Specificaties Socket 1150 met Intel H97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI H97 GAMING 3 Review

Jeroen Koopman 30 april 2016, laatste update op 2 mei 2016, 242 views

MSI H97 GAMING 3

Het is een goed, mooi moederbord met een boel aansluitingen en functies. Ik ben er erg blij mee, geen slechte ervaringen mee gehad.

Pluspunten

• Goede kwaliteit (military class)
  • Veel functies en aansluitingen
  • Geweldige on-board geluidskwaliteit
  • Ondersteunt 4e en 5e generatie processors van Intel (socket 1150)
  • Looks
  • Duidelijke meegeleverde handleiding

Minpunten

• Let op! Ondersteunt alleen Crossfire, geen SLI.
  • Voedingkabels voor de processor lastig aan te sluiten
  • Bij gebruik M.2 slot, zijn SATA5&6 niet meer beschikbaar

Layout Score: 4

Deze review gaat over het MSI GAMING 3 moederbord. Ik gebruik deze nu een maand of vier en ben er nog steeds erg tevreden mee. In deze review zal ik dieper ingaan op de kwaliteiten van dit moederbord.

Het moederbord

Keuze voor deze
Ik zocht een moederbord dat:
-De 1150 socket had
-Minimaal 4 geheugensloten had
-Niet al te duur was
-Minimaal 4 5 SATA poorten had
-En er ook nog eens goed uitzag
Dit moederbord voldeed ruim aan al mijn wensen, daarom heb ik deze dus gekozen.
Specificaties

-LAN
-8x audiojacks
-PS/2 toetsenbord & muis combo port
-Optical S/PDIF OUT

Zoals je ziet, zijn er erg veel aansluitingen aanwezig om stations, zoals HDD's SSD's en Optische drives, aan te sluiten. Verder beschikt het moederbord over een M.2 slot, zodat deze ook nieuwe, snelle SSD's ondersteunt. Wat wel een nadeel is, is dat SATA5 en SATA6 niet meer beschikbaar zijn als het M.2 slot gebruikt wordt.
Voor de SATA poorten ondersteunt het moederbord de raid modi 0, 1, 5 & 10.
Door de vier geheugensloten kan het moederbord voorzien worden van maximaal 32 GB aan DDR3 geheugen.
Ook beschikt het moederbord over 2 PCI-e x16 poorten, waardoor AMD Crossfire mogelijk is.
USB poorten zijn er ook genoeg, 6x 2.0 en dus 6x 3.0. Daardoor kunnen veel apparaten tegelijkertijd op het moederbord aangesloten worden.
Aan de achterkant bevinden zich 6 lanes met een 4/5.1/7.1 geluidskwaliteit, uit ervaring kan ik zeggen dat de geluidskwaliteit geweldig is! _/-\o_
Voor een nog betere audio kan je ook zorgen dat die rechtstreeks gepowerd wordt, simpel door een knopje om te zetten.
Waar ik ook erg over te spreken ben, is het feit dat er 3 casefan en 2 cpu-fan aansluitingen zijn, zo kan je je computer erg goed gekoeld houden. Mocht je toch 4 casefans willen en aan 1 cpu-fan genoeg hebben, dan kan dat ook. Een casefan kan ook gepowered worden door een cpu-fan aansluiting, alleen is de snelheid van de fan dan natuurlijk wel afhankelijk van de earmte van de cpu.
Tot slot zijn er de gebruikelijke poorten om monitoren op aan te sluiten.
Uiterlijk
Het is een mooi moederbord met zwart (echt zwart, niet een andere kleur zoals bijv. donkerbruin!) als kleur voor het pcb, met rood als accentkleur. Dat maakt het moederbord zeer geschikt voor een case met een window aan de zijkant.
Wat erg opvalt aan het moederbord, is natuurlijk het MSI logo, een grijze draak op een rood schild.
-Het moederbord zelf
-De doos
-De audio boost heeft een rood ledje als accent.
Functies
-Fast boot
Deze functie geeft de mogelijkheid om de opstarttijd te verkorten, omdat zo de tijd overgeslagen wordt om tijdens het opstarten naar de BIOS te gaan. Als je dan toch naar de bios wilt, is dat mogelijk door op de knop 'GO2BIOS' te klikken op de melding die rechtsonder in beeld verschijnt na het opstarten.
-OC genie
Dit maakt overclocken erg makkelijk, zodat iedereen, zelfs mensen die nog nooit hebben overgeclockt, het kunnen. Je kan deze functie aanzetten door je pc los te halen van de stoomkabel en dan het knopje rechtsboven in te drukken. Als je dan je pc weer opstart, gaat hij automatisch zijn onderdelen overclocken.
-Netwerk manager
Hiermee kan je de maximale snelheid van je netwerk inschakelen, voor optimale prestaties. Verder kan je hiermee voorrang verlenen aan netwerk dat voor gamen gebruikt wordt, zodat je daar minder last hebt van netwerkproblemen.
-Sound Blaster Cinema 2
Hier zijn heel veel mogelijkheden om het geluid helemaal naar wens aan te passen, zelfs als dat verschilt voor gamen, muziek luisteren etc.
Meegeleverd
Als je de doos geopend hebt, zie je het moederbord, verpakt onder een plastic met een waarschuwing voor elektrostatische elektriciteit. Onder het moederbord bevinden zich:
-Een handleiding
-Een cd met de drivers
-Een speakertje
-Labels voor de kabels
-MSI sticker voor op je computer case
-2 SATA 600 kabels
-Een MSI gaming deurhanger
-Een quick installation guide
-Een IO Backplate
Of je het allemaal gebruikt is maar de vraag, zelf gebruik ik alleen de handleiding, drivers, sticker en de backplate. Op die backplate is duidelijk aangegeven wat je waaraan moet aansluiten. Ik heb daar ook slechte ervaringen over gehoord, maar ik had hier geen problemen mee.
Installatie
Voordat je het moederbord in de kast plaatst, zet de de processor en het geheugen vast, of je de processorkoeler nu al vastzet, hangt af van de koeler.
Om het moederbord daarna te installeren, moet je eerst de houders in de behuizing vastzetten, waarop het moederbord vast komt te zitten.
Daarna plaats je IO backplate in de behuizing.
Als laatste plaats je dan het moederbord en maak je die met schroeven vast aan de houders.
Dan kan je de overige componenten installeren en de kabels vastmaken op het bord. Het enige nadeel met installeren dat ik ben tegengekomen, is dat de voedingskabels voor de processor erg lastig te installeren zijn.
-In de behuizing
-De backplate
-De layout, die erg duidelijk is
Software
MSI levert erg veel software, die waarschijnlijk niet voor iedereen nodig is. Daarom kan je van tevoren aangeven wat je wel en niet gedownload wilt hebben. Dit is alle software:
-Killer Network Manager
Dit gebruik je om je netwerk te controleren en goed in te stellen, zoals ik al aan heb gegeven bij 'Functies'.
-MSI Command Center
Dit is zoals de naam al sugereert het commando centrum van MSI. Hier kan je allerlei informatie vinden over je systeem. Ook kan je dit gebruiken om over te clocken, je fan speed aan te passen of zelfs vast te zetten en om te kijken hoe warm je systeem is.
-MSI ECO Center
Dit kan je gebruiken om sommige onderdelen, zoals fans uit te zetten om je computer zuiniger te maken.
-MSI Fast Boot
Dit heb ik ook al beschreven in 'Functies', het laat je computer sneller opstarten.
-MSI Gaming APP
Met dit programma kan je de modus van je processor aanpassen naar: OC Mode, Gaming Mode of Silent Mode. Ook kan je hiet de kleuren van je beeldscherm aanpassen.
-MSI Life Update 6
Dit kan je gebruiken om deze software te updaten.
-MSI Smart Utilities
De Rapid Start kan je gebruiken om je pc snel op te laten starten uit slaapstand, de Smart Response om je SSD als cache te gebruiken voor je HDD en De Smart Connect maakt je pc om een bepaalde tijd 'wakker' om programma's die internet gebruiken te updaten.
-MSI Super Charger
Dit kan je gebruiken om apparaten op te laden via USB poorten.
-MSI(R) Intel(R) Extreme Tuning Utility
Dit is nog een manier om over te clocken (zijn er volgens mij wel genoeg van 8)7).
De Sound Blaster Cinema 2 heb ik ook al besproken in 'Functies'.

Natuurlijk heb je ook nog de BIOS, of de UEFI in dit geval, die erg prettig is om mee te werken, duidelijk is en er ook nog eens goed uitziet:
In de BIOS heb je veel functies, zoals:
-Settings veranderen
-Overclocken en voor als je het zelf wilt doen, kan je kiezen tussen de simple en de advanced mode, voor meer mogelijkheden.
-De BIOS Flashen/Opslaan vanaf een USB poort
-Je hardware controleren
-Uitvinden wat je waar op het bord hebt aangesloten
-De opstartprioriteit aanpassen van de verschillende stations
Ook een voordeel van deze BIOS is het feit dat je je muis en toetsenbord kan gebruiken.
Pro's
-Veel functies en aansluitingen
-Geweldig geluid
-Goede ondersteuning
-Handleiding en BIOS zijn duidelijk
-Goede kwaliteit
-Looks
Con's
-Voedingskabels processor lastig te installeren
-Bij gebruik M.2 slot zijn SATA5&6 niet meer beschikbaar
-Let op! Ondersteunt alleen Crossfire, geen SLI.

Het is een goed, mooi moederbord voor een niet al te hoge prijs met veel mogelijkheden. Daarom kan ik hem erg aanraden om te kopen.

Heb jij ook een MSI H97 GAMING 3?

Als je iets ziet dat niet klopt of dat je verbeterd wilt hebben, laat me dat dan vooral weten, dan pas ik dat zo snel mogelijk aan.
Als je vragen hebt, stel ze dan ook gerust!

Edit: Extra informatie toegevoegd aan de review.

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 2 mei 2016 10:48]

Ondersteund -> ondersteunt (5 maal). Al helemaal vreemd omdat je spelling voor de rest wel goed is.
Sorry, ik zat om de een of andere reden met het voltooid deelwoord in mijn hoofd... |:(
Als het goed is, heb ik ze nu allemaal aangepast.
Bedankt dat je me ervan bewust hebt gemaakt!