Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS109 Review

AxiMaxi 5 augustus 2009, laatste update op 5 augustus 2009, 2.645 views

Synology DiskStation DS109

Pluspunten

• Installeren was een eitje: je schuift de behuizing open en de HDD kan je zo over de bodemplaat in een contact prikken. Niks lastige kabeltjes of priegelige schroefjes, gewoon klik-en-zitten.
  • Daarna schuif je de behuizing weer dicht en draai je twee van de drie bijgeleverde schroefjes erin om de boel dicht te houden.
  • Vervolgens prik je de NAS in je netwerk en met de bijgeleverde software is het apparaat in mum van tijd (uurtje, inclusief die terabyte aan formateren) geďnstalleerd.
  • De verschillende interfaces (management, verschillende apps) zijn mooi, super uitgebreid en erg overzichtelijk. Zodra je een USB printer installeert of een USB schijf erin prikt, worden vanzelf de mogelijkheden zichtbaar. Met de wizard die op de meegeleverde CD staat, heb je de printer ook in een wip aan de praat (zowel onder XP Pro, XP Home als Vista).
  • Om kort te gaan: prima apparaatje.

Minpunten

• De logs van externe verbindingen zijn ZEER beperkt: je ziet wanneer iemand inlogt (incl. vermelding van IPnr.), maar dat is alles. Geen download logs, geen disconnect logs, geen zicht op aantal gelijktijdige verbinding... niks.
  • Er is geen printer queue: je ziet dus niet welke bestanden in de pipeline zitten of eventuele problemen die zich voordoen. USB communicatie werkt ook maar 1 kant op: naar de printer toe.
  • Gebruikersrechten zijn redelijk, maar de interface is wat rommelig. Je moet op verschillende manieren de rechten toekennen en als dat tot conflicten leidt, krijg je wel een melding dat dat zo is en dat de NAS e.e.a. heeft aangepast, maar je kan niet achterhalen wat er fout was of hoe het gefixt is. Het heeft overigens niet tot problemen geleid, maar ik weet graag alles
  • Overigens kan je alleen op de hoogste folder de rechten bepalen per gebruiker. Subfolders zijn per definitie gelijk aan de parent. Het is per gebruiker 'read', 'read/write' of 'no access'.
  • Alle gebruikers zijn automatisch lid van de 'user' group en die koppeling is soms wat irritant, maar niet onoverkomelijk.
  • Het was even stoeien voordat ik in de gaten had hoe de folder structuur werkte, maar uiteindelijk zat ik zelf te moeilijk te denken. Je hebt de root folder en daaronder hangen de hoofd folders waaraan de rechten toegekend kunnen worden. Voor muziek is dat 'music', voor foto's is dat 'photo', voor de persoonlijke mappen van gebruikers is dat 'homes' met daaronder de gebruikers en voor www is dat 'web. Valt niks aan te wijzigen, worden bij het inschakelen van de betreffende apps vanzelf aangemaakt.

Kwaliteit voeding Score: 4
Een week of twee geleden heb bij Komplett.nl deze NAS-behuizing gekocht, samen met een D-link Gb switch. De schijf (WD Caviar Green 1TB) heb ik bij Alternate gehaald.

De aanschaf is de eerste stap richting een medianetwerk in huis, met name voor het afspelen van MP3. Verder vond ik het nodig om alle digitale foto's een backup locatie te geven, i.p.v. opslag op alleen een laptop. De derde, maar minder belangrijke functie, vond ik de beschikbaarheid van andere bestanden voor de verschillende computers in huis.

Een lange tijd had ik mijn zinnen gezet op de Buffalo Linkstation Live, met name vanwege de geprezen functionaliteit op het gebied van mediastreaming.
Toen mijn zoektocht begon, was Synology nog volop aan de weg aan het timmeren (ik meen dat ze met de DS105 bezig waren) en uit de reviews kwamen de goedkopere modellen van dit merk daarom niet zo positief uit de bus. Met name de functionaliteit liet te wensen over, als ook de compatibiliteit met media systemen.

In een recent computertijdschrift (de naam is mij ontschoten), stond een uitgebreide review van zo'n 30 NAS apparaten (incl. en excl. schijven). In dat artikel kwam de DS109 bijzonder goed uit de bus.
Toen ik vervolgens nog eens de afweging maakte en andere reviews op internet gelezen had, bleek dat mijn bezwaren tegen de Synology allemaal waren opgelost met dit nieuwe model.
Mijn mening was gewijzigd en ondanks de hogere prijs, heb ik bij vrouw-lief aangedrongen dat we deze moesten hebben :)

Samen met onze kleine man scheurden we op vrijdagavond naar Komplett, om nét voor sluitingstijd nog even het apparaatje op te halen. Nog geen seconde spijt van gehad!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS109?

misschien je positieve en negatieve eigenschappen in het verhaal zelf vertellen ipv erg beknopt onderaan...

Het was Computertotaal van augustus 09. De test was volgens het blad zo uitgebreid dat van meerdere NASjes alleen de test-tabel is opgenomen. De teksten hebben ze neergezet op hun website.
Downloadlogs zitten in de nieuwe 2.2 versie van de software... Aangezien je niet meldt welke versie jij draait moet ik maar gokken dat je nog 2.1 hebt. Zo niet: Je kan dit individueel (per "application" (FTP, folder browser)) aan of uitzetten.
Veel van de minpunten zijn (deels) opgelost in latere firmware upgrades.