Specificaties Geschikt voor PC - Bekijk alle specificaties

Oculus Rift Review

geert01 2 mei 2016, laatste update op 21 mei 2016, 906 views

Oculus Rift

Prima product voor early adopters, hoge aanschafprijs en systeemeisen. Her en der ook wat software bugs, maar een geweldige immersive ervaring.

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Immersive!!
  • Audio
  • Ondanks warmte beslaan de lenzen niet
  • Heel veel potentie

Minpunten

• Sweetspot
  • Incompatibility melding in software menu
  • Huidig Oculus VR shop aanbod
  • Nog geen VR controllers (later dit jaar)
  • USB compatibility

Ik heb op 29 april na lang wachten eindelijk mijn oculus rift binnen gekregen, nadat ik op dag 1 van de verkoop geduldig door de overbevolkte orderpagina van Oculus ben doorgekomen.

Daar gaat eindelijk de bel, ik doe open en zie een bezorger van UPS staan met een grote doos, na mijn krabbeltje gezet te hebben krijg ik de doos in handen gedrukt. Zo hee, die is zwaar :)

De doos opengemaakt en daarin zit in een wit bedrukt karton met daarop wat informatie en plaatjes de mooie met rubber afgewerkte draagkoffer van de Rift.

Secuur maak ik hem open en bekijk ik het apparaat eens goed. Het geheel voelt solide aan en de gestoffeerde delen aan de buitenzijde geven een luxe uitstraling.

Vlug ga ik naar de pagina oculus.com/setup om aldaar de software te downloaden en de rift te installeren.

Ik heb al eerder de VR test gedraaid, die oculus op hun site heeft staan (te downloaden via de oculus store https://shop.oculus.com/en-us/cart/ ) en deze gaf aan dat mijn USB poorten incompatible waren, ik heb daarom de door Oculus aangeraden USB uitbreidingskaart (http://www.amazon.com/gp/product/B00FPIMJEW) van Inateck gekocht om er zeker van te zijn dat alles goed werk (hierover later meer.....)
Ook werd mijn i7-3770k (welke stabiel loopt op 4,5ghz) gezien als een dealbreaker gezien de minimum processor eisen een minimaal een i5-4590 zijn. Dit vond ik overdreven om te gaan upgraden en gezien ik een 980-ti in mijn systeem heb zitten lijkt het me niet zinvol deze ook nog te upgraden.

Bij de installatie van de software werdt het bovenstaande me nog eens goed onder mijn neus gedrukt. Ja ja, nu weet ik het wel hoor ;P

Maargoed, de installatie verliep verder soepeltjes, alle hardware werd correct verbonden en overal mooie groene vinkjes.

Snel mijn account aangemeld en de in de email ontvangen code verzilverd in de oculus shop voor mijn kopie van Eve : Valkyrie en gaan met die banaan.

Eindelijk was het zo ver dat ik me in het domein van de Virtual Reality mog gaan begeven. Ik heb tijden de installatie de instructies goed gevolgd om de headset zo comfortabel mogelijk te monteren op mijn bolletje. Ik deed hem op en voor me zag ik een splashscreen met wat waarschuwingen....... en daarboven weer een leuke melding dat mijn PC mogelijk niet compatible is... jaja nu weet ik het wel hoor! Zucht!.

Je bevind jezelf in een kamer met open haard en bar en kijkt naar een virueel gebold scherm met daarop je aangeschafte titels, aangeraden titels en uiteraard ook de shop en wat account zaken.
Door met de headset naar een plaatje te kijken en op de Xbox one controller (meegeleverd) of de oculus remote (ook meegeleverd) op de select knop te drukken, navigeer je.

Vlug Lucky's tale en Eve : Valkyrie gedownload en wat gratis demos en GO!

Eerst Lucky's tale: Een leuk, Mario achtig spelletje waarin je vanuit de derde persoon bovenop het speelveld neerkijkt, het ziet er allemaal erg kleurrijk uit en ook de controls werken prima.

In eerste instantie dacht ik: Wat zou VR nou toe kunnen voegen aan een platformspel, maar ik moet toegeven men heeft hier bij oculus goed over nagedacht. Je kan rondkijken en ziet de route die Lucky af moet leggen en soms kun je ook wat geheimen zien. Het voelt echt alsof het zich allemaal op je buro voor je neus afspeelt en dat hebben ze bij Oculus erg leuk gedaan. Het geheel speelt erg leuk...... maar wat is dat nu!? Met het bekende windowsgeluidje als je een USB apparaat uit je pc haalt, valt mijn oculus plots uit! Gelukkig wordt deze meteen weer herkend, maar na weer een klein half uurtje gespeeld te hebben gebeurt het weer!

Op internet gezocht naar oplossingen en op de oculus fora vind ik nog een gebruiker die er last van had, men zocht het bij de HDMI poort, maar ik vermoed de USB kaart die ik eerder heb aangeschaft, even achterop mijn kast een ander blauw USB poortje opgezocht en de Rift ingeplugd. Hij doet het dus gewoon!!! de kaart was dus weer een kleine 30euro die ik ergens anders aan had kunnen besteden.....
Achja het is niet anders. Sinds ik de andere USB poort gebruik heb ik deze issues niet meer gehad (het is nu 3 dagen later).

Enfin, verder met EVE : Valkyrie:

Ik start het spel op en kijk naar een plat splashscreen. He wat jammer, kan dat niet in 3d denk ik bij mezelf, maar ik ben nog niet klaar met dit denken of ik moet al een piloot selecteren en ik zit in een soort donkere cockpit.
Langzaam wordt een systemcheck uitgevoerd en kijk ik al rond in de cockpit, zow wat gaaf, overal kun je omheen kijken en ook je lichaam beweegd mee op de exacte bewegingen die je uitvoert. Heel mooi gedaan dit! Op dat moment wordt het schip gelanceerd en vlieg ik door de ruimte. WOW!!!

Het spel is mooi en over alle mogelijke cockpit details is nagedacht. echt kleine lettertjes zijn door de resolutie van de Rift niet optimaal te lezen, maar dat neemt niet weg dat dit de meest immersieve (is dat een Nederlands woord?) ervaring is, die ik ooit op gaming gebied heb meegemaakt. Geweldig.

Na drie dagen gespeeld te hebben met de Rift kan ik tot de volgende conclusies komen:

De Rift is een geweldig stukje vakmanschap, de bouw zit prima in elkaar, en het apparaat zit voor zover dat mogelijk is comfortabel op je hoofd. Wel is het zaak dat je deze goed afsteld.

De beeldkwaliteit is verrassend goed, in eerdere reviews had ik een aantal dingen gelezen, zo is er een screendoor effect (wat al veel minder is dan bij de DK1 en DK2 die ik eerder op gehad heb) wat voor mij persoonlijk niet storend is.

Ook lees ik veel van de lensartifacts. Helaas kan ik dit persoonlijk onderbouwen, dit is inderdaad nadrukkelijk aanwezig bij dondere scenes met felle objecten. dit is helaas inherent aan de gebruikte fresnel lenzen en daar moet je dus spreekwoordelijk doorheen prikken. Ik vind het geen probleem ;)

De resolutie kan natuurlijk altijd hoger, maar ik vind deze voor nu afdoende.

Edit: ik lees in de review van de tweakers crew ook een issue met chromatische abberratie, ik ervaar deze niet, maar dan moet de headset ook perfect voor je ogen geplaatst zijn. doe je dit goed, dan heb ik geen blauwe/rode randjes om de witte letters.

Al met al is het een geweldige immersive ervaring en ik hoop dat veel game fabrikanten zich gaan storten op VR.

Als de controllers uitkomen zal ik deze toevoegen aan deze review.

Gezien dit mijn eerste review is heb ik jullie hopelijk voldoende geinformeerd.

Heb jij ook een Oculus Rift?

Leuke eerste testrun met de Rift.
Vraag: kun je bijv. naar voren bukken en die kleine lettertjes dan groter zien?
Beetje verkeerde verwoording van mij.
De lettertjes in de cockpit die ik bedoel zijn meer een soort "versiering" van de cockpit, geen idee of er echt wat staat. (Het is volgens mij ook niet de bedoeling van de makers om daar iets leesbaars neer te zetten.)

Als je voorover bukt, komen ze inderdaad wel dichterbij als je dat bedoelt.