Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC3 Review

wvexeltweakers 2 augustus 2009, 2.151 views

Zalman ZM-MFC3

Pluspunten

• powerload meetbaar

Minpunten

• prijs
  • past niet op elke voeding
  • display niet dimbaar
  • handleiding onbruikbaar
  • kabelaansluiting niet voldoende gemerkt

Features Score: 2
Kwaliteit Score: 3
Ik heb deze fancontroller "voor erbij" gekocht. Met name een mooi display in het front van mijn Cooler Master ATCS 840 sprak me wel aan. En tevens het aflezen van de powerload, alsmede het toerental van mijn fans.
Voor het regelen van het toerental gebruik ik hem niet, dat laat ik aan Asus Fan Xpert van mijn moederbord over. Is veel handiger, en die kan ik op automatisch silent of turbo zetten.

Zalman levert dit product in een nette verpakking. Wat ik erg tegen vond vallen is de handleiding. Die is zo minimaal, en tevens ook nog in een dergelijk klein lettertype, dat ik hem moest inscannen en vergroten, om er iets mee te kunnen. Met de handleiding kwam ik er trouwens niet helemaal uit, omdat een beschrijving van hoe de temperatuurkabels aan te sluiten, ontbrak. Dus op de gok maar op 1 manier erop gezet, en dat bleek gelukkig te werken.

Een van de redenen dat ik dit display graag wilde hebben, was dat je er ook de powerload (verbruik) van je PC mee kunt meten. Daartoe is een CVS (Current Voltage Sensor) bijgeleverd. Dit bestaat uit een klein plastic doosje dat je tussen het stopcontact en je voeding plaatst, en van waaruit een soort USB-kabel naar een bracket gaat. Aan de binnenzijde van deze bracket zit weer een kabel die je aansluit op de achterzijde van de ZM-MFC3. En hier had ik dus een probleem. Ik heb in mijn PC een Be Quiet Dark Power Pro 750W voeding. En daarop kon ik de CVS dus niet aansluiten! Dat komt omdat bij zwaardere voedingen geen Euro/C14 aansluiting wordt gebruikt, maar een zwaarder gezekerde C19. En dat was op de productsite van Zalman dus nergens te vinden (iets in de trant van "let op, werkt niet zonder meer met bepaalde voedingen").

Toen heb ik dus met veel moeite een verloopkabel kunnen bestellen, om alsnog de verbinding voor elkaar te krijgen. Daarmee werd dit projectje bijna 2x zo duur dan gepland. Let hier dus op voordat je eraan begint: past deze op jouw voeding?

Het display van de Zalman is erg mooi en vanuit vele hoeken goed leesbaar. Maar ook hier weer een erg groot minpunt: De display is niet te dimmen of uit te zetten!! En als je PC 's-nachts aan blijft staan, heb je er dus een felle lichtbron bij. Is echt niet over nagedacht. Wat dat betreft zijn de displays van Aerocool veel doordachter, die kun je gewoon helemaal dimmen.

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC3?