Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Review

Spongerobie 4 augustus 2009, laatste update op 14 december 2009, 697 views

Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser

Pluspunten

• Grip op tobo/muis
  • Genoeg programeerbare toetsen
  • Klok
  • Skype Toetsen

Minpunten

• Scroll Lock

Algemene Beoordeling
Ik heb dit setje overgekocht van een medetweakers, en dit was zeker geen miskoop, ik had eerst een EX 110, in eerste instantie dacht ik dat ik die standaart wel zou missen, maar wat extra luxe is nooit weg.

Ergonomie
Het toetsenbord heeft een fijne aanslag, niet te zwaar maar ook weer niet te licht, de rubberen strip aan de onderkant geeft je polsen wat extra steun terwijl je aan het typen ben, de muis ligt fijn in de hand, en deze geeft ook door de rubberen strippen extra grip.

Functionaliteit
Dit toetsenbord heeft eigenlijk alles wel in huis, een klein LCD schermpje waarop je de tijd en datum kan aflezen, wanneer ik zit te gamen wil ik nog wel eens een klokslag missen, zo'n feature is dan voor mij ideaal, ook zitten er meerde knoppen op voor multimedia, en nog een aantal zelf in te programeren toetsen.
Aan de linkerkant zit de Dynamic Search & Zoom balk, dit is een balkje waarmee je makkelijk zou moeten kunnen zoomen op je scherm, voor mij werkt dit echt niet, de aanslag op dit stukkie "touchpad" is ronduit slecht te noemen en ik heb eigenlijk niet eens een zoom nodig..
Verder zijn de VOIP knoppen ook wel makkelijk, aan de rechterkant van het toetsenbord zitten een 3-tal VOIP knoppen, Gesprek aannemen, VOIP openen en Gesprek ophangen, wanneer je skype heb openstaan en je heb geen zin om naar de rechteronderhoek van je scherm te gaan met je muis kan je deze knoppen gebruiken om snel door je skype of ander messaging programma heen te gaan.
Op de muis zitten ook de zoomknoppen, deze zitten op een raar te bereiken plek en gebruik ik dus eigenlijk ook niet, tevens bevinden zich er een Volgende en Vorige knop voor de verkenner, IE noem het maar op, deze draaien wel overuren, ze zitten op een goed te bereiken positie en hebben geen druk nodig om mee te werken.
Wat ik op mijn EX 110 al miste zal wel niet terug komen, men lieve scroll lock, ook op dit plankje moet ik hem missen, het zal wel de minst gebruike toets op de wereld wezen maar hij wil nog wel eens handig wezen.

Vormgeving
Het setje vind ik zelf aardig ogen maargoed dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, doordat het ook niet erg hoekig is vind ik het al niet zon 13 in een dozijn setje, de muis heeft wat rare vormen maar daar wen je wel aan.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit setje is ook goed te noemen, alleen de muis begint te "vervellen" hier zal ik morgen eventjes een foto'tje van toevoegen, dit is verder niet hinderlijk te noemen, het toetsenbord zit degelijk in elkaar en je zal dus ook niet bang hoeven zijn dat hij spontaan uit elkaar valt.

Drivers & Ondersteuning ~[Setpoint]
In principe zijn drivers overbodig, je plugt de receiver in de meegeleverde usb verlengkabel en je kan aan de slag, Logitech heeft voor extra ondersteuning de Setpoint software ontwikkeld, met deze software kan je je keyboard en muis "finetunen" je kan de verscheidene extra toetsen een andere betekenis geven en sommige toetsen uitschakelen waaronder de Startknop welke nog wel eens misbruikt wil worden tijdens het gamen.
Verder kan je hier je keyboard "beveiligen" dit zal inhouden dat je toetsaanslagen encrypted worden, het staat aan maar of ik het nodig zal hebben, tja wie zal het zeggen, het is wel een leuke feature.

In de pricewatch is dit setje te vinden vanaf 70 ik denk dat je voor dit geld een prima setje in handen hebt, alles wat je nodig kan hebben zit eraan.

EDIT
Setje is sinds november 2009 buiten gebruik, dit vanwege upgrade richting G15/MX518, setje heeft altijd naar behoren gewerkt.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser?

Buiten gebruik? buiten gebruik?!

Dit setje is sinds november 2009 nog steeds dagelijks in gebruik hoor 8)7