Specificaties GF GTX 980 Ti (1,178GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G Review

Tomf1 8 mei 2016, laatste update op 13 juli 2017, 3.521 views

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G (Product geleend)

Een kaart met een prijskaartje van meer dan ¤600... dat moet toch wel erg goede resultaten leveren, toch? De MSI GeForce GTX 980 Ti stelt niet teleur! Gaming op beter dan Full HD is prima mogelijk, getuige de benchmarks!

Pluspunten

• Vrij stil
  • Verbruik
  • Backplate
  • Uiterlijk
  • Gamen op 1440p zeer goed mogelijk
  • Gamen op 4k mogelijk, mits een paar settings terug gezet worden.

Minpunten

• Prijs (blijft veel geld)
  • Gamen op 4k ultra alleen in Sli mogelijk

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Na het uitbrengen van de gewone reeks kaarten zoals de 960, 970 en 980, kwam niet de vraag of, maar wanneer Nvidia met Ti kaarten zou komen. In Juni 2015 werd dan de GTX 980 Ti aangekondigd. Deze videokaart wordt ook wel de budget Titan X genoemd.

De specificaties van de 980 Ti komen vrijwel overeen met die van de Titan X en ook is te zien in bovenstaand schema, dat de 980 Ti helemaal niet vergeleken kan worden qua specs met de originele 980. Qua prijs verschillen de 980 Ti en de Titan X een kleine ¤350,= ( ¤1100,= voor de Titan X tegenover ¤750,= voor de 980 Ti). In deze review behandel ik de variant van MSI, de MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6 GB. Deze kaart staat in de prijslijsten voor een gemiddelde prijs van ¤709.= Hij is echter voor al ¤670,= te krijgen bij diverse shops.

Om te beginnen, eerst de specificaties van de 980 Ti, zoals deze vermeld staan op het data sheet.

Deze MSI variant van de 980 Ti is hoger geklokt dan de standaard kaart van Nvidia. Waar de normale kaart geklokt is op 1000 MHz, draait de MSI variant op maar liefst 1178 MHz. De boost core clock snelheid is gestegen van 1076 naar 1279 MHz. Een aardige boost ten opzichte van de standaard.

Verder bevat de videokaart 6GB GDDR5 geheugen. Dit is de helft van een Titan X, maar 12GB videoheugen is ook wel erg veel. Zelfs met 6GB geheugen zou je voorlopig uit de voeten moeten kunnen. De snelheid van het geheugen op deze MSI variant is iets hoger dan die op de standaard variant. De kloksnelheid ligt op 7096 MHz, tegenover 7010 MHz.

De TDP van de GTX 980 Ti, ook van deze variant van MSI, is gelijk gebleven aan die van de Titan X. Beide kaarten hebben een TDP van 250 Watt. Ook mogen beide kaarten net zo warm worden. De drempel hiervan ligt op 92 graden. Als deze temperatuur bereikt wordt, dan gaat de kaart zichzelf iets terug klokken om wat af te koelen.

Op het data sheet van de MSI versie staan ook een aantal features vermeld van de kaart. We zullen hier later op terug komen.

Genoeg over de feiten. Laten we eens gaan kijken naar het product zelf, inclusief verpakking. De doos is de standaard versie die vorig jaar geļntroduceerd is. Aan de voorkant zien we de draak, het symbool van MSI, pronken. Ook is het Gaming logo rechts boven weer aanwezig. Rechts zien we verder de naam van het product, waarbij wederom aangegeven wordt dat het hier gaat om een kaart uit de Gaming series. Verder zien we onderaan dat de kaart 6 GB GDDR5 geheugen bevat en dat het om een overgeklokte kaart gaat. De streep groen aan de rechterkant van de doos geeft ook nog een verwijzing naar het feit dat het hier om een kaart van Nvidia gaat.

Op de achterkant van de doos staat wederom de productnaam vermeld. Ook staan hier de specificaties op en een aantal features, die verderop aan bod komen.

We gaan de inhoud van de doos eens bekijken.

Zoals bij alle andere dozen staan ook hier de pijlen weer vermeld, waarbij je kunt zien welke kant naar boven gericht moet zijn. Het zou toch zonde zijn als deze kaart meteen kapot valt natuurlijk. Daar is de kaart iets te kostbaar voor.

De binnendoos wordt afgedekt met een inlay doos. Daar zitten de accessoires in. Ik vind het wel mooi dat ze het Gaming logo ook op de inlay hebben geprint in plaats van een stuk zwart karton.

In de inlay doos zitten de volgende accessoires:
  • Verloopstukje van DVI naar VGA
  • Handleiding
  • DVD met drivers en programma's
  • Een flyer over de MSI Gaming series
  • Verloop van een 6-pins naar 8-pins PCIe connector

Er wordt niet veel meegeleverd, maar veel heb je natuurlijk niet nodig.

We gaan de kaart zelf er eens bij pakken.

Wat meteen opvalt, is het rood/zwarte design van de Twin Frozr V koeler. Deze koeler heeft al meerdere malen een hele goede koeler te zijn, die niet veel geluid produceert. Hier is te zien dat er 3 heatpipes aan de onderkant van het koelblok verwerkt zitten.

Ook aan de bovenkant van het koelblok vinden we 3 heatpipes terug. Voor de rest is de kaart niet dikker dan de andere kaarten uit de 9 serie.

Op de achterkant van de kaart vinden we een backplate terug. Zo zijn de contactpunten van de kaart niet zichtbaar. Dit geeft wat mij betreft een hele mooie afwerking aan de kaart, ook omdat het logo weer terugkomt in de backplate. Verder heeft de kaart geen kans tot eventueel doorbuigen (iets wat sowieso niet snel gebeurt, maar het is een mooi extraatje).

De GTX 980 Ti bevat de volgende aansluitingen:
  • 1 x Dual-link DVI-D
  • 1 x HDMI 2.0 poort
  • 3 x Versie 1.2a Displaypoort
Met de HDMI poort is het mogelijk om 4k beelden af te spelen in 60 fps. En met de 3 displaypoort aansluitingen kan je voldoende schermen aansluiten om een mooie opstelling qua monitoren neer te zetten.

Qua stroomaansluitingen zitten er 2 x PEG8 aansluitingen op de kaart. Dat is wat anders dan er op de standaard kaart aanwezig is. Waarschijnlijk is er gekozen voor de 2 x PEG8 aansluiting om het overklokken van de kaart mogelijk te maken. Mocht je voeding geen 2 PEG8 connectoren bevatten, is het mogelijk om met de bijgeleverde verloop alsnog een PEG8 connector aan te sluiten.

Aan de bovenkant van de kaart vinden we ook nog 2 SLI aansluitingen terug. Op die manier kan je een 3-way of zelfs een 4-way SLI opstelling maken. Deze moeten dan uiteraard wel met elkaar gekoppeld worden.

Als laatste vinden we uiteraard ook de verlichting terug op de koeler. Deze kan bediend worden via de MSI Gaming App in Windows.

Er zijn in de App verschillende instellingen mogelijk om de verlichting te bedienen. Zo kan je hem gewoon laten branden, maar je kan hem ook laten knipperen. Je kan het allemaal willekeurig laten weergeven, maar je kan als je wilt de verlichting ook uit zetten.

Ter illustratie

De kaart is ingebouwd... tijd om te zien wat de kaart nu eigenlijk voor elkaar krijgt. In de grafieken zijn de scores gemarkeerd met een rode balk. Bij sommige tests ontbreken een of meerdere kaarten die in het verleden getest zijn. Het is helaas niet mogelijk om die kaarten opnieuw te testen

De benchmarks worden uitgevoerd op het volgende systeem:
  • Intel Core i5 4670K @ 3.4 GHz
  • MSI Z87-GD65 moederbord
  • 2 x 4 GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • 256 GB Samsung 830 SSD
  • 2TB Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001 HDD
  • Corsair Graphite 730T
  • iiyama Prolite E2473HDS-B1
  • Cooler Master Silent Pro 600M voeding
Ik heb, nadat de tests afgerond waren, gekeken of de scores uit de benchmarks anders zouden zijn als de processor overgeklokt zou zijn. Hiervoor heb ik de OC Genie optie gebruikt op het moederbord, waarbij de processor overgeklokt wordt naar 4.0 GHz. Ook heb ik 8 GB geheugen bijgeplaatst, waarbij het totaal uit komt op 16 GB geheugen. In alle tests zijn de scores van het overgeklokte systeem hoger dan wanneer het systeem niet overgeklokt is. Wellicht dat de scores nog hoger zouden zijn bij een compleet nieuw systeem (bijvoorbeeld wat ik nu heb staan). Helaas heb ik de videokaart niet meer in mijn bezit, waardoor ik die scores niet mee kan nemen.

Hier het overzicht van de kaarten en met welke versie van het stuurprogramma deze getest zijn:

Alle tests zijn 3 keer uitgevoerd. Er is een gemiddelde genomen van de tests om eventuele pieken of dalen uit de resultaten te filteren. Mochten er grote afwijkingen zijn geweest, dan zijn de benchmarks nogmaals uitgevoerd. Bij deze test had ik ook een 4k scherm tot mijn beschikking (Iiyama G-Master Gold Phoenix GB2888UHSU-B1). Uiteraard zijn ook daarop benchmarks gedraaid.

1920 x 1080

Eerst volgen de tests op 1080p, gedaan op het standaard scherm.
Ik begin met 3D Mark 11.

Bij deze eerste tests is de kracht van de GTX 980 Ti al te zien. In de performance test is de 980 Ti maar liefst 20% sneller dat de standaard GTX 980. Bij de extreme test is het verschil nog groter, namelijk ruim 36%. Wanneer het systeem overgeklokt is, worden nog hogere scores behaald.

Bij 3D Mark Firestrike is er bij de normale test een groot gat te zien tussen de standaard 980 en de Ti variant. Wanneer je gaat kijken naar de extreme test, is het gaat veel kleiner, namelijk maar 5,6%.

Ook bij Unigene wordt er een gat geslagen met de GTX 980. Bij de extreme is het verschil meer dan 25%, bij de extreme HD is het zelfs 35%.

Tijd voor wat games. Het zal niet verrassend zijn dat de 980 Ti in alle grafieken bovenaan staat. Soms is het gat heel groot, maar soms scheelt het niet veel met de GTX 980. Hieronder de grafieken van alle benchmarks die uitgevoerd zijn.

2560 x 1440

Vervolgens pak ik het IIyama scherm erbij en ga ik benchmarks draaien op 1440p. Let wel: dit zijn de eerste tests die ik doe op deze resolutie, dus er is nog geen vergelijkingsmateriaal. Wel is te zien wat goed draait en wat niet zo lekker loopt. Ik heb ook deze tests gedraaid met zowel het gewone als het overgeklokte systeem. Hier was alleen geen verschil te zien in de resultaten.

Bij de eerste test is al goed te zien wat voor effect 1440p heeft op de prestaties van de videokaart ten opzichte van de 1080p resolutie. Het verschil ten opzichte van de test met het gewone systeem is 35%. Echter is 59,3 fps nog steeds zeer acceptabel.

Wanneer Metro: Last Light op 1440p gezet wordt, is wel te zien dat de prestaties afnemen ten opzichte van 1080p. Niet zo vreemd natuurlijk. Echter is het spel nog steeds heel goed te spelen, zelfs wanneer Physx aangezet wordt.

Ook Hitman Absolution is flink ingezakt qua framerates. Het spel is met 51,9 fps op de maximale instellingen nog steeds goed te spelen.

Het verschil tussen de 2 resoluties is bij Thief is niet zo groot te noemen. Met een daling van 13 fps is het spel nog steeds zeer goed te spelen op 1440p.

Bij Tomb Raider kunnen we wel stellen dat het spel erg soepel loopt op 1440p, zowel op Ultra als op Ultiem.

3840 x 2160

Tijd om te gaan kijken wat de kaart doet wanneer de resolutie opgeschroefd wordt naar 4k. Zijn de spellen nog speelbaar met deze resolutie, of is dit teveel van het goede?

Bij de Unigene test zakt de score helemaal in. Waar op 1440p nog 59,3 FPS behaald werd, wordt hier een score van maar 27,4 FPS behaald. Dit is volgens de normen niet echt soepel meer te noemen.

Bij Metro: Last Light is wel te spreken over redelijke scores. Wanneer alle opties aangezet worden, met daarbij dus Physx, komen we nog op een score van 44,2 FPS.

Bij Hitman Absolution is het vrij duidelijk: het spel loopt niet soepel met scores van 26,5 en 25,2 FPS. Hier zul je, als je echt op 4k wilt spelen, een aantal settings moeten terug schroeven.

Thief daarentegen is wel weer redelijk goed te spelen. Met de laagste score heb je wel alle pracht en praal die het spel je te bieden heeft, en dat op 3840 x 2160.

Tomb Raider ten slotte is zelfs heel goed te spelen op 4k. Wanneer alle registers open getrokken worden in het spel, kom ik tot een score van 51 FPS. Erg netjes.

Wat we dus zien, is dat het wel mogelijk is om op 4k te gamen met een GTX 980 Ti. Je zult echter af en toe wel wat instellingen lager moeten zetten om een vloeiend beeld te krijgen.

Is het mogelijk om deze kaart nog verder over te klokken dan de fabrikant al heeft gedaan? Dat gaan we hier zien. MSI heeft deze variant van de GTX 980 Ti al naar 1178 MHz geklokt. Er zijn (in ieder geval) 2 manieren om een videokaart over te klokken: de makkelijke en de moeilijkere manier.

De makkelijke manier om de videokaart over te klokken is via de Gaming App van MSI. Je drukt op een knop in het programma en de videokaart is overgeklokt. Dit zijn echter geen hoge overklok instellingen. De reden hiervoor is, dat het programma een veilige marge aan houdt. Dit voorkomt problemen die de kaart anders kan geven. Deze instellingen vallen ook binnen de garantie.

Ter illustratie

Anders is het verhaal, wanneer je de kaart op een andere manier gaat overklokken. Een programma wat hier heel erg populair voor is, is MSI Afterburner. In dit programma kan je verschillende waardes aanpassen om je kaart sneller te maken. Het is te adviseren om dit in kleine stapjes te gaan doen. Ga je in 1 keer 100 MHz erbij zetten, heb je kans dat je systeem vast loopt of schade toe brengt aan je videokaart. Overklokken op deze manier is ook geheel op eigen risico. Enige vorm van schade zal niet vallen onder garantie.

Nadat ik de Core Clock verhoogd heb, laat ik de kaart 5 minuten lang draaien op de Furmark Donut test om te zien of er fouten te zien zijn in de weergave. Op het moment dat dat niet het geval is, schroef ik de Core Clock verder omhoog. Uiteindelijk is de kaart stabiel gebleven met een overklok van 80 MHz oftewel bijna 7%. Dit lijkt misschien weinig, maar als je bedenkt dat de kaart vanuit MSI al flink is overgeklokt, is het toch een redelijk resultaat.
Tijd om te kijken hoe ver het geheugen geklokt kan worden. Na het instellen van de nieuwe snelheid, laat ik een volledige run draaien op 3D Mark Firestrike. Als de score hoger was dan de vorige run, verhoogde ik opnieuw de snelheid. Uiteindelijk kost het corrigeren van fouten op het geheugen zoveel performance, dat de score lager uit valt. De kaart bleef stabiel bij een geheugen overklok van +370 MHz, een overklok van 10,5%.

Nu de kaart overgeklokt is, kunnen we zien wat dit voor resultaat heeft. Bij 3D Mark Firestrike op normal valt op, dat er bij het basis systeem geen verschil zit in scores. Bij deze test heeft het overklokken van de videokaart geen zin, omdat daar de processor de bottleneck is. Is de processor overgeklokt, dan komt 3D Mark Firestrike Normal uit op 14754, een verbetering van 3%.
Kijkend naar Firestrike Extreme, komen we bij het basis systeem op 8144(+5%) en het overgeklokte systeem op 8372(+5.9%). Een lichte overklok is dus wel mogelijk op deze videokaart, maar of het de moeite waard is, weet ik niet.

Zoals bij alle huidige kaarten van MSI, heeft ook deze kaart een Twin Frozr V koeler. Deze koeler is inmiddels erg bekend en vooral ook geprezen om zijn prestaties. Dat is bij deze kaart niet anders, want ook hier blijft de kaart redelijk koel. Wanneer de kaart met de temperatuur onder de 60 graden zit, draaien de ventilatoren ook niet. Daardoor is de kaart helemaal stil. Deze techniek wordt door MSI Zero Frozr genoemd.

De kaart wordt, wanneer er niets gedaan wordt met de videokaart, niet warmer dan 41 graden. Dit is wel warmer dat de overige kaarten die getest zijn, maar het is geen probleem voor de koeler. De koeler is ook nog steeds stil, aangezien de ventilatoren niet draaien.

Gaan we de kaart vol belasten, dan komt de temperatuur tot 77 graden. Ook dit is warmer dan bij de eerder geteste kaarten. Alleen de 280X, die nog voorzien was van de Twin Frozr IV koeler, wordt wat warmer dan de 980Ti. De ventilatoren moeten wel met een hoger toerental blazen om de warmte kwijt te kunnen. Met 1700 RPM draaien ze hier het snelst van alle geteste kaarten. Maar zelfs als ze snel draaien, hoor je nog niet veel van het geluid. (Uiteraard ligt het ook wel een beetje aan wat voor kast je hebt). Ook koop je deze kaart natuurlijk voor de prestaties.

Overigens is het zo dat, wanneer zowel de kaart als de processor overgeklokt zijn, de ventilatoren nog wat meer geluid maken. Als de kaart vol belast wordt, draaien den ventilatoren op 1987 RPM. Uiteraard heb je dan nog iets betere prestaties.

Als laatste nog even het stroomverbruik. Hier wordt het totale systeem gemeten, dus ook de processor, voeding, schijven, etc. Dit meet ik met een Voltcraft Energy Check 3000.

Het basis systeem verbruikt in idle mode (wanneer alleen de desktop te zien is), wanneer de kaart niet overgeklokt is, 74 Watt. Bij een overgeklokte videokaart is dit 92 Watt. Trap ik de kaart op zijn staart met Furmark, dan is het verbruik 386 Watt voor de kaart op de standaard instellingen. Wanneer de kaart overgeklokt is, komt dit aantal uit op 416 Watt, een stijging van 30 Watt.

Bij het overgeklokte systeem is het verbruik in idle modus 98 Watt, het overgeklokte systeem meet 102 Watt. Laat ik Furmark weer los, dan verbruikt het niet overgeklokte systeem totaal 420 Watt. Het overgeklokte systeem haalt hier 440 Watt, een stijging van 20 Watt.

Ik moet zeggen dat ik het stroomverbruik voor een kaart van dit caliber echt mee vindt vallen. Je hebt geen dikke 800 Watt voeding meer nodig als je maar 1 kaart gaat gebruiken voor high-end gaming.

De MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB mag met recht een beest van een kaart genoemd worden. Het is een kaart die alle andere kaarten ver achter zich laat. Zelfs de gewone GTX 980 moet het behoorlijk afleggen tegen dit monster. Met deze kaart is de serie van Nvidia (voorlopig) weer compleet.

Deze kaart is duidelijk niet voor mensen die alleen maar games op 1080p aan het spelen zijn op 1 scherm. In de benchmarks was al te zien dat het laagste nummer wat bereikt is, 76 FPS is. Voor zo'n opstelling kan je beter een andere kaart aanschaffen. Zelfs wanneer je op 1440p gaat gamen, kan je nog voluit gaan. Al heeft de kaart het daar wel wat zwaarder, hij kan het wel aan. 4k gaming is op zich wel mogelijk, maar daar zul je toch al wat concessies moeten doen.

De looks van deze kaart zijn ook weer goed, zoals men van MSI gewend is. De Twin Frozr V ziet er niet alleen weer goed uit met het rood/zwarte kleurenschema, hij doet zijn werk ook weer uitstekend. De temperaturen blijven binnen de perken en ook als de kaart hard aan de slag moet, blijven de temperaturen beneden de 80 graden. Er is wel iets meer geluid dan bij de overige kaarten, maar dat kan je deze kaart niet kwalijk nemen. Ook de backplate op de achterkant is mooi om te zien, vooral wanneer je een venster in je behuizing hebt zitten.

Overklokken is met deze kaart uiteraard ook mogelijk, al worden niet dezelfde resultaten bereikt als met de andere GTX kaarten. Dat is ook niet zo erg, aangezien de kaart van zichzelf al behoorlijk is overgeklokt. Daarbij blijft het energieverbruik ook nog eens binnen de perken, wat inhoudt dat je niet de sterkste voeding aan hoeft te schaffen, wil je deze kaart gebruiken.

Kortom: wil je op dit moment het beste van het beste hebben op gebied van videokaarten dan is de GeForce GTX 980 Ti de beste keus op dit moment. En deze versie van MSI is een hele mooie uitvoering van de 980 Ti reeks.

Dank aan MSI voor het uitlenen van deze videokaart!

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Mocht je dit een leuke review vinden, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Edit 13-07-2017: aanpassing vanwege wijziging voorwaarden Photobucket

Heb jij ook een MSI GTX 980 Ti GAMING 6G?

Erg complete review, maar helaas is het product waar het over gaat, over twee weken al met vakantie te sturen. Wie zou er nu nog een kaart aanraden, als men weet dat over twee weken de opvolger al in de startblokken staat, en een maandje later de 1070 ook betere performance gaat leveren, met minder verbruik, en een stuk fijner prijskaartje?

- Hoe is dit ongewenst? Lijkt me wel handig om te weten voor mensen die nu nog een kaart gaan kopen toch? Nu 600 euro neerleggen, of over een week of drie, een kaart kopen van de nieuwste generatie voor richting de 450 euro. Echt man, ongewenst....

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 8 mei 2016 21:06]

Het klopt dat de nieuwe (10) serie er aan komt. Echter is het niet bekend wanneer de "custom" kaarten eraan komen en hoe goed die kaarten dan beschikbaar zijn. :)
Maar, voor de mensen die toch nu een videokaart willen hebben. Zou ik aanraden om vraag en aanbod in de gaten te houden. Aangezien de 1070 bijna gelijk ligt, qua prestaties, aan de 980ti. Ik heb namelijk voor 420,- een mooie 980ti kunnen oppikken.
The 1070, which is also faster than the Titan X, spits out 6.5 teraflops and also has 8GB of RAM (though that one is running GDDR5 tech). For the smart gamer, it sounds like the GTX 1070 will be a pretty good deal (just like the 970 was).

Ik heb meerdere nieuws artikelen vergelijkbare beloftes zien doen. Maar als je dan de specificaties van de 1070 er even bij pakt (Ge-released door Nvidea zelf) Dan zie ik niet hoe een 1070 beter/sneller is dan een 980ti of een titan. De 1080 komt in de buurt van een 980ti Maar nog niet op alle fronten. Maar daar is het prijs kaartje ook niet zo heel erg verschillend. En in mijn beleveniswereld was de 980ti toch echt niet beter/sneller dan een titan ? Of zie ik iets over het hoofd ?
Goede review, altijd leuk een wat uitgebreidere beschouwing van een dergelijk product. Het prijskaartje is inderdaad wel erg fors, ik zou dan ook aanraden om even te wachten met upgraden tot de nieuwe serie van AMD of Gforce
Hele nette en uitgebreide review. Leest lekker weg en is ruim en overzichtelijk ingedeeld. De foto's en video geven de lezer een goed beeld van de kaart en verlichting.

Hoewel inderdaad de nieuwe kaarten er uit komen, denk ik toch dat deze review heel nuttig is....
Niet eens zo zeer voor mensen die deze kaart nieuw gaan kopen, maar met de komst van de 10 serie van nvidia, zullen heel veel upgraders hun "oude" kaarten te koop aan bieden.
Thanks! En ben ik helemaal met je eens.
Wat wellicht ook nog gaat gebeuren, is dat fabrikanten de prijzen gaan verlagen om de voorraad kwijt te raken. Dan weet je wel wat je hebt.
Verkeerd gereageerd.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 8 mei 2016 21:04]