Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-55W809C Zwart Review

b0123405 10 mei 2016, 406 views

Sony Bravia KDL-55W809C Zwart

Mooie tv, zowel qua beeld als uiterlijk door de dunne randen rondom. Android TV is leuk maar zorgt ook voor vastlopers. Mijn tv heeft helaas redelijk wat last van clouding wat vanaf redelijk donkere scenes vrij goed zichtbaar is. De bouwkwaliteit is redelijk.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Uiterlijk

Minpunten

• Vastlopers
  • Clouding

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ik heb deze tv nu 2 maanden in bezit. Gekocht vanwege de goede reviews op GoT, wat de beeldkwaliteit betreft.

Ik gebruik deze tv hoofdzakelijk om films en series te kijken en soms voor gaming. Omdat ik nooit tv kijk heb ik geen kabel of schotel aangesloten, dus daar kan ik verder niets over vertellen.

Android TV is op zich leuk, zeker in de woonkamer en voor mensen die alles-in-1 willen, want een Chromecast, Raspberry Pi of andere mediaplayer is niet meer nodig omdat bijvoorbeeld Kodi zo op de tv kan worden ge´nstalleerd.
Helaas zorgt Android TV ook voor vastlopers. Soms reageert de tv totaal niet meer en moet ik de stekker eruit halen.
Ook vervangt Android TV niet alles. Zo gaan bepaalde instellingen van de tv zelf buiten Android om, wat niet voor een 'seamless' ervaring zorgt. Voor Tweakers is dit natuurlijk geen probleem.

Het uiterlijk van deze tv vind ik erg goed. De randen rondom zijn erg dun wat zorgt voor een strakke afwerking. Zeker als de tv aan de muur hangt. De bouwkwaliteit is goed, al kraakt en tikt deze tv wel bij opwarmen en afkoelen - dit duurt beide zo'n 20 minuten.

De beeldkwaliteit is ook goed. Grondige tests zijn elders te vinden maar ik vind de kleurweergave erg goed. De zwartwaarden zijn oke maar de helderheid laat wat te wensen over. In een totaal donkere kamer gaat het prima maar met meer (zon-)licht gaat deze tv niet fel genoeg. Ook heeft mijn tv redelijk wat last van clouding onder in het midden en rechts. Ik stoor me hier best wel aan, want het is in donkere scenes, bij content met balken en zeker op volledig zwarte laadschermen goed zichtbaar - in een totaal donkere kamer althans.

Geluidskwaliteit is net acceptabel maar ik gebruik de tv altijd in combinatie met een receiver en speakers. Ik zou dat of een soundbar wel aanraden.

Ondanks de bovenstaande negatieve punten ben ik wel tevreden met deze tv. Bij fullscreen content is het echt een plaatje en ik begrijp dat clouding/oneffenheden in het backlight iets is dat vrijwel op elke grote tv met deze techniek in bepaalde mate voor komt. Alleen OLED tv's hebben hier minder tot geen last van maar die zijn momenteel nog vrij prijzig.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-55W809C Zwart?