Kingston DataTraveler Micro 3.1 64GB Zilver Review

JanJeen 18 mei 2016, laatste update op 24 mei 2016, 299 views

Kingston DataTraveler Micro 3.1 64GB Zilver

Kleine mooie USB stick, maar een lage schrijfsnelheid.

Pluspunten

• 35MB/s read
  • Klein

Minpunten

• Trage schrijf snelheid 12MB/s

Het aanbod aan USB sticks is enorm, dat maakt de keuze er niet alleen maar makkelijker op. Kreten als USB 2.0, 3.0 tot zelfs USB3.1. Allerlei verschillende designs en kleuren. En om maar met de deur in huis te vallen: ik ben er ingetrapt, want de marketing afdeling van Kingston is weer flink actief geweest: 64GB USB 3.11 In een kleine metalen behuizing voor nog geen 18euro...
Voor dat geld krijg je een compacte USB stick met metalen behuizing. De lengte is ongeveer gelijk aan de diameter van een 2 euromunt. Het heeft een groot gat zodat het fijn aan een sleutelbos zit, plus je hebt wat meer grip als je het uit een PC wil trekken. Het is wel jammer dat de mooie behuizing krast door het in en uit de usb poort te trekken.

Kingston Technology is zeker geen onbekende in flash geheugenland. Het is een groot Amerikaans bedrijf. Niet zomaar een handelaar, maar 1 van de grotere producenten van flashgeheugen.

Benchmarks
Terug naar deze USB 3.11stick. 1(GEN 1)
Om hardware.info te quoten: "Laat er echter geen misverstand over bestaan: USB 3.1 Gen 1 is 100% identiek aan USB 3.0 qua snelheden en mogelijkheden. Helaas beschikt mijn PC überhaupt niet over een snellere verbinding dan USB 2.0. Theoretisch kan USB 2.0 max. 60MB/s aan. Echter USB 2.0 is half-duplex, dus moet die bandbreedte gedeeld worden tussen lees en schrijf acties. (USB 3.0 is wel full duplex en kan theoretisch het tienvoudige aan.) Dat komt er bij mij in de praktijk op neer dat de stick niet sneller uitgelezen wordt dan precies 34.9MB/s. De schrijfsnelheid valt mij tegen. Een 4GB videobestand wegschrijven vanuit een SSD duurt ruim 5 minuten met gemiddeld slechts 12MB/s. Hier is de USB verbinding dus niet de spelbreker. De hele stick vol schrijven zou dus zo'n 1.5uur in beslag nemen.
Ik heb het later ook nog getest met een laptop met SSD en USB 3.0, daar bleken de snelheden gelijk te liggen aan mijn eerdere meting.
READ: (USB 2.0)
WRITE: (USB 2.0)
READ: (USB 3.0)
WRITE: (USB 3.0)

Heb jij ook een Kingston DataTraveler Micro 3.1 64GB Zilver?

Wat bedoel je met mb/s? Gewoon millibit per seconde neem ik aan? Of bedoel je Megabyte per seconde?
Ik had de eenhedenpolitie hier niet gelijk verwacht. :) Ik heb het aangepast.
Aanraden voor backups van foto's?
Er zijn sticks met hogere snelheden, zie bijvoorbeeld de enigszins gedateerde review van hardware.info. Ik vermoed dat de formfactor in de regel z'n weerslag heeft op de prestaties.
Back-up is altijd een goed idee. Je gebruikt de USB stick dan niet vaak, waardoor de schrijfsnelheid niet zo'n probleem is.