Specificaties Tower, 6 interne + 7 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master ATCS 840 Review

wvexeltweakers 2 augustus 2009, laatste update op 2 augustus 2009, 1.442 views

Cooler Master ATCS 840

Pluspunten

• ruim
  • koel
  • ingebouwde fans
  • eenvoudige inbouw harddisks
  • moederbord-tray

Minpunten

• prijs
  • je moet er de ruimte voor hebben

Voor m'n nieuwe PC een tijd aan het zoeken geweest naar een big tower die aan mijn wensen voldeed. Uiteindelijk uitgekomen op deze CM ATCS 840. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

De behuizing werd geleverd in een nette doos, waarin de CM met een plastic zak en piepschuim goed beschermd zat. Bijgeleverd een redlijk basic manual, rijkelijk voorzien van afbeeldingen. De eerste indruk was zeer positief (en ook enorm). Ik had al een vrij grote big tower, maar de ATCS 840 is nog wat groter.
De elementen die beschadigd kunnen raken waren netjes met beschermtape afgeplakt, wat goed te verwijderen was. In de ruimte van de nog lege binnenkant is een doos te vinden met daarin kabels, schroeven, een uitbreiding voor een luchttunnel aan de achterzijde, een grill voor een fan en wat tieraps om je kabels netjes weg te werken.

Op de backplate voor het moederbord is een papieren plattegrond aangebracht met daarop de te gebruiken schroefgaten voor de diverse maten moederborden (Micro-ATX, ATX en E-ATX). In een tabel wordt met behulp van letters aangegeven welke schroefgaten je moet gebruiken bij welk model moederbord. Wat ik ook erg prettig vond, is dat er standaard al 4 ventilatoren zijn ingebouwd. 2 Grote bovenin, 1 aan de voorzijde die over de harddisks blaast, 1 aan de achterzijde voor extra afvoer warme lucht.

Het verwijderen van de zijpanelen gaat eenvoudig: 2 schroeven die je met de hand kunt verwijderen, paneel iets naar achteren schuiven en dan openklappen en uittillen. Hierbij had ik overigens het gevoel dat deze panelen wat aan de dunne kant waren. Vervolgens heb ik mijn voeding ingebouwd (onderin), waarbij de ventilator voor de voeding naar onderen blaast.

Voor inbouw van het moederbord kun je de backplate met een railssysteem uit de behuizing schuiven. Daarvoor moet je eerst wel 4 gewone schroefjes losdraaien (dus toch een schroevendraaier nodig). Na montage moederbord kun je de backplate weer netjes in de rails terugschuiven en vastschroeven.

Het inbouwen van de harddisks is echt een verademing: openklikken van een van de laadjes, laadje openschuiven en uitnemen, harddisk in frame klemmen, en geheel weer terugplaatsen.

Voor de aansluitingen op het frontpanel vind je een kabelboom, waarop alle kabeltjes goed gelabeld zijn, zodat je die probleemloos op je moederbord aan kunt sluiten (USB, Firewire, E-Sata, Audio, HDD-led, Powerled).

Tenslotte heb ik alle kabels netjes weg kunnen werken achter het moederbord. Daar is voldoende ruimte voor. Op die manier heb je een geweldige airflow in je behuizing. Ook het terugplaatsen van het zijpaneel achter het moederbord leverde totaal geen probleem op met de weggewerkte kabels.

Ik heb de kast nu 2 weken in gebruik, en ben zeer tevreden over de airflow (en koeling). Ik heb een i7-920 wat toch een echt heethoofd heet te zijn, maar kom in belaste staat niet boven de 50 graden als processortemperatuur. En dat met een standaard (boxed) koeler die bij de i7 was geleverd. Met mijn vorige PC zat ik standaard boven de 60 graden, en dan moest ik niets bijzonders doen que belasting. Mijn hobbykamer is dan ook niet echt koel te noemen. Maar deze nieuwe behuizing is echt perfect voor deze processor.

Heb jij ook een Cooler Master ATCS 840?