Specificaties AMD C70 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock C70M1 Review

Aziona 18 mei 2016, laatste update op 18 mei 2016, 519 views

ASRock C70M1

Topper voor een zelfbouw NAS die alleen maar als backup en/of download medium hoeft te fungeren of om bestanden te delen. Zolang de CPU geen video's hoeft te converteren en dergelijke dan kun je hier perfect mee uit de voeten.

Pluspunten

• Grootte
  • Aantal SATA poorten
  • Pcie voor een extra SATA controller

Minpunten

• Had wel nog meer SATA poorten gewild
  • Kan mij voorstellen dat het ventilatortje op de CPU op termijn iets meer lawaai gaat geven.

Voor 35 euro een uitstekende basis voor een Xpenology NAS. Met dit moederbord, een oude kast, voeding en een paar harde schijven die ik had liggen een NAS gebouwd op basis van XPenology. Het werkte gelijk allemaal. Wel even goed erop letten dat je het MB standaard vanaf de USB stick laat starten. In het begin had ik steeds een knipperende cursor bij het starten. Ik dacht steeds dat het aan de brakke firmware van de HD lag en ben dagen bezig geweest om de firmware te updaten, totdat ik erachter kwam dat ik vergeten was de standaard bootvolgorde te wijzigen omdat het moederbord niet met de melding kwam die ik verwachtte in die situatie, waarschijnlijk omdat XPenology al een keer ge´nstalleerd was op de HD die het MB probeerde te booten.
Netwerk verkeer verliep met meer dan 100MB/s.

Een Synology DS414 maakt nu dagelijks een backup op deze NAS die bij mijn neef staat. De snelheid beperkt op 500KB/s zodat mijn neef er niets van merkt. Daardoor gaat het allemaal niet zo snel, maar dat maakt niet uit.

Ik heb 4GB geheugen op dit MB geprikt maar dat is veel meer dan noodzakelijk. Ook de CPU op dit MB is meer dan voldoende voor dit doel.

Een HP Proliant microserver voor 150-200 euro is ook een topper voor een Xpenology NAS maar als je nog wat hardware hebt liggen dan is dit bordje heel leuk om te experimenteren.

Heb jij ook een ASRock C70M1?

Ik heb het niet uitgebreid getest maar toen ik deze bij mijn neef even uittestte kwam ik boven de 105MB/s uit, zal waarschijnlijk wel de volle bandbreedte van 1Gb/s geweest zijn.
Bedankt voor de review, heb nog zo'n bordje liggen maar twijfelde of hij wel voldoende power had.
Welke overdrachtssnelheid haal je met deze configuratie als je groot bestand overzet?
Thanks voor de info :) Ik zal eens een paar schijfjes halen en zelf ook gaan testen.
Welke versie van dsm/xpenology draai je er op?