Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5K WS Review

Gamebuster 6 juni 2010, 1.493 views

Asus P5K WS

Pluspunten

• Veel overclock mogelijkheden.
  • Goede layout
  • Moederbord hersteld zichzelf bij "verkeerde" overclock.
  • 12 usb poorten waarvan 6 op achterkant
  • vele aansluitmogelijkheden op achterkant

Minpunten

• Incompatibiliteitsproblemen met enkele geluidskaarten op het 2e PCI-e slot.

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord nu ruim een week en kan daarom niet veel erover vertellen. Omdat er nog geen reviews waren besloot ik toch 1tje te schrijven voor dit plankje om mijn ervaringen zover te delen.

Rede van aanschaf
Ik had een P5N-E SLi moederbord van ASUS, maar deze ondersteunde geen Q9xxx CPU's. Ik had daar een E6600 dual core inzitten maar ik merktte dat de CPU een bottleneck was voor bepaalde games en in praktijk merkte ik de slechtere prestaties tegenover mijn eerdere Q9450.

Zoals ik al zei had ik eerder een Q9450. Ik had hiervoor inderdaad een al een quad core i.c.m. een XFX 780i moederbord en OCZ SLi-ready geheugen, maar dit setje was verre weg van stabiel. Wat ik ook deed; kreeg het niet stabiel. In een pissige bui had ik alles verkocht en ging ik verder met mijn oudere dual core set die nog prima werktte.

Toch vond ik de dual core te traag en besloot ik weer dat ik een quad core wilde, dus ben gaan zoeken.

Met mijn aangegroeide golf aan problemen met nvidia chipsets wilde ik deze keer een intel chipset proberen. Ik vroeg iemand anders om advies voor paar leuke moederbordjes en hij wees me o.a. de P5K WS aan. Dit moederbord viel mij direct op door de onboard TosLink uitgang die ik prima kon gebruiken i.c.m. mijn Z5500. Verder beviel de layout mij wel dus bestelde het moederbordje samen met een Q9550, zalman koeler en 4GB kingstong 800MHz 4-4-4-12 geheugen. (2x 2GB)

Ontvangst
Enkele dagen later kreeg ik een flinke doos met 4 doosjes erin. Het 1e wat me opviel was het uiterlijk van de doos: deze ziet er normaal anders uit; Het uiterlijk van de doos is redelijk simpel en heeft weinig logo's, rommeltjes etc; waarschijnlijk viel me dat op omdat ik altijd gamers moederborden had die vol zitten met logo's en screentjes en een mega nvidia logo.

Niet dat het wat uitmaakt; het viel me gewoon op. De doos bevalt me eigenlijk wel zo; lekker simpel en duidelijk.

Bij het openmaken van de doos kwam ik de gebruikelijke kabeltjes tegen - sata kabeltjes, 4-pin stroomkabel naar 2x sata stroomkabel en nog wat andere dingetjes.

Natuurlijk kwam ik ook het moederbord tegen. Deze was verpakt in anti-statisch plastic. Ik haalde meteen het moederbord eruit om mijn nieuwe aankoop te aanschouwen. Het moederbordje ziet er leuk uit en begon meteen met het inbouwen van de rest van de onderdelen, wat overigens zonder problemen ging.

Na het moederbord gevult te hebben met een CPU, cpu-koeler en geheugen ben ik het moederbordje gaan inbouwen. Net als alle andere asus moederborden krijg je een soort verloopstukje waar je de draadjes van de aan-uit knop, resetknop en HDD-ledjes op kan aansluiten waarna je het gehele verloopstukje in 1x op het moederbord kan prikken; heel handig dus.

Zoals bij de meeste ASUS moederborden heeft dit moederbord ook weer geen onboard piepertje en zit er ook geen in de doos van het moederbord. Gelukkig had ik er nog 1 aan mijn oude moederbord hangen.

Moederbord erin schroeven, stekkers erin, hardware aansluiten, stekker erin en wachten op de liefdevolle piep.

1e keer opstarten
En meteen had ik het de 1e keer raak: de piep ging af en ik kreeg netjes een POST-scherm te zien. Meteen de BIOS ingedoken en de instellingen goed gezet, totdat... hij na instellen niet opnieuw opstartte. Ik drukte op de reset knop en opnieuw was er geen piep. Ik zette de PC daarna helemaal uit en drukte de aanknop weer in. Deze keer kreeg ik een piep en bleef het scherm even zwart. Na een POST-scherm kreeg ik een "OVERCLOCK FAILED! PRESS F1 TO ADJUST SETTINGS" melding.

Om een of andere vage rede wil de PC niet opstartten wanneer ik alle instellingen instel zoals Kingston het voorschotelt: 4-4-4-12 timings, 800MHz, 1.9volt. Ook met 2.0v krijg ik dezelfde melding. Dan maar weer alle instellingen op "auto" zetten (5-5-5-18, 800Mhz, 1.8v) en het werkt prima. -kijk ik later wel naar.

Windows installeren
Ik had mijn HDD al voorbereid voor een re-install van windows 7 dus pakte de schijf en begon windows te installeren. Alles verliep prima. Na installeren direct drivers erop. Had wel wat probleempjes met de drivers: die schijnen niet geschikt te zijn voor windows 7. Heb de installer gestart in windows vista compatibility mode en alles verliep prima. Na installeren van alle benodigde moederbordrivers de resterende drivers geinstalleerd.

Opnieuw ging alles prima, al had ik wel een probleem met het geluid.

Het geluid
De rede dat ik dit moederbord koos was deels door de TosLink aansluiting. Die doet echter niet helemaal zoals ik het gehoopt had. Ten eerste moet ik de instellingen "laag" (48000 Hz, 16bit, 2 channel) zetten omdat bij hogere kwaliteit het geluid iedere keer uitvalt bij de kleinste CPU-loads zoals het laden van een map of het laden van een webpagina; iedere kleine CPU-load is genoeg om een stotter te hebben in het geluid.

Bovendien had ik gehoopt op 5.1 geluid door de Toslink aansluiting. Echter blijkt dat dat alleen kan via DTS of Dolby Digital, en dat deze 2 formaten blijkbaar alleen gebruikt kunnen worden waar de bitjes al voorgeprogrammeerd zijn, zoals in DVD's. Het live "aanmaken" van die bitjes kan dus blijkbaar niet zonder extra hardware. Ik heb echter nog niet gezocht naar softwarematige oplossingen die misschien zoiets kunnen emuleren, maar zover ik heb gelezen is het niet mogelijk zonder voorbestemde hardware.

Beetje jammer, maar ach; er zijn ergere dingen. Het geluid is in stereo nog steeds veel beter dan via een normaal draadje.

Gamen
Na de kleine teleurstelling met het geluid ben ik GTA IV gaan installeren; 1 van de games waar ik gewoon merkte dat een dual core de bottleneck was. Na installeren de patches erop gegooit en het spel gaan spelen... wat een performance!

Spel loopt VEEEL beter dan mijn oudere dual core met 4GB geheugen. De videokaart die hierbij gebruikt wordt is een 9800GT TOP 1024mb.

Zelfs op laagste settings draaide GTA niet lekker, nu kan ik de settings lekker omhoog gooien en de performance is gewoon veel beter. Voor het eerst in mijn leven merktte ik een duidelijk verschil bij verwisselen van een CPU in een spel.

Ook andere spellen draaien prima maar die draaide ook prima met de dual core.

In windows
In windows draait alles prima. Ik heb geen last meer van grabit die op de achtergrond loopt uit te pakken terwijl ik aan het browsen ben. (Bij mijn dual core liep de hele PC vast, ook al stond priority op lowest)

Voor de liefhebbers:
SuperPI / mod1.5 XS
+ 000h 00m 03.506s [ 256K]
+ 000h 00m 07.740s [ 512K]
+ 000h 00m 16.885s [ 1M]

Getest in windows 7 op een Q9550 @ 2.83GHz.

Persoonlijk zegt het me totaal niets, want ik doe nooit zulke tests.

Overclocken
Ik heb nog niet geprobeerd te overclocken. Ik ben het ook niet van plan aangezien de PC al snel genoeg is en ik ondertussen van mijn fouten geleerd heb en overclocken bij mij niet altijd even goed is afgelopen en in praktijk niet altijd even merkbaar was, behalve in achteruitgaande stabiliteit.

Toch ben ik heel veel mogelijke settings tegengekomen die je kan verwachten in goede overclock moederborden. Vele settings kende ik niet eens en na het opzoeken van de bepaalde setting in de handleiding blijkt dat ze niet royaal zijn in uitleg over de opties: "If disabled, it may increase overclocking ability. If enabled, it may increase performance"... yeah... right. Betere uitleg heb ik echter niet gezien in andere moederborden of handleidingen.

Vreemd genoeg kan ik mijn kingston geheugen niet op de aanbevolen settings krijgen: 1.9v, 4-4-4-12 en 800MHz. De overige settings staan op auto en waarschijnlijk zit 1 van die settings dan dwars, ik weet alleen niet welke.

Ik ga daar nog wel een keer mee spelen, maar vind het wel een beetje vreemd omdat ik dat probleem nooit eerder had met geheugen; de timings instellen werktte altijd prima en zonder problemen.

Zelfs met 2.0v wil het geheugen niet op 4-4-4-12 werken. Bij default settings loopt het geheugen op 5-5-5-18 op 1.8v.

Als ik na nog een paar pogingen dat geheugen niet goed krijg ga ik wel wat foto's maken en een topic plaatsen, want eigenlijk jeukt het wel een beetje om die timings op 4-4-4-12 te zetten.

Speedfan
Bij speedfan krijg ik voor het eerst S.M.A.R.T. gegevens te zien over mijn HDD's. Dat had ik nog nooit eerder gezien bij andere moederborden, zelfs niet wanneer ik het aanzette.

Ook staan de temparaturen er. Verder zie ik slechts 2 temparaturen die gemeten worden door het moederbord: System en AUX. System staat hier op 36C en AUX op een temparatuur van 127C, wat mij een beetje ongeloofwaardig klinkt aangezien speedfan bij mij niet echt bekend staat als betrouwbaar.

Zoals al eerder vermeldt heb ik een P182 kast. Deze temparaturen zijn gemeten op het moment van typen en dus niet onder stress.

Eigenlijk kan ik niet echt een stevige conclusie trekken over dit moederbord na een week gebruiken. Enige conclusie die ik tot nu toe kan trekken is dat het moederbord mij prima bevalt en er geen problemen mee zijn.

Prima moederbord :)

offtopic:
Waarom werd mijn enorme tekst gewoon niet weergegeven wanneer ik het "Negatieve eigenschappen" vak leeg laat???

Update: Juni 2010
Het 2e PCI-e x1 slot is een drama met geluidskaarten als de Asus Xonar XD en alle creative PCI-e x1 kaarten die ik heb getest. De asus kaart start niet ("Niet genoeg resources beschikbaar" zegt apparaatbeheer) en de creative kaarten veroorzaken vrijwel direct BSOD's bij ieder geluidje. Het bovenste slot is onbereikbaar i.v.m. een dubbellaags videokaart.

PCI varianten van deze kaarten heb ik niet geprobeerd (ik heb het opgegeven en gebruik onboard audio). Alle getestte kaarten werken prima in andere PC's. Verder, in Windows XP doet de Asus Xonar XD kaart het wel. De creative kaarten heb ik in windows XP niet getest.

Het moederbord werkt ver nog steeds prima zonder problemen.

Heb jij ook een Asus P5K WS?

De p35 (heb er ook 1) was aardig beperkt met 2 gb modules, zo kon je 2 merken niet zomaar mixen. Terwijl de p45 veel meer opties had in dual channel mode.

gewoon frequentie naar ongeveer 1000 mhz knallen met 5-5-5-15 of 5-5-5-18 misschien?

Ik had 667 mhz 4 x 1gb modules op 940 mhz gehad :P (misschien nog wel hoger maar was zo lang geleden.)
Ik weet niet anders dan niet kunnen mixen van geheugen-merken. Dat moet je gewoon niet doen :P
In de dual channel twee dezelfde geheugens is wel aan te raden doh. Bedoelde eigenlijk 2x merk1 en 2x merk2. (vooral met value meuk werkt het altijd netjes hiero :P)
Eindelijke hij neemt mij advies een keer aan halleluja.. :+
Goeie review..
Creative geluidskaarten werken niet goed onder Vista en Windows 7 heb ik onlangs met de harde hand gemerkt.
De dingen hebben vaak geen drivermatige ondersteuning en die van Windows zelf is rampzalig.

Nette review verder ;)

[Reactie gewijzigd door Merethil op 6 juni 2010 20:53]