Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N78 Bruin Review

Hazurr 5 augustus 2009, 969 views

Nokia N78 Bruin

Pluspunten

• Zeer voordelig geprijst
  • Bevat alle features die je in een Nseries mag verwachten
  • Handige remote voor media

Minpunten

• Geen accelerometer
  • Slechte Unassisted-GPS ontvangst
  • Goedkope bouwkwaliteit
  • N-gage

Ik heb deze gsm gekocht ter vervanging van mijn Sony Ericsson W350i die weer een tijdelijke vervanging was voor mijn kapotte K750i, ik zal dus waarschijnlijk een paar vergelijkingen trekken met SE GSM's

Inhoud
Naast de gebruikelijke handleiding, batterij, USB kabel en voedings adapter zat er een coupon voor de n-gage game asphalt 2, 10 euro tegoedkaart voor de muziekwinkel en een 3.5mm headset met een zeer uitgebreide remote waar je ook de mediaplayer mee kan besturen. ook hebben ze een 2GB micro-SD kaartje al in de slot gestopt.

Constructie en Design
Tijdens het invoeren van de batterij zag ik dat er pinnen uit de binnenkant en in de cover steken, volgens de handleiding is dit voor antennes voor bluetooth, WiFi en GPS wat natuurlijk slim is om te weten als je een vervanging zoekt.
Verder sprak het design me wel aan, het keyboard bestaat uit 4 flexibele plastic balkjes met de functie toetsen als indrukbare symbolen zonder profiel of relif met de rest van de "gevel" wat wel enige gewenning nodig heeft, wat trouwens ook op te merken valt is dat de d-pad ook dient als stand-by indicator en handig i-pod achtig scrollwiel bij sommige menu's.
Over de bouwkwaliteit ben ik minder te spreken, de cover krast zeer makkelijk, voelt gammel aan en de D-pad is aan de onderkant verzakt waardoor die meer moet worden aangedrukt.

Mediaspeler
Ik ben iemand die alles in een apparaat wil hebben, de mediaspeler sprak me daarom zeer aan voor als ik naar mijn werk fiets.
Hij ondersteunt alle belangrijke features als een m3u-parser, 7-bands handmatige Equalizer, FM- en Internet radiospeler plus een paar mooie extra's als een FM-zender en podcast-lezer, de 3,5mm plug laat je jouw eigen headset of versterker gebruiken en de FM-zender laat je muziek luisteren op oude (auto)radio's met redelijke kwaliteit en een bereik van rond de 5 meter.
Zelfs hierin zitten 2 nare problemen, sinds de nieuwste firmware crashed de mediaspeler redelijk vaak (2 keer per dag) en "kraakt" de bas nogal vaak zelfs met nieuwe sennheiser oortjes.
Over het algemeen ben ik toch zeer tevreden erover.

Overig OS
Vergeleken met SE mobieltjes voelt Symbian S60 3.2 "groot" aan, de extra functies zijn uitgebreid en hebben zeker een paar dagen aan oefening nodig voor dat je bekend met alle programma's en menu's, dit werkt uiteraard ook tot zijn nadeel omdat iemand door 4 menu's moet ploegen om naar de helpcontents te komen.
Verder merk ik duidelijk dat een "geintegreerde" firmware het wint op gebieden van snelheid en batterij levensduur van S60 maar zolang je niet teveel functies (daarmee doel ik vooral op de GPS en Camera) en programma's tegelijk draait is de snelheid en batterij prestatie vergelijkbaar met die van een gemiddelde gsm.
Navigatie met het Ovi Maps programma werkt matig, de gps heeft moeite zelfs op een kaal grasveld in een park een lock te krijgen en meestal wil hij ook nog internet toegang voordat ie een route uitstippelt terwijl de benodigde kaarten toch echt al geinstalleerd zijn, uiteraard vindt ik het nog wel een handige zelf-centrerende landkaart :Y) .

Camera
Mobieltjes koop ik nooit om de camera en deze is ook geen uitzondering: de camera heeft op papier de slechtste specificaties onder de N-series ooit met slechts 3,2 mp zonder beschermklep, maar al-met-al ben ik zeer aangenaam verrast erdoor en doet een stuk minder onder voor mijn broer's c902 dan ik dacht.
Buitenfotos zijn scherp maar ietsjes overbelicht, binnenfotos kunnen zelfs met flitser snel donker uitvallen of door beweging vervagen en de geotagging werkt zonder aanmerking zolang je gps bereik hebt, de UMTS camera is zoals men gewend is uit elke telefoon iets onder het niveau webcam (alsof je dat mist :+ ).

Video en Games
De videospeler is al met al iets boven gemiddeld: de controls blijven mooi uit het zicht tot je ze gebruikt, het beeld is redelijk maar wat uitblinkt is het stereo geluid erbij dat hoewel het een echte bas moet ontberen toch relatief helder geluid geeft.
N-gage presteert simpelweg slecht, de interface is een groot doolhof, de game die ik erbij kreeg was traag tot de grens van onspeelbaarheid en toen ik er een andere SD kaart indeed schortte het mijn recht op de game op (terwijl ik toch echt de code ervoor gebruikte).

Deze review is uitgevoerd op een 1 maand oude Nokia N78 (0566376 RM-235 CTR GERMANY COCOA BROWN) met Firmware versie 30.011.

• sennheiser mx 460
  • A-data 8GB MicroSDHC class 6
  • Noreve Tradition N78 Leather Case

Heb jij ook een Nokia N78 Bruin?

met de bouwkwaliteit ben ik het eens, bij mij "brokkelt" de verf van de D-Pad af, en er komen echt heel snel krassen op het scherm.

maar waarom vind jij het negatief dat er geen accelerometer in zit? een accelerometer is een luxe op je telefoon. dit is hetzelfde als klagen dat er geen internet op je tv zit.
Omdat ik zie dat veel functies van de interface duidelijk gebouwd zijn met het plathouden van de gsm in gedachten. en de D-pad verf is bij mij nog niet gebeurd.

[Reactie gewijzigd door Hazurr op 4 augustus 2009 21:16]

Haz. voortaan kan je beter de hele review in n keer schrijven ipv een "wordt gevolgd" eraan te plakken
ziezo ik heb hem nu af, mijn excuses voor het halve werk.