheden, zoals de wat onlogische fn-toetsen en het kleine touchpad zullen geen grote problemen opleveren.

Heb jij ook een Samsung R522 FA01?