Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27UD68-P Zwart Review

BlenderRender 18 mei 2016, laatste update op 15 februari 2017, 2.165 views

LG 27UD68-P Zwart

Als je meestal onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde computer werkt, heb je van de minpunten bij de bediening geen last en is dit een uitstekend scherm. Met 5ms reactietijd is dit niet het ideale gamescherm, maar als casual gamer kan je er toch prima een spel op spelen.

Pluspunten

• kijkhoek, contrast in randen en hoeken
  • dimbaar tot het uiterste zonder flikkering
  • 2 x HDMI 2.0 + 1 x DP 1.2
  • nauwkeurig in hoogte verstelbaar
  • stabiele voet

Minpunten

• geen sneltoets voor profielen
  • scherm zet zichzelf uit
  • 5ms reactietijd is te traag voor snelle gamers

De beeldkwaliteit is prima tot perfect en haarscherp, zoals je van UHD verwacht bij dit formaat scherm. Geen dode pixels bij mijn exemplaar. Geen vreemde of opvallende effecten tijdens het gamen (ook bij FPS en RPG). Het scherm verandert supervlot en naadloos van resolutie.

Extra fijn is de goede kijkhoek en dus geen lichte randen of hoeken. De backlight dimmen gaat ook naar wens: geen flikkering bij de laagste standen zoals dat helaas ook bij dure modellen nog wel eens wil optreden.

Het scherm staat lekker stabiel en is nauwkeurig in hoogte verstelbaar.
De afwerking ziet er stijlvol uit, maar is wel van plastic

De bediening gaat volledig met 1 joystick. Het instellingsmenu is wat verwarrend, maar gelukkig wel duidelijk omschreven. Omdat het scherm UHD is, is het nog hoog aan de prijs en had ik verwacht dat je voor dat geld ook wel snel van profiel kan switchen, maar dat is dus niet het geval. Er mist namelijk een extra toets of manier om met de joystick snel van profiel te switchen. Een profiel is nu met de joystick minstens zeven (!) klikken verwijderd.

Irritant is dat het scherm zichzelf uit zet als er geen signaal is en dit is niet te veranderen in de instellingen. Dus als je reboot met 2 schermen en de grafische kaart toevallig eerst de ande (b.v. DVI) aanspreekt, gaat het scherm uit.

Het scherm via HDMI 2.0 op 60hz laten werken met W10 was nog even een zoektochtje. Na experimenteren Bleek dit alleen mogelijk met de scherminstelling Picture>Picture Adjust>HDMI ULTRA HD DEEP COLOR terwijl dit via de Displayport meteen werkte.

Eerlijk is eerlijk: als je meestal onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde computer werkt, heb je van de minpunten bji de bediening van dit scherm geen last en is dit een uitstekend scherm.

Heb jij ook een LG 27UD68-P Zwart?

Wel een beetje een korte review en geen fotos, jammer dat je freesync niet kon uitproberen.
5ms is eigenlijk wel redelijk ideaal, ook nog eens IPS 1ms is natuurlijk beter maar het is maar een 0.004s verschil. Voor 95% van de gamers is 5ms goed.

Ik gebruik al een tijdje deze 20inch 1050p 16:10 scherm van samsung. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe monitor.
Ik vind deze er wel erg goed uitzien voor de prijs, zo'n beetje alles is nu wel een verbetering voor mij
Ik ben wel benieuwd naar het verschil met de voorganger (welke bij Hardware.info erg goed uit de test komt): De LG 27MU67. Ik vind dit nieuwe model sowieso mooier qua design.
Ik dacht precies hetzelfde. Maar het paneel zelf is dacht ik exact het zelfde.
Ik heb ondertussen even gekeken wat de verschillen zijn: Volgens mij inderdaad hetzelfde paneel, maar de gemeten reactietijden (bron: Hardware.info) zijn wel iets hoger bij dit scherm als bij de voorganger. Desondanks lijkt het toch snel genoeg om er mee te kunnen gamen, ook FPS e.d. Ik ga deze ergens in de komende weken bestellen, voor mijn vakantie.

Ik zat ook nog te kijken naar de ASUS PB279Q. Dat scherm is sneller als beide LG's (maar geen Freesync / G-Sync), alleen betaal je er ook een dikke 150 euro meer voor.

Als Nvidia man heb ik wel pech met Freesync. Probleem is dat er bijna geen monitoren met G-Sync zijn, en ze zijn ook nog eens duurder (vooral door de licentiekosten denk ik). Dus ik moet het dan maar zonder doen.
Oke, dat en een paar andere poorten inderdaad. Hun reactietijd is toch 5 ms van beide. Dan maakt dat toch geen verschil?

Wat G-sync betreft: Alles van Nvidia is te verkrijgen voor de hoofdprijs. Ook weer met hun Shield console, je moet weer hun videokaart hebben:(
Die 5 ms is alleen wat de fabrikant opgeeft. De werkelijke waarden kunnen aardig afwijken. In de nieuwe hardware.info (sorry Tweakers) staat een test van 20 Ultra HD monitoren, die is net verschenen. Daar worden verschillende testen m.b.t. de reactietijd gedaan zodat je goed kan vergelijken.

Ja, ik vind het jammer van Nvidia dat het zo moet. Als ze nou ook gewoon Freesync implementeren, zouden ze een hoop blije consumenten erbij hebben.

Ik typ dit overigens op m'n nieuwe scherm: de LG 27UD68P-B. Heb er ondertussen ook zelf een review bij geschreven.

[Reactie gewijzigd door cyberneticorgan op 3 juli 2016 12:18]

Bedankt voor je review. Volgens LG zelf heeft deze monitor DisplayPort 1.2 in plaats van de 1.4 die jij noemt. Wat is het nou?
Staat response tijd gelijk aan input lag? Zover ik weet niet namelijk. Merk je zelf lag of heb je het paneel gemeten met bijv. een input lag tester? Voor mij als gamer is dat van belang namelijk.