HTC Hero Bruin Review

phizzie 19 augustus 2009, 8.488 views

HTC Hero Bruin

Pluspunten

• Eenvoudige bediening
  • Virtueel oneindig gebruiksgemak via applicaties
  • MP3 player
  • Streaming content
  • Flash ondersteunde browser
  • Afmetingen
  • Actieve userbase
  • Zelf updatebaar
  • Rootable
  • Simlock vrij
  • SIP mogelijk via progje (Sipdroid)

Minpunten

• Geen native AVI ondersteuning
  • Nog geen Skype beschikbaar
  • Nog geen Evernote beschikbaar
  • Geen BT Obex support voor bestandsoverdracht (kan WEL door rooten)
  • Geen Remote Sim Access (voor sommige carkits)

De featureset:
Zelf ben ik erg tevreden over de toegevoegde features in vergelijking met mijn vorige telefoon de HTC Touch Cruise.
Al met al is 3G / WCDMA erg fijn, lekker snel internet en streaming content (youtube/uitzending gemist) is mogelijk. Vooral de interactieve opzet voor onder andere Augmented Reality zaken is mooi (Layar / Wikitude).
Multitouch is ingevoerd, wat je eenvoudig laat zoomen op webpagina's, maar ook in andere apps. Extreem is de mogelijkheid om de telefoon uit te breiden in functionaliteit door middel van apps, de Android Market.
Een bijkomende handigheid is de kompasfunctie die is ingebouwd. Dit helpt mij tijdens het Geocachen om nog sneller en nauwkeuriger een cache te scoren!
3,5mm stekker voor de headset is gewoon een MUST voor een serieus duur toestel. Wat een gepruts altijd met leveranciers die een toestel maken van >fl.1000,- en dan a: een bagger headset leveren en b: gebruikers niet laten kiezen hoe ze gebruik willen maken van het toestel. Met dit toestel is dit geregeld.
-edit 07-08-2009: Vervelend minpuntje wat in volgende Android release hopelijk gefixed wordt: Geen Bluetooth (OBEX) file support. Even een ringtone overzetten zonder USB kabeltje is er dus niet bij. Ook Remote Sim Access is nog niet vrijgegeven.

Bereik:
Tot op heden geen bereik issues gehad. Simpel. Ik zit op het Vodafone netwerk in Amsterdam west voornamelijk, maar in heel 020 geen problemen gekend. WiFi doet het prima / perfect, ook voor streaming content. Dat is zelfs nog iets sneller dan 3G, al is het nauwelijks te merken.

Accuduur:
Tijdens de eerste twee dagen spelen ging er een accu op een dag doorheen: van 0700 in de morgen tot 0000 uur. Toch al met al een prima prestatie, voor veel internet, streaming videos, GPS activiteit en meer van die ongein. Verder is bij normaal gebruik een accu prima voor 2 dagen vol te houden, bij regulier gebruik als telefoon.

Gebruiksgemak:
In een woord geweldig. Als je van een WM mobiel komt kan je je rot ergeren aan te kleine knopjes, verkeerd drukken van toetsen etc. Dit is redelijk verdwenen met de Android versie. Een kleine opmerking moet ik maken bij het invoeren van tekst met behulp van het on screen toetsenbord. Let op als je je scherm opnieuw calibreert, aangezien dan de aanpassingen bijvoorbeeld voor 1 duim typen echt gevolgen heeft voor twee duimen typen met vlakken die niet meer reageren. Erg vervelend voor de backspace toets. Verder is de Sense interface heerlijk. Sommige users op de fora praten over een lag, dit is echter een onderdeel van de animaties die de Sense interface kent. Dit zal vast gauw getweakt worden... Zelf ondervind ik er geen hinder van.
Dan over de software mogelijkheden: bijna teveel. Widgets zijn kleine progjes die je helpen om in de 7(!) hoofdschermen de belangrijste informatie bij elkaar te houden. Als dat nog niet genoeg is: je kunt ook nog instellen in wat voor 'scene' je je nu bevindt (soort thema), waarmee je totaal andere indelingen kan maken inclusief achtergronden. Stel je voor, je werkt van 9-18 met je work scene. AEX informatie, 3 klokken voor de timezones en je e-mail op de frontpage. In de avonduren hou je van sport kijken en beleven. Als je dan thuis komt switch je van scene, waarmee je op de 5 schermen bijvoorbeeld een teletekst widget hebt en live uitslagen. Een snelkoppeling naar het sportjournaal bekijken is ook niet gek, evenals een shortcut naar het versturen van SMS'jes voor je hele team. Dan kun je NOG meer scenes maken, want het aantal is voor zover ik weet niet beperkt. Voor elke situatie dus wat.
De rest van de mogelijkheden laat ik even over aan de andere reviewers.

Design:
Jaja, met kin! Ik vind de kin mooi, handig en past goed in de broekzak. Ik draag geen strakke jeans, maar de knik gaat juist met je been mee, wat goed aanvoelt. De rest van het toestel ziet er mooi en stijlvol uit. Bruin stond al even op mijn lijstje van zakelijk ge÷rienteerde 'smarterphones' om gekocht te worden, zoals de G905 van SE, of toestellen van Nokia. Persoonlijk vind ik de bruine mooier dan de witte HTC, aangezien de zwarte bevel rondom het scherm kan storen bij de witte, en de witter 'besmettelijker' is, noordhollands voor vlekgevoelig.

Bouwkwaliteit & Afwerking
Ondertussen heb ik veel telefoons opengetrokken en me verbaasd over de mooie danwel slordige afwerking van toestellen. HTC heeft net als Nokia strakke toleranties in de casing en hardware, wat duidt op een kwalitatief hoogstaand productieproces. Motorola, Siemens / Benq en Samsung zijn hier wat minder strak, maar dat is hier niet de discussie.
Voor de Hero is het design mooi, maar is de casing niet gemaakt om elke dag je SIM te wisselen, of je geheugenkaart te switchen. Het beeldscherm is in mijn geval goed verzonken, maar toch voel ik soms een randje als ik snel een swipe doe over het scherm. De knoppen zijn goed verlicht en de oplichting van de trackball bij e-mail of SMS is erg mooi en minder storend dan een knipperende LED. Gelukkig heeft HTC ook de 'I'm alive' irritante LED knipperfunctie uitgezet die overgenomen is van Ericsson. De knoppen aan de zijkant zijn erg goed aansluitend en intuitief voor het aanpassen van het volume van of je ringtone of het geluid van het programma dat je nu gebruikt. De rondingen en afschuiningen zorgen er voor dat je het toestel ERG fijn in de hand kan houden. De kin zorgt er ook voor dat je het toestel lekker horizontaal in je rechterhand houdt, met grip.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Het toestel is stabiel, een keer een appcrash gehad, maar dat ligt aan het 3rd party appje uit de appstore, veel mensen hebben er problemen mee volgens de reports.
Betrouwbaar is het toestel in heel veel opzichten. Bijna alle diensten zijn online, dus een backup is niet echt nodig. Aangezien er op de trackball, vibratiefunctie en de camera geen bewegende onderdelen in het toestel zitten, zal de betrouwbaarheid ook hoog blijven.

Prijs:
Goed (Ą116,- bij verlenging), al zal deze nog wel bijgesteld gaan worden in de komende maanden. Hoewel ik normaliter huiverig ben voor 1e release toestellen, ben ik voor deze Android er van uitgegaan dat het toestel veel overeenkomsten heeft met eerder geproduceerde hardware bij HTC.

Lag:
Zie commentaar hieronder, is dus subjectief voor een groot gedeelte.. Er is met meer programma's geinstalleerd met vooral actieve widgets wel een kleine hapering mogelijk. Echter ligt dit aan twee zaken die de performance kunnen blokkeren: programma's worden niet afgesloten en blijven standby. Sluit deze af onder ~[Home]>~[Menu]>Settings>Applications>Manage Applications (duurt even)>~[Menu]>Filter>Running. Sluit dan alle apps die je (een x tijd geleden) geopend hebt en niet nodig hebt.
Verder is het raadzaam om appjes op te slaan op de geheugenkaart in plaats van het RAM, dit verhoogt performance.

Foto's:
Goed bij voldoende licht. Matig tot slecht (bewegen) bij mindere lichtomstandigheden. Hopelijk wordt dit beter bij de volgende software update. Dit was wel het geval bij mijn HTC Touch Cruise.

De jongste foto's zijn geschoten met de HTC Hero. Voor meer foto's kijk hier:

-- Update 19-08-2009 --
* Opmerking in begin (Bruine HTC) weggehaald.
* Nadeel Turn by Turn navigatie weggehaald.
* Nadeel OBEX support via rooten uitgebreid.
* Voordeel SIP toegevoegd.
* Opmerking Lag toegevoegd.
* Foto links toegevoegd

• Dell D630
  • Sennheiser HD200
  • Generic USB cable
  • Sony BTU3600

Heb jij ook een HTC Hero Bruin?

Reviews door de redactie

Deze review gaat dus over de bruine HTC Hero.

Overigens mis ik een opmerking over de snelheid van het toestel. Veel mensen zeggen dat het lopen door bepaalde menus net niet snel genoeg loopt, ik zeg niet langzaam, maar soms is er net een hapering en dat kan vervelend zijn. Hoe ervaar jij dit?

Daarnaast, er is genoeg turn by turn navigatie
Wellicht niet allemaal even goed, maar er is genoeg.
Reply is mis gegaan, rest staat hieronder.

De pagina is door een andere user aangepast, aangezien ik de streepjescode eergisteren nog heb geŘpdate. Zie ook de foto's bij het toestel, welke bruin zijn. De correctie is onderweg, aangezien de pagina hier de bruine moet zijn.

(snelheid zie hieronder)

Turn by turn navigatie kan, maar is ivm roaming met offline kaarten prefereerbaar en staat nog in de kinderschoenen. Als je van WM komt en je had TomTom, is dat useless geworden en kun je internationaal nog niet verder, of je hebt veel hogere kosten. Puntje van overwegen waard dacht ik zo.
+1 voor de reactie hierboven.

Heb CoPilot gelijk gekocht toen ik mijn bruine Hero voor het eerst aanzette. Het is net geen TomTom, maar werkt uitstekend.

En de prijs is heel netjes van dat stukje software!

Als TomTom ooit nog met een Android build komt (rumors nu) dan zie ik dan wel.

De enige 'lag' die ik kan herkennen waar mensen het over hebben is dat als je je telefoon net 'uit standby' haalt en unlocked, het inderaad 150 a 250ms kan duren voordat een 'swipe' geregistreert wordt op het hoofdscherm. Dus als je dan naar links of rechts wilt 'swipen' zit daar een kleine hapering in. Dit is na 1 of 2 keer weer weg. De menu'tjes werken gewoon soepel en snel.

Als ik een berichtje of mailtje of zo binnen krijg (of een applicatie wordt geinstalleerd omdat hij klaar is met downloaden) wil het toestel wel even een seconde niet meer reageren. Niet fijn als je net aan het tikken bent, maar de vibrate van een nieuw berichtje voel je als eerste dus je voelt het aankomen :).
Ik heb qua navigatie erg goede geluiden gehoord over CoPilot.

Heb er zelf nog niet mee gespeeld, maar het ziet er wel veelbelovend uit :)
op mijn motorola a780 zit een linux versie van copilot voor ge´nstalleerd,
en dat is een versie die al 6 jaar oud is inmiddels en voldoet prima.

neem aan dat de nieuwe versies alleen maar beter zijn.
Ondertussen heb ik gespeeld met AndNav2 een TBT navigatieprogramma met open source kaarten.
Duurde al met al dik een uur om alles werkend te krijgen en de route naar het Amsterdamse Bos wilde 'ie niet snappen, aangezien je met de hand de POI moet updaten. Beetje jammer.

Betaalde versies wil ik eerst werkend zien in BeNeLux en DE voordat ik daaraan begin.
een vriendin van mij heeft die hero en ik had in de tweakers review gelezen dat menu's soms zouden haperen maar na een uur of wat met het apparaat te hebben gespeeld geen enkele traagheid ondervonden.

ik denk dat haar telefoon wellicht een geupdate versie van de firmware heeft aangezien ze hem net een week heeft en dat die lag daar niet meer in zit?
Geen all-in-one IM programma beschikbaar die skype ondersteund? Of bedoel je specifiek een skype app van het bedrijf zelf?
Ik ben tot op vandaag geen Voice over IP anders dan Sipdroid tegengekomen. Skype is er als skype light, waarmee je kan chatten.
Ik wil bellen via WiFi met het buitenland
Het is ff wachten op Nimbuzz tot die met een android versie komen.

Edit: Deze bestaat al, maar heeft NOG geen skype voice.

[Reactie gewijzigd door Funkezeit op 19 augustus 2009 18:38]

Even een vraag: waarom geef je aan dat het hier specifiek om een bruine gaat? Ik neem aan dat een review op basis van de witte dezelfde punten aangeeft?
Dit kwam omdat iemand net ervoor een update had gedaan met betrekking tot de naam van het product; deze was gewijzigd in de T-Mobile zwarte editie. Ondertussen is dit verbeterd en is er een T-Mobile product toegevoegd.
een van de nadelen kun je denk ik inmiddels schrappen, want Copilot voor Android schijnt hier mooi op te werken. Dus navigeren kan er nu ook mee. ;)
Beste gebruikers van het forum ik zit met een vraag over de HTC S740 die in mijn gebruikerswereld geweldig is. Maar daar gaat het niet om.

Ik wil graag de foto tijdelijk kwijt op Picasa 3 en ik zie hier wel linken of urls naar Flick maar ik wil natuurlijk alles bijelkaar houden voorlopig . Dat mijn vraag is weet iemand de link van HTC S740 naar Picasa 3. :+

En als iemand dat toevallig weet. Ik wil eigenlijk een soort Button (zo noem ik het maar even) van Bing op mijn mobile HTC S740 en op de Nokia N95 8 GB.
Ik vindt het rot om verplicht te worden beslist Google te gebruiken als is die goed. }:O

Alvast veel dank voor de moeite met deze warmte,
Gabriel
Beste Gabriel, de pagina waar je je commentaar hebt geplaatst is een review, een beschrijving van een toestel door een gebruiker. Deze pagina's zijn niet bedoeld voor discussie die breder is dan het functioneren van het toestel of apparaat, in dit geval de HTC Hero. Hiervoor is het Forum bedacht.

Het forum is bereikbaar via http://gathering.tweakers.net waar je terecht kunt met zulke vragen.

Om iets aan je vraag te doen: dit is de directe link naar picasaweb: http://picasaweb.google.com/home waar je kan inloggen en je foto's kan zien. Of het online zetten via je telefoon werkt, kan ik nu helaas niet testen. Een korte zoektocht levert niets op voor het direct uploaden van foto's via je mobiel.

Succes!
Snelheid van het toestel is goed tot uitstekend.

Waar veel gebruikers over (denken) te vallen is het transitiegedrag tussen de schermen in het hoofdmenu. Echter ligt dit aan de animatie die wordt verzorgd wanneer men tussen de schermen switcht.

Als je met de trackball switcht en dan je vinger op het scherm drukt, denkt de UI dat je nog een swipe wilt maken, aangezien het scherm nog niet 'stil staat'. Dan krijg je zogenaamde lag inderdaad. Als je echter leert timen heb je nooit last van lag.

De responstijd voor het kunnen aanraken van een snelkoppeling en het krijgen van focus zal denk ik snel aangepast kunnen worden als je XDA developers in de gaten houdt.

Soms kost het opstarten van een programma ook wat tijd, aangezien vele progjes gebruik maken van multiple feeds. Zoals bijvoorbeeld Layar, kost bij mij +/- 3,5 seconde om op te starten. Dan trekt 'ie wel live 35+ aanbiedingen van huizen uit de omgeving van het internet en controleert het of de GPS aanstaat en waar ik nu ben. Vraag je echter wel even af hoe snel je 35+ schermen opent op een PC met alle relevante informatie beschikbaar in een browser...
Goeie Rev , 4 sterren

Bedankt voor t verklaren v d ' lag ' !@
Ik was benieuwd wat de kwaliteit van de camera is? Heb je deze al geprobeerd?
Gr. C
Ik krijg helaas niet de foto's die ik heb geselecteerd in de review:
- ze zijn te groot
- ze zijn te 'zwaar' (aantal kb)

Daarom maar een link naar Flickr: http://www.flickr.com/cameras/htc/hero/
Mezelf ertoe gehyped dit toestel aan te schaffen tot ik in bijna elke review las dat het een traag toestel betreft, wachten op updates/volgende toestel (DUALSIM!! KOMOP HTC!) met snellere CPU.

Maar nu ik je review lees begint het alsnog weer te kriebelen...
Zeer informatieve review. Hoe is het typen op het online toetsenbord, en het bellen van een handmatig ingevoerd nummer? Gaat dat een beetje?