Specificaties 26,5" @ 1920x1920 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Flexscan ev2730q Grijs, Zwart Review

Foritain 20 mei 2016, laatste update op 26 mei 2017, 3.069 views

Eizo Flexscan ev2730q Grijs, Zwart

De vierkante Eizo EV2730Q valt zeker wat voor te zeggen, en is een echte Eizo. We zien zeer goede prestaties van dit IPS paneel, maar de 1:1 verhouding is absoluut wennen en een vergelijkbaar of beter presterend scherm in traditionele 16:9 verhouding ligt voor minder in de schappen.

Pluspunten

• Uitstekende afstelling vanuit de fabriek (gekalibreerd)
  • Uitstekende gammawaardes / keurig contrast
  • Uitstekende kijkhoeken, glow issues enkel bij extreme kijkhoeken.
  • Bouwkwaliteit uitstekend en goed verstelbaar
  • 5 jaar garantie
  • De 1:1 verhouding biedt een grote netto werkruimte zonder dat je direct veel van je bureau kwijt bent.
  • Een uniek product. Het enige 1:1/vierkante scherm op de markt.
  • Niet overdreven duur als je het totaalplaatje afweegt tegen de hogere kosten van een dergelijk (niche) paneel.

Minpunten

• 1:1 verhouding is zowel wennen als heeft consequenties. Fullscreen apps, denk bijvoorbeeld aan games, komen niet tot hun recht.
  • Hoewel de prestaties 'zeer goed' zijn weten we dat Eizo met de EV2750 een traditioneel 16:9 scherm heeft die het gewoon nog iets beter doet, en voor iets minder geld. Vooral op gebied van uniformiteit.
  • Ouderwetse 'suffe' uitstraling vergeleken met de EV2750
  • Oftewel enkel interessant voor de zakelijke doelgroep waar de vertikale werkruimte zwaarder weegt dan de prijs, en een zeer goede weergave gewenst is echter een nog betere nauwkeurigheid geen meerwaarde biedt.

Review: Eizo EV2730Q

- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Productpagina @ Eizo

Één van de leukste elementen van het reviewen blijft dat je soms met producten aan de slag gaat die je normaliter nooit had kunnen ervaren. Helemaal mooi zijn de momenten dat het product vervolgens ook nog eens iets echt unieks is, in dit geval een 26.5” 1920x1920 Eizo monitor, oftewel een vierkant. De EV2730Q is het enige product op de markt die een 1:1 aspect ratio biedt, dus een werkelijk unieke ervaring.

In deze review gaan we kijken naar wat dat precies inhoudt, of en wanneer een dergelijk scherm interessant is, en waar je in de praktijk zoal tegen aan loopt bij iets waar applicatiemakers in de regel niet van uit gaan.

De EV2730Q is inmiddels iets meer dan een jaar op de markt. Oorspronkelijk kwam hij met een prijskaartje van ca 1500 euro, dit zakte vlot tot ca 1200-1300 euro, en inmiddels is deze Eizo te krijgen voor 869 euro in de BTW.

De specificaties en features van de Eizo website:

Primaire feature is uiteraard de combinatie 26,5”, 1:1 beeldverhouding, en 1920x1920 resolutie. We zien een IPS paneel met bijbehorende 178 graden kijkhoeken, en een sRGB specificatie met 16,7 miljoen kleuren. Je hebt net geen 50 centimeter nodig op je bureau in de breedte om hem kwijt te kunnen.

Aansluiten van dit scherm kan via een DisplayPort of DVI-D aansluiting, met de kanttekening dat praktisch elke grafische kaart en zelfs processor met ingebouwde GPU in staat is dit aan te sturen. Wat features betreft zien we speakers, een USB hub, een doorlus voor je audio aansluiting, en fysieke knoppen. Een andere feature zagen we bij andere Eizo’s voorheen ook: verschillende standaard presets wat kleurweergave betreft, en de optie deze zelf naar wens in te stellen en op te slaan.

Opvallend is tevens de opgegeven ‘typical consumption’, welke overigens in lijn bleek met de praktijk, van slechts 25W. Weinig voor een scherm van dit formaat.

Eizo biedt zoals inmiddels te verwachten is een garantie van maar liefst 5 jaar op het scherm, waarbij ze het scherm tevens ter plekke vervangen indien noodzakelijk.

Wederom is de verpakking van Eizo erg stevig, maar weinig visueel aantrekkelijk. Een beetje opfleuren met wat bloemetjes dus. In de verpakking treffen we een (Standaard) stroomkabel, DisplayPort kabel, en DVI-D kabel aan.

De voet is net als bij de EV2750 en EV2450 keurig solide, en het opbouwen is met een kleine draaibeweging en enkele schroef zowel eenvoudig als vlot geregeld. Achterop plaatsen we een plastic ring voor kabelmangement.

Na het opzetten van de EV2730Q moesten we eerst even zitten, want zoiets dergelijks hadden wij nog niet eerder gezien (sterker nog, bestaat niet eens). Zelfs nu, op het moment van schrijven, zit ik er nog naar te staren. Het voelt allemaal wat vreemd, waar 4:3 juist ooit de normaalste zaak van de wereld was en juist het 16:9 breedbeeld concept wennen was (tot frustraties van sommigen aan toe, wie herinnert zich nog die zot die mensen gijzelde in zijn strijd tegen breedbeeld?). Zoals je van Eizo en het prijskaartje mag verwachten is de bouwkwaliteit echter heel dik in orde. Wat uitstraling betreft is het echter weinig spannend, zeg maar gerust zo suf zakelijk als het kan. Zeker met de EV2750 die onlangs voor review passeerde nog vers in het geheugen (die met dunne bezels en een vlakke voorzijde juist echt in het oog sprong) is de EV2730Q relatief nog saaier. Fysieke knoppen aan de voorzijde zullen zakelijke gebruikers ongetwijfeld meer aanspreken dan fancy touch controls, maar het voelt natuurlijk wat retro.

Achterop oogt het ook allemaal recht-toe-recht-aan, maar valt wederom op hoe degelijk de constructie is. USB poorten aan de zijkanten, en onderop treffen we de DisplayPort, HDMI, USB, 3.5mm audio, en stroom aansluiting aan, naast een fysieke aan-/uitschakelaar.

Het scherm is uiteraard niet te kantelen, maar kan wel draaien (swivel) op de voet, grofweg 10 centimeter hoger of lager worden gezet, en een flink stuk kantelen. Hoewel 10 centimeter hoger/lager niet veel lijkt moet je niet vergeten dat het scherm standaard al dusdanig hoog is, dat ‘nog hoger’ de bovenkant van het scherm naar onwerkbare hoogtes brengt.

Mogelijk nog meer dan bij welk ander scherm dan ook is de praktijkervaring, en het bespreken van het gebruiksdoel, cruciaal. Met het scherm inmiddels aangesloten en klaar voor gebruik ging ik echter eerst simpelweg even mijn eigen zaakjes doen om aan het scherm te wennen. Wennen is ook zeker het codewoord, want de eerste uren merkte ik duidelijk dat je ogen zoekende zijn. Vooral het wennen aan de flinke hoogte neemt even in beslag. 1920x1920 klinkt niet direct extreem, maar de EV2730Q biedt daarmee wel bijna 80% meer schermruimte boven een traditioneel 1080p scherm, ruimte die zich allemaal boven je gebruikelijke zichtveld bevindt. Een nieuwssite wordt op deze manier erg lang, en ook een word document ziet er zowaar bizar uit op volle lengte. Toch zie je vrij snel wel de voordelen, want dat je veel meer van je werk actief op het scherm hebt is eigenlijk best prettig, en 1920p is prima om twee zaken naast elkaar te zetten.

Na wat gewenning aan de hoogte was het tijd om een lijstje op te bouwen met wat nu op viel. Positief opvallend was DPI die resulteert uit de resolutie en afmetingen. Met een DPI net iets boven de 100 is het scherm een stapje scherper dan een 24” 1080p scherm zonder dat schaling een issue is bij gebruik van oudere OS’en of applicaties die schalen niet ondersteunen. Ook had ik verwacht dat applicaties wellicht moeite zouden hebben met de resolutie, maar zelfs een eenvoudig systeem met enkel een CPU als grafische ‘kracht’ stuurt een EV2730Q moeiteloos aan, en elk niet-fullscreen programma heeft natuurlijk geen boodschap aan de beeldverhouding. Gamen is echter de keerzijde, want de ondersteuning voor dit scherm is wat dat betreft zacht gezegd matig. Waar je op een zakelijk scherm bij gamen meestal moet inleveren in de vorm van wat ghosting, input lag, of overshoot, loop je nu tegen het probleem aan dat games nauwelijks de resolutie kunnen gebruiken. FullHD gamen kan dan wel met mega zwarte balken, maar het voelt gewoon niet lekker.

De algemene indrukken zijn Eizo kennende natuurlijk uitstekend, want het scherm oogt vanaf het eerste moment helder, scherp, en kleurrijk zonder dat iets negatief in het oog springt. Zelfs de EcoView-Sense, die detecteert wanneer je weg loopt werkt eigenlijk naar behoren, al ontkwam ik er persoonlijk niet aan dat ik deze direct moest uitschakelen omdat je een scherm enkel kan testen als hij goed opgewarmd is. Met het oog op de praktijk is het, naast het feit dat het scherm al weinig verbruikt, wel een extra bonus wat energiekosten betreft. Positief is ook de keuze voor een traditioneel OSD met stevige fysieke knoppen. Niet fancy, wel lekker effectief en stress-vrij, wat je wil bij zakelijk gebruik.

Het was voor mij wel zoeken naar het echte gebruiksdoel, iets waar Eizo gelukkig relatief pro-actief in is en wat ze aan de hand van een ruim aantal voorbeelden op de productpagina in beeld brengen.

Een aantal zijn wat optimistisch (of zit iemand echt te wachten op een scherm speciaal voor een extra hoge 'map'?), maar een aantal mogen ook niet worden onderschat. Met een netto schermruimte die praktisch overéénkomt met een 1440p scherm is het een feit dat er flink wat in beeld kan worden gebracht, en ik kan mij er uitstekend in vinden dat programmeurs of ontwerpers afhankelijk van hun taken kunnen profiteren van meer vertikale werkruimte dan horizontale. Het wordt, tot zover dat het nog niet was, welk met elke stap duidelijker dat dit scherm een oplossing is voor specifieke doeleinden. Met het oog op deze zakelijke / (semi-)pro doelgroep is het uiteraard zaal dat de prestaties in orde zijn, dus op naar het volgende hoofdstuk.

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen in een overzicht wat in korte tijd te begrijpen moet zijn en daarbij een duidelijk beeld te schetsen van de prestaties.

Het eerste wat we gaan bekijken is het bereik van kleuren wat dit scherm weer kan geven, dit doen we door het gemeten kleurspectrum naast het sRGB spectrum te leggen. Met 96% van het sRGB binnen het bereik geen slechte score. In hoeverre die paar procent een rol speelt bij fotobewerking vind ik lastig om te oordelen, een geinformeerde gok zou zijn ‘praktisch niet’, behalve bij gebruikers op het hoogste niveau van beeldbewerking. In een directe subjectieve vergelijking met de eveneens aanwezige EV2750 (die 99,2% sRGB bereik neerzette) was (beide schermen na definitieve calibratie) feitelijk geen onderscheid te maken. Ik laat het echter aan de foto-pro’s over om deze meetwaarde in acht te nemen.

Positief is de witbalans vanuit de fabriek, praktisch perfect. Hetzelfde gaat op voor de gammawaarde die met 2,20 exact zit waar je hem wilt hebben. Kijken we voor de aardigheid naar de gamma bij rood, groen en blauw zien we dezelfde perfecte scores terug. Kudos voor de calibratie vanuit de fabriek. In de regel heeft die calibratie gevolgen voor de maximale helderheid en contrastwaarde. Laatstgenoemde is met 1039:1 uitstekend, echter grotendeels vanwege de prima ‘black level’, met 0,26 cd/m2 op maximale helderheid is zwart ook goed zwart. Maximale helderheid is met 275 cd/m2 echter niet bijzonder hoog, en een stukje lager dan de specificaties. Hoewel die waarde nog altijd ruim voldoet voor een goed verlichte ruimte, is het verschil met de ca 350 cd/m2 van de EV2750 duidelijk zichtbaar, en een mogelijke overweging bij omgevingen met extreme lichtinval.

Na calibratie zien we net als bij de EV2750 werkelijk uitstekende nauwkeurigheid wat grijs- en kleurwaardes betreft.

Backlight bleeding blijf beperkt vergeleken met mainstream IPS panelen, echter de EV2730Q doet het op dat vlak toch ietsje minder dan de EV2750 en FS2735 waarbij backlight bleed totaal geen naam mocht hebben. We zien in dit paneel een marginaal beetje bleed vanuit de vier hoeken. Niet veel, en bijna opvallend symmetrisch.

Uniformiteit van de helderheid is met 89% niet verkeerd, en bij elke standaard keurig, maar ook hier moet de EV2730Q zijn meerdere erkennen in de EV2750. Opvallend is niet zo zeer die maximaal 11% afwijking, maar meer het feit dat deze zich al op sommige punten rond het midden van het scherm bevindt, terwijl je dit in de regel pas richting de randen of hoeken aantreft. Uniformiteit van de kleurtemperatuur is met maximaal 4% afwijking en gemiddeld minder dan 2% afwijking uitstekend.

Wat kijkhoeken betreft doet de Eizo EV2730Q uitstekende zaken. Onder horizontale of vertikale hoeken prima plaatjes. Hoewel de kans vermoedelijk klein is dat je dit hoge scherm van bovenaf gaat bekijken is het scherm wel erg hoog, zit je er dicht op dan heb je als primaire gebruiker al te maken met een redelijke kijkhoek als je het bovenste deel van het scherm wilt bekijken.

Gelukkig zijn de kijkhoeken dus ruim voldoende voor gangbaar gebruik, en hetzelfde gaat op voor een redelijke diagonale kijkhoek. Trekken we die diagonale lijn echter verder aan dan beginnen we de onvermijdelijke IPS glow te zien.

De Eizo EV2730Q is deels ‘freak’, deels een echte Eizo. Vooral wat de bouwkwaliteit betreft valt er geen kwaad woord over dit aparte scherm te zeggen. Het scherm is net als zijn broertjes uitzonderlijk stevig en tevens goed verstelbaar. Zaken zoals kunnen kantelen ontbreken uiteraard omdat een vierkant kantelen wat zinloos is, maar verder heeft ook de EV2730Q losse heupen. Ook is het scherm dankzij de kalibratie vanuit de fabriek direct uit de doos prima afgesteld; we zagen perfecte gamma scores en uitstekende nauwkeurigheid wat grijs- en kleurwaardes betreft. De combinatie 26,5” en resolutie van 1920x1920 leidt ook tot een prettige DPI: scherper dan een 24” 1080p scherm, maar zonder scaling issues van 4K panelen.

Toch valt er wel wat aan te merken, waarbij Eizo het zichzelf vooral lastig heeft gemaakt met de EV2750 die wij onlangs bekeken. Die was met een prijskaartje van 830 euro al zeer prijzig, maar de EV2730Q is nog enkele tientjes duurder. Daarbij is backlight bleeding goed beperkt, maar deed de EV2750 dat toch even beter. Hetzelfde gaat op voor de uniformiteit van de helderheid, ook die mag je goed noemen, maar wederom moet hij zijn meerdere erkennen in zijn 16:9 broer. Maximale helderheid had ook een tikkeltje hoger gemogen, al is dat vanuit praktisch perspectief voor een dergelijk scherm niet heel spannend. Verder helpt het vermoedelijk ook niet dat Eizo heeft laten zien dat ze hele chique schermen weten te maken, maar zelfs de grootste liefhebber van geiten wollen sokken zal toch niet echt warm kunnen worden van de suffe zakelijke uitstraling van het frame van de EV2730Q.

Toch is een directe vergelijking met een ander scherm wat scheef vanwege het feit dat Eizo met dit vierkante scherm iets neer zet waar simpelweg geen enkel direct alternatief voor bestaat. Dat heeft absoluut nadelen, bijvoorbeeld dat zelfs een casual spelletje veelal uitgesloten is vanwege een gebrek aan ondersteuning voor de resolutie, maar ook zeker voordelen: zelfs in een bescheiden testperiode en bij zakelijk gebruik merk je al snel dat die extra (laten we niet vergeten, bijna 80% vergeleken met een 1080p scherm!) hoogte soms verdomd goed uit komt. Er was een tijd, voor 1440p schermen, dat ik vast hield aan 1200p boven 1080p schermen vanwege de extra hoogte, en de EV2730Q bracht die warme gevoelens voor vertikale resolutie bij een aantal gebruiksdoeleinden absoluut terug. Ik kan mij goed voorstellen dat programmeurs, grafische ontwerpers, of spreadsheet verslaafden dit concept zien en daar een verhoging van productiviteit in zien, naast natuurlijk een scherm wat voor hen ook prestaties neer zet. Zeker wanneer je twee van deze schermen zou combineren zou je een gigantische netto werkruimte creëren zonder dat je extreem veel ruimte in de breedte nodig hebt op je bureau. Voor de zakelijke doelgroep denk ik dat de EV2730Q zeker overwogen mag worden als all-round zeer goed scherm met dat unieke voordeel van al die extra vertikale werkruimte, maar wel met de wetenschap dat je voor iets minder geld schermen met traditionele beeldverhoudingen kan vinden die nog iets beter presteren en tevens voor een eleganter plaatje zorgen op je bureau.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Eizo Flexscan ev2730q Grijs, Zwart?

Eindelijk een vet MAME scherm. Deze gaat in mijn arcadekast.

Wel jammer dat ie geen pivot heeft. Is toch vaak standaard bij Eizo
Hij draait uiteraard wel gewoon op de voet, zoals elke andere Eizo die ik ken (en dezelfde voet hebben). Hij is enkel niet kantelbaar, want vierkant :D

Arcadekast use had ik niet aan gedacht :D
Wist je dat arcadekasten ook in de roots van Eizo zit? Van 1978 tot ergens midden jaren 90 leverde Eizo de schermen van veel arcadekasten, waaronder die van Space Invaders.

Het Eizo zoals we het nu kennen, voornamelijk van de high-end professionele schermen van topkwaliteit, begon pas in 1996.
* Foritain ziet Kid Jansen reactie

* Foritain scrollt snel op zoek naar een a4tje of 2

* Foritain knippert

Ah! :D Wel toffe info man :D
Uniek scherm, goed dat je deze meeneemt in je reviews!

Zijn de ietsjes pietjes mindere prestaties van dit scherm naar jou mening van invloed op bijvoorbeeld fotobewerking of vallen de 'mindere prestaties' binnen de marges?
Hangt af waar je hem mee vergelijkt. Ik neem aan dat je doelt op mijn vergelijking met de EV2750. Beide schermen worden scherp afgesteld afgeleverd, en in een subjectieve beoordeling is het lastig om verschillen echt aan de wijzen. Wat je met het blote oog wel ziet is het verschil in maximale helderheid (~275 cd/m2 bij de 2730q vs ~350 bij de 2750), en dat is in een zeer lichte omgeving wellicht wel iets om over na te denken. Toegegeven: ik ben iemand die mn scherm normaliter een stuk meer licht laat geven dan gemiddeld. Zelfs de onderlinge verschillen in uniformiteit zijn erg lastig te 'ervaren', en de onderlinge verschillen in kleur-/grijsafwijkingen zie je denk ik gewoon -niet-. Die verschillen zijn praktisch bijna irrelevant om te noemen, ik neem ze vooral mee in het totaalplaatje om aan te geven dat dit scherm het erg goed doet, maar dat je voor een paar tientjes minder een scherm hebt met een (veel) strakker design, top prestaties, en traditionele verhouding die in sommige situaties weer gunstiger uit pakt.
Bedankt voor je duidelijke reactie en je uitleg en nuances over de onderlinge verschillen!
Ik kan me vinden in wat bouwfraude ook zegt. Mocht de prijs in de loop der tijd zakken dan wordt dit een aantrekkelijk alternatief. Zeker gezien de ruimte in de breedte bij mij thuis wel een beetje ophoudt. Een type monitor om in de gaten te houden.
Als je naar het prijsverloop kijkt is hij al aardig gezakt. Menig oudere review zal gehakt maken van de originele prijs van 1300-1400 euro o.i.d. Dan is 869 nog netjes.

Bij gebrek aan breedte kan ik mij het appeal goed voorstellen inderdaad. Zeker als je er zo 2 kwijt kan ipv 2x 27".
Uitstekende review!

maar euhm wut? dit is echt het meeste vreemde scherm dat ik ooit gezien heb
Dank je :D

And yep, al is het best logisch bedacht nietwaar? :D
De beste ideeën zijn altijd vreemd :)
Wow ! :D wat een gave review wederom ! +3
Man, man, waar haal je de tijd vandaan, om telkens weer zulke mooie reviews te plaatsen.
Wederom een top review _/-\o_
Not sure, magic? 8-) O+ Brb gotta type :D

(ok ik heb extreem hulp in de zin van de meest geweldige partner die je je kan wensen ;))
Wat een uitgebreide en professionele review van een monitor. Wel eentje die het ook verdient (qua verkoopprijs). Ook erg leuk dat je een niet-alledaags model voorbij laat komen.

Als ik zo die marketingvoorbeelden zie, dan lijkt het juist raar dat deze verhouding niet meer mainstream is geraakt. Superhandig voor beeldschermwerken!
Zo lijkt een pivoting scherm handig voor fotobewerking of layout, maar na een paar keer draaien weet je dat het zo onpraktisch is als maar kan. Aan zo'n vierkant scherm hoef je niet meer aan te frutten.
Vond het ook leuk eens iets ongebruikelijks te pakken, en zoals je zegt: als je er over na denkt valt er best wat voor te zeggen. Scherm kantelen vind ik ook totaal niets, enkel als je iets permanent wilt gebruiken in vertikale stand, anders blijf je bezig. Dat er geen enkel alternatief is verbaasd mij ook zeker.
Krijg je die Eizo's gesponderd, bruikleen of gaan ze door naar iemand anders? Zijn schermpjes met een pittig prijskaartje.

Verder een +3 zoals gewoonlijk
Source wisselt per product. Deze heb ik gewoon even geleend inderdaad. Als iemand op dit tempo gratis monitoren uitdeelt ergens, let me know :D

En danku! :D
Leuk product, de prijs is een drempeltje om er meteen een te halen maar meer pixels in de hoogte kan ik alleen maar toejuichen.
Meer pixels in de hoogte is natuurlijk enkel positief :D Ik blijf het jammer vinden dat 1600p nooit echt succesvol (en dus betaalbaar) is geworden op 27" schermen.
Toen ik hem uiteindelijk uit de doos zag op de foto's dacht ik gelijk WTF... het is zo lelijk.
Maar na de gehele review te hebben gelezen lijkt het erop dat dit scherm toch een voordeel biedt aan mensen binnen de Programmeurs tak en Design tak.
Zelf zou ik het scherm niet in huis willen hebben teveel gewend aan de 16:9 formaten waarmee ik zo'n beetje mee ben opgegroeid.
Ik denk een correcte reactie die menig mening samenvat :D
Goede review!
Hoewel mijn ogen altijd nog naast elkaar zitten, in plaats van boven elkaar; eindelijk geen problemen meer als je lijdt aan het Vertical Video Syndrome :)

[Reactie gewijzigd door koelkast op 23 mei 2016 14:44]

Dank je :)