Specificaties 42,51" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4350UC Zwart Review

Freeze-Oh 7 mei 2016, laatste update op 26 augustus 2016, 4.258 views

Philips BDM4350UC Zwart

Enorm scherm voor een naar verhouding lage prijs.

Pluspunten

• Groot
  • Prima prestaties
  • Mooi beeld
  • vrij lage prijs voor zo'n enorm scherm

Minpunten

• voet niet verstelbaar
  • geen mogelijkheden om de kabels weg te werken
  • aansluitingen steken naar achteren
  • Heel licht burn-in effect bij gebruik van lichte kleuren

Heel veel monitor.
Eigenlijk kun je deze hele review zo wel samenvatten.
Ik hou van heel veel scherm oppervlak, en ben gewend te werken met drie monitors (waarvan 2x27” WQHD displays). Alle drie vastgehangen op 1 monitor voet en ik was behoorlijk tevreden.
Soms werkt dat heel prettig: per monitor zet je een taak neer: 1 scherm voor email en messaging, 1 voor internet en 1 hoofdscherm voor de rest. Toch begon ik me te storen aan de overgangen van het ene scherm naar het andere, waarbij de vrij dikke schermranden het grootste probleem waren.
Toen ik op Tweakers de aankondiging van deze Philips monitor zag, was mijn interesse meteen gewekt. Zonder al te veel na te denken heb ik dan ook deze monitor direct besteld toen hij beschikbaar kwam.

Uitpakken
De monitor komt keurig verpakt,
De omdoos bevat wat standaard informatie, maar vooral plaatjes. Binnenin zit zacht verpakkingsmateriaal over de monitor zelf heen, ingeklemd tussen twee piepschuim stukken (boven en onder) en nog een extra stuk karton met piepschuim om de voorkant van het scherm extra te beschermen.
Bovenop het bovenste stuk schuim liggen wat kabels en de monitorvoetjes.
Zodra je het stuk schuim weghaalt kom je niet alleen het scherm, maar ook een handleiding en nog wat kabels tegen (dat had best wel allemaal bovenin gekund).
Het is een vrij kompleet pakket: stroom-, displayport-, VGA-, HDMI- en geluids-kabel. Verder een zakje met vier schroefjes om de monitor op zijn pootjes te zetten, de handleiding met een CD en wat naar het zich laat aanzien een testrapport waarin de uniformiteit van het scherm gemeten is.

Assemblage
De twee driehoekige voetjes dienen nog onder de monitor geschroefd te worden. Zeer eenvoudige taak en foolproof: de gaatjes van de twee voetjes zijn verschillend en zijn maar op 1 manier vast te schroeven. Wel viel me direkt een detail op: het Philips logootje dat onderaan de monitor uitsteekt is eraf te schroeven door twee schroefjes te verwijderen. Dus als je een geheel logo-vrij scherm wilt hebben is dat mogelijk. Wel licht het logo op als de monitor aanstaat, waarbij het licht wat diffuus door het logo heenkomt. Ik heb het niet geprobeerd, maar zou verwachten dat wanneer je het logo verwijdert het licht wat feller (en misschien zelf wat irritant) is.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AYO762qBA9851S.jpegKortom. De twee voetjes eronder en het scherm neerzetten. Overigens betekenen de twee vaste voetjes natuurlijk wel dat je het scherm niet in hoogte kunt verstellen. Dat wil je in de meeste gevallen met zo’n bakbeest ook niet, maar het is wel mogelijk omdat aan de achterkant gaatjes aanwezig zijn voor een 200 mm vesa stuk.

Groot!
En als je hem dan zo neerzet begin je je pas te beseffen wat voor een monster je in huis hebt gehaald. Ter vergelijking even wat foto’s naast mijn 24 inch Dell 2407 FWP en mijn Samsung 27 inch SA850

Aansluitingen
De monitor heeft 5 inputs: 2 x displayport en 2 x HDMI (waarvan 1 MHL) en een VGA aansluiting. Verder is er een USB 3 hub aanwezig: 1 x in, 4 uit en een audio-jack 3,5 mm.
Wat ik jammer vind is dat alle inputs recht naar achteren steken. Dit geeft wat extra druk op de aansluiting en de kabels, en was naar mijn mening helemaal niet nodig. Voor de displayport aansluiting misschien geen probleem (want die borgen zich) maar de HDMI inputs zouden kunnen losraken. Verder is het hierdoor wat moeilijker om het scherm dicht tegen een muur aan te plaatsen.
(wat ik overigens ook mis is een goede manier om de kabels weg te werken. Op de achterkant lijkt niets aanwezig te zijn waarmee je de kabels kunt bundelen.

Uiterlijk
Tsja… vooral heel veel scherm en weinig luxe. De rand is vrij dun (0.5 cm) en heeft aan alle kanten een uniforme dikte. Aan de onderkant is de dikte ongeveer 1cm. Wel is het een wat goedkoop aandoend zwart glimmend plastic. Niet echt een vlekken magneet, maar het komt ook niet meteen heel erg duur over (budget-tv gevoel zeg maar).
De monitor zelf is vrij dun, aan de onderkant is hij iets breder om de speakers wat ruimte te geven (die overigens in de korte tijd dat ik getest heb eigenlijk helemaal niet zo slecht klinken) (die na wat langer luisteren niet zo heel best klinken. Bas is bijna niet aanwezig, hoge tonen zijn wat irritant, Ook weer budget-TV kwaliteit zeg maar... Overigens vind ik dit niet zo'n belangrijk punt. Een monitor als deze koop ik niet voor de natuurgetrouwe geluids-reproductie).
Rechtsonder op de achterkant zit een kleine ‘joystick’ die je gebruikt om het menu van de monitor te openen. Hierover straks wat meer

Beeld
Dat was even slikken…. De monitor is echt groot. Zo groot dat je moet wennen aan de ruimte die je op je scherm hebt, en zo groot dat ik mijn buro heb moeten aanpassen omdat het scherm te hoog stond. Als je steeds naar boven moet staren om een window te sluiten doe je toch iets verkeerd.
Nu ik de kijkhoogte wat beter heb ingesteld (ogen zo ongeveer gelijk met de bovenrand van het scherm) gaat het een heel stuk beter. Maar toch moet ik er nog aan wennen.

De beeldkwaliteit vind ik zeer goed (maar ja, ik kom dan ook van de Samsung SA850’s af, waarbij er zoveel backlight bleeding is dat je er een EHBO trommeltje naast moet zetten).
Verlichting is zeer uniform, kijkhoeken zijn eigenlijk prima (en dat is ook erg belangrijk: doordat het scherm zo groot is, kunnen de randen flink gaan vertekenen). Zo goed en zo kwaad als het gaat heb ik wat foto’s gemaakt vanuit verschillende hoeken om jullie een indruk te geven.

Het scherm komt snel op mij over. Ik merk zeer weinig van een trage reactietijd en er valt meer dan prima op dit scherm te gamen. Helaas heb ik niet de mogelijkheden om deze reactietijden te meten (tips zijn welkom) maar zodra ik iets vind zal ik dit review updaten.

Update: bij diverse testen op andere sites (o.a. Hardware.info) wordt aangegeven dat de reactietijd van deze monitor niet echt best is: 32 ms. Voor de veeleisende gamer dus volstrekt onvoldoende. Probleem is dat ik echter nergens tegenkom hoe er getest is. De monitor heeft een gaming setting met overdrive die mogelijk de reactietijd flink kan beinvloeden.
Ik kan in geen enkele test vinden of deze setting ook gebruikt is om de reactietijd te meten. Ikzelf game standaard met de game-settings geselecteerd, en zoals aangegeven: op mij komt de monitor niet traag over.

Kleuren zijn naar mijn mening uitstekend, maar je moet wel even de juiste settings vinden. De presets zijn best prettig. Een wat donkere instelling voor kantoorwerk, felle settings met overdrive voor gamen, en verder nog een aantal presets die je vrij snel via het menu kunt benaderen.

Metingen heb ik nog niet gedaan (en wederom: tips zijn welkom), maar tot nu toe zeker niet verkeerd. Een 4K filmpje afspelen deed mijn zoontje ‘WAUW’ roepen.
Backlight bleeding valt erg mee. Ik heb geprobeerd hier een foto van te maken (Tips anyone?) maar het is in ieder geval veel beter dan mijn Samsungs.
Doordat het scherm zo groot is, valt er met 4K resolutie prima te werken. Ik heb Windows gewoon op de 100% sizing staan en alles is haarscherp en valt prima te lezen.
Ghosting lijkt weinig aanwezig te zijn. Ik heb getest met: http://www.prad.de/new/monitore/testsoftware/schlieren2.html
En kon weinig ghosting waarnemen.

Update 07-05-2016:
Pixel Bleeding: hieronder heb ik zo goed en zo kwaad als het ging twee foto's gemaakt. De eerste zonder cleartype en de tweede met cleartype ingeschakeld.
je ziet wel iets, en je ziet ook wat verschil, maar het is zeker niet zo slecht als het youtube filmpje in de comments hieronder het doet voorkomen. ik heb deze foto's met de lens zo'n 5 centimeter van het beeld af genomen met macrostand. en ja, dan zie je iets. Als je er echter een iets gewonere werkhouding op nahoudt tzien alle letters er gestoken scherp uit. Absoluut niet onwerkbaar zoals de video doet overkomen. Maar see for yourself:

Cleartype Off

Cleartype On

overigens ben ik het met veel andere zaken van het filmpje ook niet eens. zo zouden er klachten zijn over de coating van het scherm (halfglossy). Nu moet ik zeggen (en dat zie je ook een beetje in de fotos hierboven waarin de monitors bij elkaar geplaatst zijn) dat als de monitor uitstaat er wel een soort vreemde glans over het scherm zichtbaar is. Je ziet in de foto's ook dat de flits anders weerkaatst wordt in de Philips dan in de Samsung of Dell monitor. In de praktijk en met de monitor ingeschakeld zie je hier echter helemaal niets van.

Burn-In
Heb ik nog absoluut niet gemerkt. en ik heb dit scherm al aardig wat uurtjes aanstaan, ook met een aantal windows op vaste plekken.
Wat me wel opviel was dat bij de eerste keer aanzetten van het scherm er een melding komt dat statische plaatjes die langer dan een half uur aanstaan 'may result in burn-in effects). Dit was echt wel de eerste keer dat ik zo'n warning voor een monitor voorbij zag komen. Mogelijk dus een punt, maar persoonlijk nog niets van gemerkt.
Hieronder een plaatje van de waarschuwing die je te zien krijgt bij het inschakelen van de monitor (dus niet vanuit stand-by, maar daadwerkelijk aan-uit):

End of update

Update 26-08-2016
Burn-in effecten:
Ik moet mijn eerste indrukken toch bij gaan stellen. Na wat vragen op het gebied van burn-in ben ik hier extra op aan letten.
Bij een lichtgrijze achtergrond (bijvoorbeeld gebruik van MS Word, maar ook de tweakers achtergrond) zijn er op bepaalde plekken horizontale streepjes te zien, die net iets donkerder zijn dan de rest van de achtergrond.
Van een normale werkafstand valt het totaal niet op, maar als je van heel dichtbij gaat kijken is er daadwerkelijk iets te zien, dat ook consistent aanwezig lijkt te zijn.
Hoewel niet storend en bijna onzichtbaar mag dit natuurlijk niet voorkomen.
Overall score van de monitor is daarom 1 sterretje naar beneden aangepast in het review.

Einde van update 26-08-2016

Menu:
Het joystickje achterop biedt per richting een menuinstelling: naar links geeft je een aantal presets, naar onder geeft je de source selectie, naar boven geeft je de multiview instellingen en naar rechts geeft je het configuratie menu. Wel even opletten: Displayport 1.1 staat standaard ingesteld. Dit laat alleen maar 30Hz 4K resolutie toe, wat naar mijn mening niet goed werkbaar is. Je krijgt dan een zichtbaar ‘stotterende’ muispointer. Alle Settings zijn overduidelijk en aan te passen door het joystickje in te drukken. Wat mij betreft een fijne en duidelijke manier van werken. Ik ben niet diep in de menu’s gedoken, maar zo op het eerste gezicht lijkt alles wat je aan instellingen nodig hebt keurig aanwezig voor dit scherm.

Overall
Het blijft een bakbeest van een monitor, maar wel een fijn bakbeest. Tot nu toe zeker geen spijt van de aanschaf gehad. Wel merk ik dat ik werken met 1 scherm niet meer zo prettig vind, maar dat is gewenning van mijn kant. Ik ga dus nog proberen om mijn twee Samsungs in portrait stand links en rechts naast mijn Philips te zetten. Wel even wat knutselen met de buro-ruimte.

En als je dan een review voor Tweakers aan het typen bent en je hebt 3 volledig pagina’s kraakhelder naast elkaar staan terwijl je nog steeds een heleboel schermruimte over hebt krijg ik in ieder geval een warm gevoel van binnen. Ook audio en video editing en wat coden werkt fantastisch. De monitor is een prima werkpaard die je een hoop flexibiliteit geeft.

Gamen op deze monitor is intens. Je wordt echt het spel binnengezogen. Wel ben je flinke muis-bewegingen aan het maken door de grootte van het scherm (met name RTS-achtige games zorgen voor flink wat nek en armbewegingen. Voor FPS games gaat het allemaal prima.. Om hier wat meer over te kunnen zeggen wacht ik nog op de nieuwe releases van Nvidia of ATI videokaarten die naar verwachting wel goed om zullen gaan met 4K voordat ik iets nieuws aanschaf (tot die tijd is mijn 670GTX-je flink aan het kreunen). Hierover later dus meer.

Tot zover mijn eerste indrukken. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Mocht je test-tips/fotografie-tips hebben, stuur me een DM

Ik zal regelmatig mijn ervaringen met dit scherm updaten in deze review.

Heb jij ook een Philips BDM4350UC Zwart?

Goede review naar mijn mening, thanks!

Ben zelf ook ge´nteresseerd in dit scherm, maar heb op het internet 2 aansprekende topics gevonden
Een had het vooral over burn-in. Na 15 minuten een window open laten had hij al een lichte burn.
De tweede had het over text dat alleen in de horizontale lijn vrij blurry leek

Heb jij last van deze dingen?

Links voor referentie :)
Burn-in
Pixels
Deze video heeft het ook over slechte uniformiteit van de backlight, maar zo te lezen was dit niet het geval bij jou exemplaar.

Nogmaals thanks voor de review! Geeft me toch wat hoop om voor dit scherm te gaan :)
Hallo,
dank je wel voor je vragen. Ik heb in een paar kleine updates in het review je vragen geadresseerd. Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag!
Heel erg bedankt voor de update! Dat stelt me toch wel gerust. Dan zal ik hem toch zeker nog een keer gaan overwegen :D

Nogmaals bedankt! :)
ik heb nog even een foto voor je toegevoegd over de burn-in warning.
Zelf echter nog steeds geen spoortje van burn-in kunnen waarnemen, terwijl ik de monitor intensief gebruik op dit moment.

Lijkt me dus meer een batch-probleem te zijn dan een generiek probleem.
De burn in is redelijk subtiel soms (ik kan het alleen zien bij een specifieke achtergrondkleur), ik heb deze zelf net ook aangeschaft en het viel me pas op met weinig achtergrond licht bij specifieke donkere relatief egale kleuren (vreemd genoeg niet bij zwart).
Hallo,
dank je wel voor je uitleg.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan echt geen spoortje van burn-in vinden op mijn monitor. Ik heb een aantal grijs en bruin-tinten gekozen, maar bij geen enkele kleur zie ik het burn-in effect.
Ben nu toch wel benieuwd hoe groot dit probleem is voor deze monitor..
Volgens mij zie ik in ieder geval niet veel 'nieuwe' gevallen erbij komen de laatste tijd. Het is in ieder geval moeilijk om te zeggen of het een bad batch is, of dat het gaat om een generiek probleem met de monitor....
Het lijkt ook meer nagloeien dan burn in vreemd genoeg, ik heb die van mij al als RMA aangemeld.
Niet zozeer omdat ik me nu echt stoor aan dit probleem maar omdat ik vrees dat het mogelijk erger gaat worden (aangezien jij het niet hebt krijg ik toch sterk het idee dat een quality control issue is)

Zonder dit defect is het overigens een zeer mooie monitor kwa prijs/prestatie, 42+ inch is imho echt de (minimale) sweetspot voor het draaien van je desktop op 1:1 UHD resolutie.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 13 juni 2016 18:41]

Ja... toch wel...
ik ben er nog eens extra op gaan letten en er zijn wel een 'soort van' burn-in sporen zichtbaar. Maar je moet heel goed je best doen om ze te zien:
bij een lichtgrijze achtergrond (bijvoorbeeld gebruik van MS Word, maar ook de tweakers achtergrond) zijn er op bepaalde plekken horizontale streepjes te zien, die iets donkerder zijn dan de rest van de achtergrond. van een normale werkafstand valt het totaal niet op, maar als je van heel dichtbij gaat kijken is er daadwerkelijk iets te zien, dat ook consistent aanwezig lijkt te zijn.
De kleurverschillen zijn echter zo minimaal dat het me niet is gelukt om er een foto van te maken die het probleem zichtbaar maakt. Het lijkt ook wel om een specifieke grijstint te gaan, bij andere kleuren is er totaal niets te zien.
Hoewel niet storend en bijna onzichtbaar mag dit natuurlijk niet voorkomen. Review en score van de monitor is daarom aangepast in het review.
Ik heb er nu enkele gehad omdat ik me afvroeg of dit nu echt alleen bij mij was.
Maar ze hebben het allemaal, het is een lichtje nagloei die niet erger wordt, en ik heb er inderdaad weinig last van op bijvoorbeeld 50% helderheid, op 100% helderheid is het wel wat duidelijker bij specifieke egale of gradient kleurvakken.

Er zijn nog wel wat dingen die relevant zijn om te weten als iemand deze monitor overweegt te kopen:

1. Kan niet handmatig in standby worden gezet: er zit alleen een aan/uit knop achterop en sommige operatingsystems hebben nogal wat problemen met apparaten die ineens niet meer aangesloten lijken te zijn (zoals alle vensters verschuiven en desktop icons ergens anders neerzetten).
De autostandby tijd is niet aan te passen (en deze is erg kort).

2. Heeft wat backlight bleeding

3. heel soms schuif het hele beeld een paar pixels op, valt wel op en is niet echt storend

Verder is het een mooi scherm met een stabiele (geen pwm) backlight en prima kwaliteit als je bijvoorbeeld zoals ik afkomstig was van een wat ouder TN scherm.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 26 augustus 2016 17:10]

Thanks. Dit zijn het soort reviews waar ik aankoopbeslissingen op baseer. Dus ik ga zo'n ding kopen.
Mooie review. Levert Philips ook software mee om het scherm te splitsen/in zones te delen, zodat er virtuele desktops ontstaan?
Hallo, nee. die software is niet aanwezig.
op de CD-Rom staan drivers en de handleiding, verder kun je Philips Smartcontrol downloaden. Dat is een programma dat je vanuit een applicatie je monitor laat instellen. Deze software heb ik nog niet geprobeerd, omdat er onders Windows 10 wat problemen mee lijken te zijn.

Het is wel mogelijk om twee schermen van verschillende bronnen naast elkaar te zetten. maar volgens mij is dat niet waar je naar op zoek bent.

[Reactie gewijzigd door Freeze-Oh op 9 mei 2016 22:19]

Dank je! Nee, ik bedoel iets als bijvoorbeeld voorheen AMD's Hydragrid, waarmee je het scherm voor windows verdeeld in virtuele schermen. Daardoor kun je bijvoorbeeld gemakkelijk/snel 4 of meer office documenten naast elkaar zetten met de windows sneltoetsen. Dell, Acer en LG leveren hiervoor software mee, maar Philips dus helaas niet.
Goede review, erg informatief!
Ik had het geld ervoor gereserveerd, maar ik wacht maar even..
Het product is verdwenen van alle Philips sites, zoeken op naam levert een niet werkende link op..
Zou best is een voorbode van een recall kunnen zijn.
Over die hdmi kabels die uitsteken, je kunt ook haakse hdmi kabels nemen:

Dat begrijp ik, maar mijn punt is dat er meer dan voldoende ruimte en mogelijkheden zijn op de achterkant van de monitor om de kabels bijvoorbeeld gewoon naar beneden te laten wijzen.
Daar zou ik niet een speciale kabel voor moeten hoeven kopen.
Wat mij betreft dus gewoon een minpuntje in het ontwerp van deze monitor!!!

[Reactie gewijzigd door Freeze-Oh op 3 juni 2016 13:09]

Mooie review bedankt, nog een vraag.

Duurt het lang voordat de monitor van slaapstand naar beeld gaat en blijven de windows dan op de juiste plaats staan.

Las bij andere reviews van grote schermen dat de windows zich na slaapstand in de linker bovenhoek samenvoegen in Windows.

Alvast bedankt voor je reactie
De monitor gaat niet supersnel van slaapstand naar beeld, maar hij is wel wakker.
Klinkt een beetje vreemd, maar wat je met deze monitor ziet gebeuren is het volgende:
-eigenlijk direkt bij het aanzetten van de PC wordt de monitor wakker, maar hij geeft dan aan dat hij weer terug gaat naar sleep-mode. Die mededeling staat een tijdje op het scherm totdat er daadwerkelijk beeld verschijnt.
Dit kan natuurlijk met mijn videokaart te maken hebben, of met het feit dat ik meerdere monitors gekoppeld heb aan mijn kaart, maar het is in ieder geval geen standaard gedrag.

Wat betreft de windows die openstaan kan ik je niet direkt antwoorden.
Ik heb namelijk multimon draaien, en deze software houdt zeer goed bij waar je voor het laatst je window hebt geopend. Ik heb dus nooit het 'echte' Windows gedrag zelf gezien.
Maar ik zal een kijken als ik wat tijd heb om multimon te disablen en dan de PC in slaapstand te brengen. HIer kom ik nog op terug.
Bedankt voor je snelle reactie!

Multimon draaien is dan altijd een optie.

Ik gebruik nu zelf Ultramon, maar als een scherm eerder 'actief' is uit slaapstand, dan willen de schermen nog wel eens naar dat scherm overspringen, terwijl ik dat helemaal niet wil.
Dit is precies het probleem wat ik nu heb met het scherm.
Ik ben aan het zoeken naar een oplossing, maar als er geen oplossing is zal ik me oude 40 inch Philips weer moeten gebruiken.

Ik zal hier ook weer wat plaatsen als het probleem verholpen is.