Synology DiskStation DS1515+ Review

MeZZiN 17 mei 2016, 666 views

Synology DiskStation DS1515+

Goede NAS met veel features en een goede upgrade van vorige kleinere NAS.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Goede drivebays
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Docker
  • 5 bays

Minpunten

• Fans zijn luidruchtig
  • CPU mag altijd sneller

Unboxing

Prima verpakt gelukkig geen grote handleiding maar alleen een quickstart meer is ook totaal niet nodig met dit product. Alles is al voor gemonteerd alleen schijven er in en gaan.

Installatie

Handleiding gevolgd van de synology site om een migratie te doen van mijn oude DS413j naar deze wat backups gemaakt en dan schijven omzetten. De oude NAS was alles nog vast geschroefd dus dat was even een werkje. Toen gelijk overzetten op de nieuwe NAS met klik systeem om de harde schijven vast te zetten. Was een klein klusje. Migratie start automatisch paar instellingen en gaan was zo klaar eigenlijk. Toen het geheugen er in ( pricewatch: Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/16 ) let op dit is geen officiele upgrade goedgekeurd door synology. Maar wel prima was even prutsen om de interne module te vervangen maar echt lastig was het niet.

Software

Geweldig zoals altijd nu met extra features zoals docker mailplus en alle andere goede dingen van synology. Alleen de community packages werken nog niet helemaal lekker maar dat komt door DSM 6.0 nog erg nieuw is dus dat is wel gefixed in een paar weken. Maar in de toekomst lijkt het er meer op dat de meeste tools via docker de laten werken en daar help het extra geheugen wel bij.

Als extra opties wilde ik Minecraft server draaien voor max 4 personen wat prima gaat met vanila minecraft gaat het prima alleen soms een paar missende ticks maar dat ga ik nog oplossen met spigot of zo iets + nog tweaken met de settings van java.

Een zeer goede upgrade voor mijn vorige NAS (DS413j) helemaal tevreden zeker met de nieuwe mogelijkheden zoals docker maakt het helemaal goed alleen de fan hadden stukken beter gemogen dus die moet ik binnen kort nog even vervangen voor een stel stille fans. De CPU is afdoende voor het doel maar sneller mag altijd.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1515+?