Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 15,6" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook Pro N552VX-FY166T Review

Juri003Newbie 17 mei 2016, 1.359 views

Asus VivoBook Pro N552VX-FY166T

Het is een snelle laptop, zeker met ram uitbreiding naar 16gb. Toch ook behoorlijk wat nadelen en een zeer slechte service van Asus

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel
  • Aardig geluid

Minpunten

• Slechte service van Asus
  • Scherm heeft bleed
  • Korte accuduur
  • Probleem met usb voeding externe apparaten
  • Licht toestenbord slecht zichtbaar

Ik heb de laptop inmiddels 3 maanden en gebruik deze voor zware (foto)grafische bewerking en soms wat video. Het Ram geheugen heb ik daarvoor ge-upgrade naar 16gb en over de snelheid heb ik niks te klagen, Photoshop, Bridge en incidenteel ook Premiere draaien soepel, ook in combinatie met elkaar. Verder is het geluid best ook voor laptopspeakers, uiteraard verre van echte hifi kwaliteit maar beter dan je zou verwachten.

Wat wel tegenvalt is de bleed, langs de bovenrand van het scherm zijn meerdere, sterke lichte vlekken te zien, zonde! Ook een nadeel is het lichtkleurige toetsenbord, leuk dat het verlicht is maar dat helpt alleen als de toetsen donker zijn, 's Avonds zie je het slecht. Ook de accuduur is kort, variŽrend van anderhalf tot 3 uur afhankelijk van de werkzaamheden.

Waar ik ook tegenaan liep was dat niet alle externe schijven met usb voeding werken op het apparaat. Een WD passport schijf wilde niet werken doordat er onvoldoende stroom werd geleverd door de laptop. Dit terwijl deze schijf op een behoorlijk aantal geteste laptops en desktops prima werkte. Na wat overleg met Asus leek dit te liggen aan de chipset, hier zou een driver update voor moeten komen. Deze logische conclusie, welke ook door WD werd bevestigd, werd vervolgens door een andere Asus medewerken constant genegeerd. Gewoon niet op in gaan en aangeven dat ze geen ondersteuning op externe randapparatuur bieden terwijl het daar niet aan ligt. Weer een andere medewerker wilde het probleem op mijn verzoek niet doorgeven aan de fabrikant van de chipset en zo ging het maar door, vooral de onwelwillendheid en niet aan een oplossing willen werken frustreert enorm. Uiteindelijk nog contact gehad met iemand van Asus marketing, die leek er wat mee te willen doen maar reageert ook niet meer.

Nog een laatste minpuntje is dat het apparaat nu al 2 keer gecrasht is de afgelopen dagen zonder aanleiding. Ik voel weinig voor een nieuw traject met de klantenservice.

Heb jij ook een Asus VivoBook Pro N552VX-FY166T?