Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Y5 Zwart Review

KrokettenHenkie 16 mei 2016, laatste update op 16 mei 2016, 892 views

Huawei Y5 Zwart

Prima telefoon voor deze prijs. Zie uitgebreide toelichting

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Batterijduur
  • Reacitiveit

Minpunten

• miniUSB socket aan de bovenkant

Omdat er te weinig review over dit toestel te vinden was: bij dezen een uitgebreidere review over de Huawei Y5.

Motivatie voor aanschaf
Ik ben voor dit toestel gegaan omdat ik mijn telefoon alleen gebruik voor de basisfuncties: telefoneren, whatsapp, muziek afspelen, en simpele apps die weinig kracht verbruiken (zoals het nieuws, marktplaats etc). Tevens was een eis dat hij een tijd dit kan doen zonder de batterij leeg te zuigen. De hierboven genoemde functies kan ik makkelijk twee dagen volhouden zonder dat de telefoon leeg is.

Functionaliteit
De hierboven genoemde functies kan deze telefoon goed aan. Ten opzichte van een high-end toestel presteert deze telefoon iets minder snel. De telefoon heeft een klein momentje nodig om grafische features te renderen, zoals bijvoorbeeld een foto/video verstuurd via whatsapp. Echter is dit verschil in performance niet hinderlijk voor het bedienen van het toestel.
De 8gb geheugen in dit toestel raakt tamelijk snel vol als de media op dit toestel niet wordt beheerd. Mocht de eigenaar zijn toestel niet als opslagplaats voor afbeeldingen, videos en muziek ziet is dit echter geen probleem: er is genoeg ruimte om af en toe een foto te maken, terwijl er genoeg ruimte over blijft om muziek op te slaan.
Basale spellen draaien prima op het toestel. Echter, ik denk dat zwaardere spellen niet vloeiend zouden draaien op dit toestel.
De accuduur van dit toestel is goed: na normaal gebruik zit er na de tweede dag nog elektriciteit in de accu. Voor het geval er geen oplaadpunt in de buurt is, en je wel bereikbaar wil blijven, heeft Huawei een feature ingebouwd, zodat alleen telefonie en SMS blijven functioneren waardoor accuduur enorm wordt verlengd. Ik heb niet kunnen uittesten hoe lang een volle accu in deze modus kan blijven draaien, simpelweg omdat dit te lang duurde voordat ik internet nodig had op mijn mobiel.

Uiterlijk en functioneren van de hardware
De telefoon heeft een goede afwerking voor de prijs. Verwacht geen iPhone of Samsung afwerkingen, maar gewoon een degelijke mobiel. Geen scherpe randjes, of uitstekende delen. De telefoon voelt solide aan, voor zover een plastic behuizing je dit gevoel kan geven. Aan de rechterzijde bevinden zich drie knoppen voor volumebeheer en screenlock. Voor rechtshandigen zijn deze knoppen makkelijk met de duim te bereiken, waar linkshandigen hier makkelijk een wijsvinger voor kunnen gebruiken. Het bereik van de volumes lijkt echter niet heel groot, en lijken mij te rijken van medium- naar hard geluid. Een fluistergeluid is niet te bereiken.
Het scherm is redelijk goed. Echter, het scherm heeft een vervorming in helderheid over de lengte van de telefoon. Dit betekend als de telefoon met lage helderheid in landscape modus wordt bekeken, en een naar verschil tussen beide ogen kan optreden. Dit probleem ben ik tevens alleen 's nachts op de bank tegen gekomen, en is in het dagelijks gebruik niet opvallend.
Beide cameras werken naar wat je zou verwachten van een telefoon van deze prijscategorie: de fotos zijn vaak scherp, maar kunnen bij een verkeerd licht flets worden.

Samengevat
De Huawei Y5 is een geweldig goede telefoon voor als je ook genoegen neemt met een telefoon die iets minder presteert dan de high-end telefoons. Voor deze prijs krijg je een compleet toestel, die goed te gebruiken is voor alle populaire communicatie-apps (facebook, whatsapp, etc.) alsmede voor grafisch lichte andere apps (nu.nl, marktplaats, internetbankieren, etc.).

Heb jij ook een Huawei Y5 Zwart?