Olympus PEN F + 17mm f/1.8 Zilver Review

klans86 4 mei 2016, 337 views

Olympus PEN F + 17mm f/1.8 Zilver

Enorm leuk toestel om mee enthousiast te worden over fotografie!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en design is fenomenaal
  • Autofocus is zeer snel
  • Valt veel mee te leren

Minpunten

• Sommige draai knoppen niet te 'customizen'

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik zal niet ingaan op specificaties en functies aangezien je dat zelf kunt opzoeken, dus ik ga vooral in op gevoel en gebruik van de camera. Als je instap camera's gewend bent zoals ik verbaas je je echt de eerste keer dat je de Pen-F vasthoud. Het voornamelijk uit aluminium gemaakte body voelt zeer degelijk aan. De combinatie van het zilveren aluminium en het grip materiaal ziet er erg retro uit. Op zich had ik wel graag een grip gehad voor mijn lange vingers, maar die is wel los verkrijgbaar. Gek genoeg zijn de looks en het design daadwerkelijk een groot voordeel voor m’n fotografie, ik zal uitleggen waarom. Als amateur/hobbyist is het soms lastig jezelf zo ver te krijgen om foto’s te gaan schieten. Deze camera voelt zo lekker aan en maakt zo makkelijk goede resultaten dat je echt zin hebt om hem overal mee naar toe te nemen en uit te proberen. Daarnaast hebben de looks ook impact op je onderwerp. Tijdens exposities of feestjes en dergelijke krijg ik regelmatig te horen dat ik een gave camera heb. Dat is leuk maar het resulteert er ook in dat je het gevoel hebt dat je foto’s mag maken van mensen. De Pen-F geeft dus een soort gewilligheid van je onderwerp en zelfvertrouwen voor je zelf, althans in mijn ervaring. Dus ondanks dat deze camera ontzettend veel ‘pro’opties bied vind ik juist ook dat het ideaal is als ‘leer’camera. Want er valt ontzettend veel te leren met deze camera. Het meegeleverde objectief (lens) van 17mm (equivalent aan 35mm full frame), sluit daar bij goed aan. Je moet naar je onderwerp toe, en je leert te ‘framen’ met je lichaamspositie omdat hij niet zoomt. Vind wel dat de 17mm zich meer voor object fotografie leent. Om een betere balans te hebben en bijvoorbeeld ook leuke portretten te schieten zou ik liever een 20 of zelfs 25mm objectief hebben. Maar ‘primes’ zoals deze zijn wel aan te raden, want het diafragma van F1.8 bij deze lens zorgt voor veel licht inname en dus ideaal voor situaties met weinig of moeilijk licht. Gezien het wel echt een dagelijkse situaties camera is met vaak lastige licht momenten is dat goed om te hebben. En anders is de meegeleverde flitser verrasend handig. Ik denk ook dat de ‘filter’ draaiknop aan de voorkant en de ‘exposure’ draaiknop voorbeelden zijn waardoor deze camera juist ook voor de lerende fotograaf zijn. Exposure maakt het zeer makkelijk om snel de belichting juist te krijgen in de verschillende modes (behalve Manual mode). En de ‘filter’ knop geeft echt gave mogelijkheden, die eigenlijk veel meer dan een filter zijn. De mono (zwart wit) mode met extra ruis geeft echt die retro look aan foto's bijpassend aan de camera. Op deze manier maak je vrij makkelijk foto’s met een specifieke look waarvan ik eerste dacht dat je echt een professional moet zijn of nabewerking nodig hebt. Het is wel jammer dat deze knop niet te customizen is. Al met al een erg leuke camera, je raakt er echt door gemotiveerd en verslaafd om te fotograferen. En er valt altijd iets nieuws mee te proberen en te leren.

Heb jij ook een Olympus PEN F + 17mm f/1.8 Zilver?