Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Cougar Attack X3 (US) Review

Foritain 13 mei 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.195 views

Cougar Attack X3 (US)

De Cougar Attack X3 is een leuk alternatief voor een redelijk betaalbare mech met voor de meeste mensen voldoende inhoud. Met een aluminium afwerking komt hij goed voor de dag, en fouten blijven beperkt tot wat puntjes op de i, bijvoorbeeld bij de verlichting.

Pluspunten

• Aantrekkelijkl bordje. Met de aluminium afwerking oogt hij beter dan menig concurrent in de prijsklasse
  • Keurige afwerking / solide bouwkwaliteit
  • Cherry MX switches
  • 1ms/1000Hz response / NKRO
  • Rode LED verlichting oogt goed op aluminium ondergrond
  • Softwarepakket redelijk goed in orde
  • Softwarepakket geen strikte vereiste, veel features kan je vanaf het bord bereiken.
  • Prijs-prestatieverhouding keurig

Minpunten

• Geen polssteun, USB- of audio-passthrough. Redelijk beperkte featureset
  • Verlichting op sommige toetsen (Tab, F5-F8) vanwege plaatsing LED wat oneven.
  • Beperkt leverbaar in Nederland, en momenteel enkel in Cherry MX Brown uitvoering.
  • (Vereist bevestiging: vermoedelijk geen Linux compatibiliteit)

Review: Cougar Attack X3

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cougar

Veel kwam de naam Cougar nog niet voor in de voorgaande reviews, het Duitse merk is de laatste maanden zeer actief op eigen bodem, maar de Nederlandse aanwezigheid blijft tot dusver bescheiden. Grofweg een half jaar geleden bekeken we de complete en al met al keurige 700K van Cougar, en ook de Cougar van vandaag betreft een mechanisch toetsenbord (insert grapje over de teleurstelling van menig jongeman dat het een technische Cougar betreft). De Cougar Attack X3 is een iets compacter, iets minder featurerijk, en uiteraard als gevolg een wat goedkoper alternatief voor de 700K.

De Cougar Attack X3 is beperkt leverbaar, met op dit moment één shop die hem aanbiedt voor 113 euro inclusief verzenden, met een wachttijd van een aantal dagen.

De specificaties en features van de Cougar website:

De productpagina maakt het overduidelijk dat het over een toetsenbord voor gamers gaat. Daarbij mogen de Cherry MX switches niet ontbreken en zien we (met behulp van software, losse toetsen ontbreken) macro functionaliteit. Kennelijk willen gamers ook een ‘strong red backlight’, al zullen de meningen daarover verschillen. Kenmerkend is de aluminium finish van het toetsenbord, niet heel gebruikelijk op dit prijspunt.

Wat toetsen betreft zien we weinig extra’s toegevoegd. Losse volume knoppen, echter andere functionaliteit gaat via secundaire functies. Wel zien we een 1ms/1000Hz response en de optie om tussen KNRO en 6KRO te switches, prettig voor de veeleisende gamer. Hoewel de Attack X3 met een softwarepakket komt voor volledige functionaliteit hebben ze een aantal relevante opties aan het bord zelf toegevoegd dat de software niet strikt noodzakelijk is.

Met 1kg is het geen overdreven zwaar bord voor een mech, en de afmetingen zijn ook relatief bescheiden, nauwelijks breder dan noodzakelijk voor een full size bord.

Cougar noemt specifiek enkel Windows ondersteuning, Windows 10 wordt niet genoemd maar lijkt zonder problemen te werken. Linux bleek bij de 700K geen mogelijkheid, Linux gebruikers moeten veiligheidshalve rekening houden met mogelijke compatibiliteitsissues met de Attack X3.

De verpakking van deze Cougar is voldoende stevig, oogt prima, niet te overdreven wat poespas betreft. Van accessoires is feitelijk geen sprake: geen keycap puller (ook niet heel erg nodig met opliggende toetsen), geen extra ‘gaming’ keycaps, geen polssteun. Je krijgt een toetsenbord, en een handleiding.

Het bord zelf doet denken aan de 700K, maar dan iets meer basic. Een redelijk compacte (althans in de breedte) uitvoering van een full-size bord met vooral het laagje geborstelde aluminium als eyecatcher. Gros van de constructie eronder is plastic, maar het geheel ligt als praktisch elk ander toetsenbord als een huis. Bouwkwaliteit voelt zodoende keurig in orde. Een vrij bekende US-International indeling zal voor het gros goed mee te werken zijn, hou echter rekening met de iets afwijkende indeling van de onderste rij indien je overweegt keycaps te vervangen. Op de toetsen zelf zien we een ietwat ‘modern’ font waarmee Cougar zich op gamers zal proberen te richten, kijken we nader zien we een opvallend aantal extra functies onder ons bekende toetsen: Profiles switchen, helderheid, response-snelheid en enkele media controls onder de f-toetsen, en ook de optie om tussen 6-key en n-key rollover te wisselen via print screen en pause-break valt op. Rechts boven treffen we flinke knoppen aan voor het volume, iets wat af en toe erg gewaardeerd lijkt te worden. Als full-size bord zien we tevens een volwaardig numpad.

Hoewel er weinig specifieke features zijn om te bespreken, en het leunen op een aluminium afwerking wat eenvoudig klinkt, mag het resultaat er zeker zijn. De combinatie van de opliggende toetsen en de hoekige afwerking aan de zijkanten resulteert in een toetsenbord wat zeker mee kan met de concurrerende gaming A-merken.

De onderkant is vrij vlak, en het bord leunt op vier bescheiden pads maar ligt desondanks ruim voldoende stevig. Typische marginale verstelbaarheid komt in de vorm van twee potjes, die het van nature reeds wat gekantelde bord nog iets verder optillen.

Onder de keycaps van dit specifieke model treffen we de bruine variant van de bekende Cherry MX switches aan. De keycaps zijn transparant ABS plastic in verband met de verlichting, en zwart gespoten.

De Cougar UIX software gaat hier al even mee, en dat bevalt eigenlijk prima. Weinig problemen ondervonden, hooguit dat de software iets van de polish mist die bijvoorbeeld Razer (Die dan weer registratie verplichten, brr), Logitech, of Corsair. Typische features als keys-rebinden, macro’s maken, en prestaties aanpassen zijn aanwezig. Verlichtingsopties zijn beperkt tot een paar stappen helderheid en een breathing modus, geen complexe, of zelfs eenvoudige lichteffecten zijn mogelijk.

De Attack X3 komt met geheel rode verlichting. Deze is eventueel uit te schakelen, en in helderheid in te stellen, maar dus geen RGB-fest deze keer. De rode verlichting is goed helder, zelfs in een lichte omgeving, en het aluminium onder de toetsen geeft een leuk effect in combinatie met de LEDs. In het donker lijkt het hele bord hierdoor een rode gloed te krijgen.

LEDs rondom Cherry MX switches solderen blijkt nog altijd een uitdaging en zorgt voor een niet symmetrische verlichting. Sommige fabrikanten lossen dat op met andere keycap indelingen, maar in de Attack X3 is daar niet voor gekozen, enkel de ‘lock’ toetsen hebben de LED omgedraaid gekregen, waardoor het lijntje onder de letters als num-/scroll-/caps-lock indicator werkt in plaats van het woord. Helaas zien we de consequentie van de verlichting aan de bovenzijde op een aantal toetsen, bijvoorbeeld bij Tab, of F5-F8, dat een deel van de secundaire functie ‘een beetje’ licht mee krijgt. Net een beetje jammer, al blijft het beperkt tot een aantal specifieke toetsen. Absoluut een minpunt, maar vermoedelijk één waar toch mee te leven valt.

Het praktijkonderdeel invullen bij een mechanisch toetsenbord met Cherry MX switches is lastig, de daadwerkelijke tik-ervaring verschilt, mits de fabrikant geen hele zotte streken uithaalt, nauwelijks. Ook hier zorgt een solide constructie en typische ABS caps voor een tik-ervaring zoals je die zal verwachten bij praktisch elk concurrerend bord op basis van deze Cherry MX Brown switches. Switches overigens die in mijn ogen nog altijd de meest toegankelijke en veilige keuze vormt, zowel met als zonder ervaring wat mechs betreft. Op zich geen nadeel dat de Attack X3 in gebruik niet echt opvalt, want een toetsenbord waar je nauwelijks aan hoeft te wennen is voor een ervaren tikker of gamer vast een plus. In de praktijkervaring laat de Cougar X3 dan ook nauwelijks steken vallen.

Gaan we gamen met de Cougar Attack X3 is het ook zaak dat hij vooral geen beperkingen oplevert, maar met een 1ms response en het feit dat je deze indien gewenst on-the-fly kan aanpassen, gecombineerd met n-key rollover, leidt niet verrassend tot een toetsenbord dat elk niveau van prestaties niet in de weg staat. Voor macro functies ben je aan de software overgeleverd, en het ontbreken van een polssteun is ook iets om rekening mee te houden wat je eigen wensen betreft. Het aantal betaalbare mechs met polssteun is vooralsnog (m.i. helaas) nog altijd beperkt.

Wat gebruik valt er dus weinig toe te voegen, duidelijk een no (of althans, little) nonsense recht-toe-recht-aan ramplank om mee te werken.

Wat features betreft bleek de Cougar Attack X3 niet heel spannend (al zal de naam hier en wel de suggestie wekken van iets –heel- spannends), bijvoorbeeld geen ‘exclusive’ switches deze keer, geen gevalletje ‘meer extra knoppen dan je vingers hebt’, of geen RGB speelpaleis, maar een dergelijke eenvoud wordt in de praktijk even vaak als voordeel dan als nadeel genoemd. In dat opzicht denk ik dat Cougar een mooie balans heeft gevonden tussen weinig onnodige toeters aan het bord zelf, maar met behulp van wat secundaire functies onder vaste toetsen en een redelijk softwarepakket toch voldoende de breedte in gaat om een groot publiek tevreden te stellen. In het verlengde daarvan is het fijn dat de software er is voor een aantal features zoals macro’s, maar het gebruik ervan geenszins een verplichting of vereiste is. Ze lijken dus een allemansvriend te willen creëren, en dat is in mijn optiek ook goed gelukt.

Wat dan overblijft is een keurig solide ramplank met een mooi stuk aluminium er over heen. Met een bescheiden en zeker niet overdreven stukje ‘design’ erbij mag hij er m.i. wezen en springt hij er visueel gezien toch best goed uit naast de grotendeels kunststof concurrenten in de prijsklasse. Naast dat het aluminium hem wat luxer doet ogen zorgt het ook voor een leuk effect met de verlichting. Jammer is wel dat ze de puntjes op de i wat de verlichting betreft niet weten te zetten, want we zien op een aantal toetsen wat oneffenheden die ze anders hadden kunnen aanpakken. Gek veel verder kom ik niet wat nadelen betreft, zelfs de software is redelijk volwassen geworden, al loopt Cougar net als menig andere mech bakker wat software betreft nog altijd een stukje achter op bijvoorbeeld Logitech, Corsair of Razer. Wat de prijs betreft mogen we ook niet klagen over deze al met al best toffe Cougar, want met een straatprijs van ca113 euro positioneert dit bord zich uitstekend in de markt. Wel zou Cougar er goed aan doen te zorgen dat meer (web)shops hun producten gaan aanbieden, want de shopkeuze is momenteel erg beperkt.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cougar Attack X3 (US)?

Mooi toetsenbord met mooie industriële elementen.
Ik ben wellicht een leek, maar in deze prijsklasse had ik een USB hub en een polssteun verwacht.

Uiteraard is dit weer een zeer nette review!

Maar goed, ik ben een (old-skool) leek en het laatste toetsenbord dat ik kocht met deze features + Blauwe verlichting, was een Logitech G15 met een prijskaartje van ¤75,- (in 2006 n.c.)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 13 mei 2016 12:02]

Dank je :)

G15 had echter geen mechanische switches. Originele G15 was meen ik ruim boven de 100 euro in de tijd? 'Goedkoop' waren ze iig nooit, ook niet relatief.

Kijken we naar andere bordjes in deze prijsklasse dan is een polssteun of USB hub eerder uitzondering dan regel. Beide features zijn wel redelijk secundair, en zit lang niet iedereen op te wachten, ook duurdere borden hebben die feature soms simpelweg niet. Vergeleken met directe concurrenten doet de Cougar het m.i. echt gewoon prima.
Mooi avatar :D

Bij de eerste versie van de G15 lag de adviesverkoopprijs volgens deze review ook rond de ¤79,-. De opvolger met minder programmeerbare knoppen zat echter wel een stuk hoger, op ¤99,-
Het grootste verschil is echter de basis van de knoppen: Mechanische switches. Waren er in die tijd eigenlijk wel mechanische switch toetsenborden? (behalve de ps/2 Cherry toetsenborden ;))
Ik zie dat de G15 v1 er niet eens in staat :D

Mech switches gaan al heel lang terug, ik weet niet precies wanneer ze op kwamen in mech 'gaming' toetsenborden, maar ik ben er blij mee. Veel plezier gehad van mijn eerste G15, maar inmiddels wil ik niet terug van Mech voor all-round. Goedkoop zijn ze niet, onder de 100 euro zie je vooral eenvoudige modellen of modellen met niet-cherry switches.
Damn dit is je 265 review :P
alweer een +3
Zeer gave review wederom :D Een verdiende +3 natuurlijk.