Specificaties 5GHz WiFi + 4G-router, 1x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 6820 LTE Edition International Review

Foritain 19 mei 2016, laatste update op 26 mei 2017, 866 views

AVM FRITZ!Box 6820 LTE Edition International

De AVM Fritz!Box 6820 LTE is een uitgebreide 4G/3G/2G router die punten scoort vanwege de vele banden waar hij op kan werken en snelle en uitgebreide UI. Echter alles bij elkaar opgeteld is hij erg prijzig, en lijkt de doelgroep voor wie deze interessant is wel heel erg beperkt.

Pluspunten

• Brede ondersteuning netwerken. 4G / 3G / 2G op alle bandbreedtes in onze EU opperstaat
  • Relatief eenvoudige installatie
  • Snelle en uitgebreide interface die goed werkt op computers en mobiele apparaten
  • Lekker compact voor een router
  • Flink wat features voor powerusers. o.a. VPN en uitgebreid beheer.
  • Zuinig

Minpunten

• Een niche product om mee te beginnen, maar dankzij sommige keuzes van AVM wordt de doelgroep wel heel klein: geen montage (enkel staand) geen ingebouwde VOIP/DECT functie voor telefonie, geen WLAN bridge met hotspots in je omgeving, ondanks laag verbruik enkel 220V aansluiting.
  • Slechts één bedrade aansluiting
  • nano/micro sim adapter had er wel bij mogen zitten
  • Erg aan de prijs.

Review: AVM FRITZ!Box 6820 LTE

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ AVM

Een router review met een twist. De naam FRITZ!Box zagen we eerder bij routers van het Duitse AVM, echter de LTE aan het einde doet al vermoeden wat de twist is: Deze Fritz!Box 6820 LTE is namelijk een 4G (of 3G of 2G overigens) router die je niet op je hoofdaansluiting in huis plaatst, maar die de verbinding vanaf een sim kaart en een mobiel abonnement maakt. Een router voor onderweg dus, in de auto, op de boot, in je vakantiehuisje, in het ziekenhuis (jawel), of zo gek als je het zelf kan bedenken.

De AVM FRITZ!Box 6820 LTE kost op dit moment ca 199 euro.

Terug naar het product: de specificaties en features van de AVM website:

Meest opvallend is uiteraard de manier waarop deze router de verbinding op zet. De 6820 kan overweg met 4G, 3G en 2G verbindingen over de (in elk geval in Europa) gangbare kanalen; een focuspuntje van dit product dat je hem in elk geval overal in Europa kan gebruiken. De combinatie van LTE, UMTS/HSPA+ en GSM/EDGE ondersteuning is iets wat zijn voorganger en menig andere ‘4G Router’ moet missen.

Wat de WiFi kant betreft zien we een wireless-n netwerk met een 450Mbit specificatie. 5GHz of Wireless-ac netwerk ontbreekt. De enige bedrade aansluiting die we zien is een enkele gigabit poort.

Verder zin opvallend de bescheiden afmetingen, kleiner dan de meeste ‘echte’ routers, en het lage opgegeven gemiddeld verbruik van 6 W, een belangrijk onderdeel voor gebruik op niet-vaste locaties. AVM geeft 5 jaar garantie mee op dit product.

We zien AVM FRITZ! Producten wederom arriveren in de herkenbare (insert vergelijking met speelgoedwinkel) verpakking. Stevig, maar niet bijzonder indrukwekkend om te zien. Intern zit een handleiding, een ac-adapter, en een platte witte netwerkkabel van 150cm lang.

De AVM FRITZ!Box 6820 LTE zelf is vooral klein en schattig. Herkenbaar AVM uiteraard met het (hoogglans) wit en (mat) rood, maar duidelijk kleiner dan de traditionele routers, met minder knoppen, minder aansluitingen, en een aparte staande vorm. Niet zwaar, maar voldoende laag en de pootjes zijn voldoende verspreid dat de router niet eenvoudig om valt, vermoedelijk een vereiste bij gebruik in een mobiel situatie. Een manier van ophangen ontbreekt echter, iets wat mij ook wel een mogelijke wens lijkt bij een dergelijk apparaat. Wat bouwkwaliteit betreft echter geen klagen.

Hij is echter licht en klein genoeg om op een bosje bloemen te blijven liggen.

Achterop zien we de twee enige knoppen, en een enkele gigabit poort aansluiting. Onderop zien we de aansluiting voor de adapter en waar de sim in mag. Standaard formaat sim slot, waar je met een adapter, of gewoon je kartonnen cutout en een stukje plakband (of precisie) een kleinere kaart in kwijt kan. Adapters zijn voor een habbekrats te koop, dus dat AVM de gebruiker voor dit bedrag niet geheel verzorgd valt mij tegen; die had er gewoon bij moeten zitten.

Als je reeds een FRITZ!Box thuis hebt staan komt de software, ondanks dat het een iets andere versie is, heel bekend voor. Echter ook voor beginners is er in dit geval weinig aan; via wifi verbinding maken met de 6820, fritz.box of het 192.168.178.1 in je browser typen, taal kiezen (Nederlands is geen optie), sim er in, weinig spannende wizard doorlopen, en internet!

De meest opvallende verandering is de ‘responsive’ software, waardoor de interface zich aanpast aan het apparaat of de breedte van het scherm. Prettig, zeker gezien deze router veelal door mobiele apparaten gebruikt zal worden. In een kleiner schermformaat zien we dat de menu structuur van permanent-links, maar een overlay met grotere font veranderd.

Het blijft wel een echte Fritz, want zodra we gaan graven komen we tal van opties tegen. Veel eenvoudige informatie pagina’s, bijvoorbeeld over de verbonden devices, de IP adressen, de snelheden waarmee ze verbonden zijn en het aantal antennes waar ze gebruik van maken (De 6820 is een 3x3 router overigens), en opties zoals het gastennetwerk. Niet iets wat je direct op een LTE router zou verwachten, maar alsnog interessant. Wel cruciaal bij een router als deze is uiteraard de optie om verbruik goed te monitoren, limieten in te stellen, en kosten te berekenen.

Ook de wat geavanceerdere opties ontbreken niet. Parental controls zoals limieten op basis van een aantal uur per dag, welke tijden een bepaald apparaat of group online mag, en het blokkeren van specifieke websites zijn aanwezig. We zien ook HTTPS toegang vanaf buiten, Dynamic DNS, port forwarding en automatische server instellingen. Ook VPN is aanwezig, zo kan je gebruikers aanmaken en verbinding maken met de FRITZ! VPN client, of een beveiligde verbinding maken met je FRITZ!Box thuis of zakelijke VPN.

Logging is aanwezig, energieverbruik monitoren, e-mail push service over bepaalde activiteiten, en andere zaken die het duidelijk een zeer complete router maken op gebied van instellingen. Handig is tevens de diagnostic function, om alle elementen van het apparaat en de verbindingen te testen.

Ik moet toegeven dat ik even op zoek moest naar een beetje realistisch test moment voor dit product. Ik kon er wel een aantal bedenken, bijvoorbeeld in de auto (waar ik een 220V / 300W aansluiting heb, maar zelden lang in zit), op de boot (die ik dan weer niet heb, pure armoe), in onze campervan (yea right…), of natuurlijk in een vakantiehuisje (waar we voorlopig niet heen gaan vanwege de geboorte van onze 2e kleine). Echter als iemand die toch vooral op een vaste verbinding zit ben je niet direct de doelgroep. Gelukkig bleek de aanstaande (op dat moment aanstaande, inmiddels dus een kleine erbij in huis) geboorte een test-gelegenheid omdat de wifi verbinding in het ziekenhuis in het verleden al vaker waardeloos bleek. Sim kaartje er in, wizard doorlopen, en presto, internet op de laptop. So far so good dus, want hij werkte, en dat over een uiteindelijk 48 uren verblijf (waarbij wij uiteraard foto’s moesten delen, communiceerden met de familie, e.d.). ‘werken’ is het probleem dus niet.

Nu was onze eerste vraag of je niet even goed tijdelijk een hotspot kan opzetten wat menig telefoon kan. Snelheid zal dan niet optimaal zijn vergeleken met een router, maar voor incidenteel gebruik is de kans groot dat je hem in elk geval bij de hand hebt. Snelheid testen bleek helaas geen optie, want als lichte mobiele gebruikers die 99% van de tijd binnen WiFi bereik zitten hebben wij vooralsnog voldoende aan 3G verbindingen op onze simkaarten. Dat brengt een voordeel mee van deze FRITZ!Box, want vaak (inclusief zijn voorganger) ondersteunen 4G routers geen 3G, maar ook een nadeel voor de test: Telfort levert een whopping 14.4Mbps 3G verbinding terwijl 42Mbps theoretisch mogelijk is op 3G, en dat is een fractie van de 150Mbps die ze beloven op 4G. Die 150Mbps 4G verbinding van o.a. Telfort en KPN is tevens de maximale snelheid waar deze 6820 mee overweg kan. Het zal uiteindelijk toch vooral de vraag blijven hoe het bereik van je provider is.

Toch is het de praktische toepassingen waar ik wederom op moet blijven hangen bij het bespreken van het praktijk gedeelte, want deze FRITZ!Box is een beetje een vreemde eend en bij een router draait het natuurlijk al snel om de featureset. Met router-features zoals vele high-end routers (snelle –ac WiFi even uitgesloten, maar ik heb het dan over VPN, parental controls, geavanceerde routing opties) zet AVM de deur open voor veeleisende gebruikers. Echter met slechts één bedrade aansluiting en enkel een 2.4GHz netwerk houdt het niet over als je een veeleisende gebruiker bent. Anderzijds zal je, stel dat VPN nodig is, veelal toch een verbinding opzetten vanuit je systeem naar een vaste locatie, en is VPN in je router lang niet altijd nodig. Ook zou je verwachten dat als oplossing voor een huis op een locatie zonder optie tot vaste verbinding (best een realistische doelgroep voor vakantiehuisjes, etc), je ook telefonie zou verwachten in een AVM Fritz!Box, want we zagen dat de 7490 bijvoorbeeld uitstekende DECT en VOIP capaciteiten heeft. Daarnaast: AVM zelf uitstekende telefoons die je op FRITZ!Boxen kan gebruiken. Waarom je met een aangesloten AVM telefoon dan niet kan bellen over dezelfde verbinding als de SIM kaart, of eenvoudiger VOIP kan regelen, ontgaat mij. (VOIP is uiteraard wel mogelijk met elke applicatie op verbonden apparaten)

Ook voor minder permanente locaties lijken ze enerzijds iets te uitgebreid, en anderzijds wat opties te missen. Gebruik op een boot, zeker met ondersteuning voor 4G en 3G in de hele EU, lijkt een interessante optie. Boot eigenaren die ik ken maken tenslotte allemaal gebruik van een internet oplossing aan boord. Echter mist een manier om de 6820 ergens op te hangen, enkel staande plaatsing is mogelijk. Ook lijkt een optie tot WLAN bridge, bijvoorbeeld om gebruik te maken van de WiFi verbinding die op elke haven aanwezig is, te ontbreken. Dat in combinatie met het ontbreken van een optie tot externe antenne maakt het duidelijk dat AVM dergelijk gebruik niet voor ogen heeft. Gebruik in de auto behoort tot de mogelijkheden, maar met enkel een 220V AC adapter zal dat ook niet altijd een optie zijn, terwijl het energieverbruik van ca 6W in principe de deur open zet voor voeding via meer ‘mobiele’ alternatieven.

Net zo groot als BB-8 inclusief antenne ;)

‘Router zoekt doelgroep’ lijkt de meest logische conclusie slash slogan van de AVM FRITZ!Box 6820. Voor een deel is dit onvermijdelijk bij een 4G/3G router, want menig mens zal daar per definitie nimmer een doel voor hebben. Anderzijds is het deels consequentie van de ontwerpkeuzes van AVM wat de niche nog kleiner maakt. Zo zien we voor meerdere logische doeleinden features ontbreken: voor een boot zou je willen dat hij vast te monteren is, of een WLAN bridge kan opzetten, en voor een vaste locatie waar kabel of DSL niet tot de mogelijkheden behoort zou ik verwachten dat AVM ook de VOIP en/of DECT functionaliteit van hun andere producten had geïmplementeerd, zeker voor het niet misselijke bedrag van 200 euro. Het wordt deze FRITZ!Box natuurlijk ook niet makkelijker gemaakt door het feit dat je praktisch overal (campings, havens, hotels, tankstations) en nergens WiFi toegang hebt wat een router als deze voor eenvoudige gebruikers veelal overbodig maakt. Een kleine doelgroep vind ik niet direct een bezwaar, maar alles bij elkaar opgeteld vind ik hem wel –erg- klein worden.

Het is dus vooral een kwestie dat deze 6820 sommige dingen niet doet die het dit niche product lastiger maakt, niet zo zeer dat hij iets fout doet. In de basis zagen we een router die werkt, eenvoudig te installeren is, en beschikking heeft tot alle gangbare 3G en 4G kanalen in Europa. 4G is zeker geen gemeengoed op Europees niveau en terug kunnen vallen op 3G en zelfs 2G is een mooie bonus. Daarbij zullen gebruikers voor wie een veilige verbinding van belang is blij zijn met een praktisch volwaardige FRITZ!Box inclusief alle bekende beveiligingsinstellingen en opties die je bij publiek WiFi veelal niet kan gebruiken, en je kan nog altijd zorgen dat je kinderen na x uur in de avond niets meer kunnen uitspoken; Niet geheel onbelangrijk bij een router als deze gezien de kosten van de verbinding een overweging zullen zijn. Gelukkig dat er dan ook voldoende beheer in zit om zowel verbruik als mobiele kosten goed in de gaten te houden en te beperken. Ook zien we enkele positieve ontwikkelingen van AVM wat de software betreft vergeleken met de vaste boxen: nog altijd extreem uitgebreid, maar met de nieuwe ‘responsive’ toegang aanzienlijk beter bruikbaar op mobiele apparaten, en daarnaast ook prettig snel in het beheer.

Voor ons zal de 6820 het grootste deel van het jaar in de doos verdwijnen, en bij de vaste vakantiebestemming mee mogen omdat daar de huidige (nu voormalige) ‘internetsticks’ 10x sneller frustreren dan functioneren en wij daar één ding willen: vlotter internet op de laptops en verder niets. Op zich niets mis met een dergelijk beperkt gebruiksdoel, en als je een dergelijk doel hebt en met de featureset uit de voeten kan is deze 6820 ook gewoon prima, maar het fikse prijskaartje laat dan toch zijn sporen achter in ons achterhoofd. Met wat puntenaftrek voor de pittige prijsstelling en het feit dat de doelgroep groter had kunnen zijn dan nu het geval is laat ik het bij een 7/10.

Uiteraard zijn wij bij dit product heel erg benieuwd: Waar zou jij hem voor gebruiken?

tweakers - nomineer voor review van de maand

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 6820 LTE Edition International?

doelgroep : backup van vaste verbinding?
Een interessante! Daar had ik niet aan gedacht, vind het een redelijke optie!
Je telefoon als AP opzetten is een stuk goedkoper, maar de features die je wellicht niet echt vaak nodig zal hebben. En dat voor 200 euro. :X

Goede review wederom en ook een goede kritische conclusie! _O_ +3
Dat noemde ik inderdaad ook. Voor 'even een mailtje' ofzo prima, al is die performance meestal om te huilen, zeker op iets meer afstand. één van de elementen die de doelgroep doet krimpen.