Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Zwart Review

catscanner 14 augustus 2009, laatste update op 14 augustus 2009, 1.061 views

WD Elements Desktop 1TB Zwart

Pluspunten

• prijs
  • erg stil
  • betrouwbaar

Minpunten

• gewicht
  • wordt vrij heet
  • netstroomvoeding vereist

Mobiliteit Score: 2
Na de aanschaf van mijn digitale videocamera begon mijn harde schijf langzaam vol te lopen. Ik zocht daarom een snelle en makkelijke oplossing voor het opslaan van al mijn videobeelden, een echte back-up schijf. Mijn keuze is daarbij gevallen op de Western Digital Elements Desktop 1tb zwart.

Prestaties
De overdrachtssnelheden zijn niet heel erg hoog maar dat was ook niet mijn intentie om deze schijf te kopen. Bij het schrijven van videobestanden naar deze schijf is de maximale snelheid 8.5 mb/s. De kans bestaat dat ik de schijf in de toekomst uit zijn behuizing ga halen en bij ga plaatsen in mijn computerkast om zo de snelheid op te krikken.

Featureset
Western Digital levert dit product netjes af in een simpele doos met kartonnen binnenwerk. Bijgeleverd is een simpele handleiding, een usbkabel en de netstroomvoeding.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Na deze schijf enkele maanden in gebruik te hebben gehad kan ik zeggen dat deze schijf erg betrouwbaar is. Natuurlijk is dat de goden verzoeken maar tot nu toe heb ik al mijn gegevens weer terug kunnen vinden. Ook de stabiliteit is perfect, ik heb nog geen enkele keer megemaakt dat mijn schijf dienst weigerde.

Compatibiliteit
Op mijn pc draai ik een dualboot met ubuntu 9.04 en windows XP. Onder beide systeem heeft het gebruik van de schijf geen enkel probleem opgeleverd. Deze schijf is net zo makkelijk te gebruiken als een usb-stick.

Mobiliteit
De schijf en behuizing zijn vrij zwaar en daardoor is het geen schijf die zomaar in je rugzak meegaat. Daarnaast heeft deze schijf altijd netstroom nodig om te kunnen functioneren. Positief voor de mobiliteit van deze schijf zijn de rubberen randen. Ik betwijfel alleen of deze echt zullen werken als de schijf valt. Ze zorgen er in ieder geval voor dat hij niet van mijn bureau valt.

Geluidproductie
Bij het opstarten van mijn pc maakt de schijf een soort klikgeluid, vervolgens hoor ik helemaal niets meer van hem. Bij het lezen en wegschrijven van grote bestanden maakt de schijf ook een soortgelijk geluid. Wat betreft geluid komt hij sowieso niet boven mijn CPU-koeler uit.

Warmproductie
Ik heb de temperaturen van deze schijf niet gemeten maar op het moment dat de schijf productief is kan hij(schatting) rond de 40 graden worden. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat deze schijf achter mijn pc staat op een zeer slecht geventileerde plaats.

Bij aanschaf van deze schijf heb ik 95 euro betaald. ik vind dit een redelijke prijs voor de opslagcapaciteit en de prestaties die deze schijf levert.

Western Digital heeft met dit product een schijf afgeleverd die goed presteert en daarnaast ook nog eens erg stil is. Helaas word de schijf vrij heet en moet de schijf persť aangesloten worden op netstroom. Hierdoor word het moeilijk de schijf overal te gebruiken. Al met al is dit een schijf die goed aansluit bij de redenen waarom ik de schijf gekocht heb. Tot nu toe ben ik er tevreden over de schijf.

Edit 14/08: foto's toegevoegd en enkele kleine aanpassingen

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Zwart?

Heb hier net dezelfde schijf en deze wordt absoluut niet warm hoor. Denk dat het voornamelijk aan de plaatsing ligt.

Naar betrouwbaarheid toe, laat ik jullie iets weten binnen een paar weken / maanden want deze schijf zal 24/24 draaien :)
Hier hetzelfde: ik heb dezelfde schijf (zelfs twee, eentje op kantoor en eentje thuis) en ze worden allebeide niet warm.
Hier sluit ik me bij aan. Ik heb (al geruime tijd) een 320 GB exemplaar uit dezelfde serie en sinds een paar maanden de 1T erbij. Worden beide slechts handwarm en absoluut niet heet. De genoemde 40 graden vind ik eigenlijk ook niet "heet" voor een HDD. Met een beetje (al of niet Mexicaanse) griep heb je als snel 39 graden koorts, om een referentie te noemen. Als metaal "heet" aanvoelt, zit je volgens mij eerder tegen de 60 graden. Zo heet worden ze bij mij niet, maar ze staan dan ook geheel vrij op een plank.

Mogelijk zijn de klikgeluiden waar TS het over heeft in verband te brengen met de temperatuur (repositioneren van de lees-/schrijfkoppen)?
Wat haal je voor leessnelheden? Ik heb net de 750 GB variant besteld als back-up schijf, jammer om te lezen dat hij zo warm wordt, meestal niet bevorderlijk voor de levensduur...

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 12 augustus 2009 01:32]

Ik vind de prijs meevallen en Western Digital heb ik t/m nu de meest betrouwbare op het gebied van externe-HD's gevonden. Heb hier voor de 640GB versie gehad, "iemand" heeft het ding een paar keer laten stuiteren en toen begon(waarschijnlijk) het armpje op de schijf te lopen. Uiteindelijk deed het hele ding het niet meer.

De 640GB versie heb ik redelijk lang gehad en heb twee maanden terug de 1Tb versie gehaald. Ze hebben duidelijk wat veranderingen aangebracht, voornamelijk op het gebied van de afwerking dan. In de case kan ik niet kijken. :P